Friday, 10 June 2016

Artis Causa | Ομαδική έκθεση 18 εικαστικών καλλιτεχνών

Έργο του Ραφαήλ Κωνσταντινίδη
Παρασκευή 10 Ιουνίου 2016 - Ομαδική έκθεση 18 καλλιτεχνών στη γκαλερί Artis Causa Ομαδική έκθεση 18 καλλιτεχνών στη γκαλερί Artis Causa Καλλιτέχνες - φοιτητές (4ου-5ου έτους) του 2ου Εργαστηρίου Ζωγραφικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου εκθέτουν στη γκαλερί Artis Causa. Σημείο συνεύρεσης και συνύπαρξής τους είναι το 2ο Εργαστήριο Ζωγραφικής της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ. Στην ομαδική αυτή έκθεση, συναντώνται η ποικιλία της γραφής και η διαφορετικότητα του λόγου, συνδιαλέγονται χωρίς πρόθεση προσέγγισης μεταξύ τους, με μόνο κριτήριο τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της έρευνας του κάθε καλλιτέχνη – φοιτητή. Σκοπός του 2ου Εργαστηρίου είναι να αναδειχτεί το προσωπικό καλλιτεχνικό ιδίωμα κάθε φοιτητή, με τα μέσα που έχει ο ίδιος επιλέξει να εκφραστεί: με παραδοσιακά υλικά (λάδι, ακουαρέλα, σχέδιο), μικτές τεχνικές, κατασκευές, πολυμέσα. Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βασιλης Γαλανης, Ελενη Γιουργου, Κωστας Γκουρτζης, Κριστινα Καραγιαννη, Χαρα Κοντοπουλου, Ανδριαννα Κουμεντακου, Λαμπω Κυπριανιδου, Ραφαηλ Κωνσταντινιδης, Marco De Leonibus, Σοφια Ματαφτση, Ζωη – Δαφνη Μυλωνα, Παντελης Ξενοφωντος, Ελπιδα Παπαγεωργιου, Κατερινα Παυλιδου, Δημητρης Πολυνοπουλος, Mανωλης Πυροβολακης, Μαρια Τσιρουκιδου, Κιμων Τσιτσιριδης.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ