Saturday, 11 June 2016

Τελλόγλειο | 30 χρόνια αρχιτεκτονικής στο "ΚΤΙΡΙΟ"

Σάββατο 11 Ιουνίου 2016 - Μία ενδιαφέρουσα διαδρομή στη σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική μέσα από αστικές και εξοχικές κατοικίες, ξενοδοχεία, συγκροτήματα γραφείων, μουσεία και άλλα δημόσια κτίρια, επιχειρείται στην έκθεση «30 χρόνια αρχιτεκτονικής στο ΄΄ΚΤΙΡΙΟ΄΄», που εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 13 Ιουνίου, στις 19.00, στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Η έκθεση, που διοργανώνεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 30 χρόνια του γνωστού περιοδικού, περιλαμβάνει την παρουσίαση 200 κτιρίων από τα δημοσιευμένα στις εκδόσεις «ΚΤΙΡΙΟ», που κατασκευάστηκαν την περίοδο 1986 – 2016. Το 1986, μετά από αρκετά χρόνια επαγγελματικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας σε ιδιωτικές κατασκευές, ο πολιτικός μηχανικός Πέτρος Παπαϊωάννου και η αρχιτέκτων μηχανικός Δήμητρα Τσιώρα αποφάσισαν να εκδώσουν το πανελλαδικό και πρωτοπόρο τεχνικό περιοδικό «ΚΤΙΡΙΟ». Παρά την εμπειρία στο χώρο των κατασκευών και τις πανεπιστημιακές σπουδές ήταν δύσκολο για όλους τότε να κτίσουν σύγχρονα και ποιοτικά κτίρια, λόγω της έλλειψης τεχνολογικών γνώσεων, σύγχρονων υλικών και ειδικών εφαρμογών από εξειδικευμένες εταιρείες και τεχνίτες. Ήταν μια εποχή μεγάλης ανοικοδόμησης, με εμπειροτέχνες κατασκευαστές, χωρίς πολλά στεγαστικά δάνεια, χωρίς υψηλές απαιτήσεις ποιότητας, με πολύ μικρή ποικιλία υλικών κατασκευής και χωρίς ενεργή συμμετοχή ή ισχυρό λόγο από τους μελετητές αρχιτέκτονες και μηχανικούς στην κατασκευή των κτιρίων.



Με έδρα στη Θεσσαλονίκη και γραφεία στην Αθήνα, οι εκδότες του περιοδικού «ΚΤΙΡΙΟ», πίστεψαν ότι με «εργαλείο» την τεχνολογία και την αρχιτεκτονική θα καταφέρουν να αναβαθμίσουν την κουλτούρα του κλάδου και να ανοίξουν το δρόμο στην ποιότητα των κατασκευών. Με αυτή τη φιλοσοφία και αυτό το όραμα κυκλοφόρησαν το 1ο τεύχος το Σεπτέμβριο του 1986, με τίτλο «ΚΤΙΡΙΟ - επιλογή στη δόμηση». Αυτός ήταν τότε και ο τίτλος της εκδοτικής τους εταιρίας, που εξέδωσε μέχρι σήμερα περί τα 300 τεύχη «ΚΤΙΡΙΟ» με περίπου 2.400 τεχνικά άρθρα και δημοσιεύσεις κτιρίων Ελλήνων αρχιτεκτόνων και δεκάδες αρχιτεκτονικά και τεχνικά βιβλία, όπως επίσης και 12 τεύχη με τίτλο "Επιστημονική Έκδοση", με επιστημονικά άρθρα Ελλήνων καθηγητών σε θέματα έρευνας κατασκευών. Το 1998 δημιούργησε το πρώτο site τεχνικής πληροφόρησης και παρουσίασης αρχιτεκτονικών έργων (www.ktirio.gr). Οι επισκέπτες του site μπορούν να πάρουν μέρος και σε ψηφοφορία που διοργάνωσε το περιοδικό, επιλέγοντας ανάμεσα στα κτίρια που θα παρουσιαστούν στην έκθεση αυτά που τους αρέσουν περισσότερο.

Η έκθεση στο Τελλόγλειο θα διαρκέσει έως τις 19 Ιουνίου 2016.
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη έως Παρασκευή 18.00 – 21.00, Τετάρτη 10.00 – 14.00 και 18.00 – 21.00, Σάββατο και Κυριακή 12.00 – 18.00. Δευτέρα κλειστά.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ