Sunday, 15 May 2016

Έκθεση - αφιέρωμα στον Le Corbusier

Κυριακή 15 Μαΐου 2016 - Έκθεση  στο πλαίσιο των εκδηλώσεων  "Αναφορά στον Ελ/Le Corbusier" στο κτήριο του Μουσείου Μπενάκη – Πειραιώς 138, εγκαινιάζεται τη Δευτέρα 9 Μαΐου και θα διαρκέσει έως τις 29 Μαΐου 2016 διοργανώνει η Σχολή Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Αρχιτεκτονικής Μεσογείου, με τη στήριξη του Ιδρύματος Le Corbusier, του Γαλλικού Ινστιτούτου, του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, της Ελβετικής Πρεσβείας, του Ελληνικού Docomomo και της Διεθνούς Εταιρείας Φίλων του Ιδρύματος Le Corbusier, με τίτλο "Το καλοκαίρι του κυρίου Le Corbusier". Το μικρότερο έργο του Le Corbusier, ένα ξύλινο καλύβι διακοπών στη θάλασσα της Κυανής ακτής, το οποίο συμπυκνώνει την αρχιτεκτονική του, και οι φωτογραφίες του σπουδαίου Lucien Hervé από ένα καλοκαίρι που πέρασαν μαζί, συνέθεσαν μια πρωτότυπη έκθεση με τα μυστικά της αρχιτεκτονικής, την τέχνη της φωτογραφίας και την ανθρωπολογία των διακοπών στην πιο ώριμη εποχή της νεωτερικότητας. Το καλοκαίρι στη θάλασσα της Μεσογείου υπήρξε μέρος της μητροπολιτικής ιδέας του μοντέρνου, σε τέχνη και αρχιτεκτονική, και αποτέλεσε έκφραση της μοντέρνας ζωής. Το 1952 ο αρχιτέκτονας Le Corbusier σχεδίασε ένα ξύλινο καλύβι σε μια παραλία της Κυανής Ακτής, δίπλα σε μια απλή ψαροταβέρνα, πίσω από το διάσημο σπίτι E1027 της Eileen Gray και του Badovici. Το Cabanon, ένα δωμάτιο 3,66x3,66 μέτρα με τραπεζαρία στην ταβέρνα, εφάρμοζε πιστά την ανθρωπομετρική κλίμακα του Modulor και ήταν ιδανικό ορμητήριο των διακοπών. Σε αυτό συναντήθηκαν διάσημοι μοντέρνοι. Ανάμεσα τους ο φωτογράφος Lucien Hervé, που απολάμβανε το καλοκαίρι της προσωπικής φιλίας αποτυπώνοντας ανέμελα έναν τόπο και ένα χρόνο ζωής.
Οι φωτογραφίες του Hervé, τα σχέδια και τα σκίτσα του Le Corbusier, η αλληλογραφία του και το ίδιο το Cabanon, μερικά ανακατασκευασμένο, συνθέτουν μια αντίληψη για τη ζωή και την αρχιτεκτονική που ταυτίζουν το ιδανικό αρχέγονο και το μοντέρνο. Τα σχέδια, τα σκίτσα και η αλληλογραφία του Le Corbusier και οι φωτογραφίες του Lucien Hervé είναι ευγενική συνεισφορά στην έκθεση αυτή του Ιδρύματος Le Corbusier και της Judith Hervé. Η κατασκευή του Cabanon αποτέλεσε μέρος εκπαιδευτικού προγράμματος της Σχολής Αρχιτεκτόνων ΕΜΠ και υλοποιείται με την ευγενή χορηγία του Πανελληνίου Συνδέσμου Ξυλείας, της εταιρείας Μουρίκης, της εταιρείας Άλφα Ξυλείας και του Workshop-S Διονύσης Σοτοβίκης.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ