Saturday, 28 May 2016

Πρόσκληση Ενδιαφέροντος συμμετοχής στο Kodra Fresh 2016: Focus Locus

Σάββατο 28 Μαΐου 2016 - Το Κόδρα Fresh 2016: Focus Locus επικεντρώνει τη φετινή χρονιά το ενδιαφέρον του στη σημασία του τόπου και προσκαλεί τους πρόσφατα (έως 2 χρόνια) απόφοιτους και τελειόφοιτους φοιτητές των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού να προβληματιστούν πάνω στα ζητήματα που προκύπτουν από τις θεματικές της προέλευσης, της μετατόπισης, της κατοίκησης και της εγκατάστασης και να διαμορφώσουν τις εικαστικές τους προτάσεις πάνω σε αυτούς τους άξονες χρησιμοποιώντας κάθε μέσο της σύγχρονης τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, video, εγκαταστάσεις, net art, sound art, performance, κ.ά..). Τα έργα που θα επιλεγούν θα εκτεθούν στην έκθεση Κόδρα Fresh τον Σεπτέμβρη στους Κοιτώνες του πρώην στρατοπέδου Κόδρα.

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 24 Ιουνίου, 2016

"Χρησιμοποιώντας όπως και στα δύο προηγούμενα χρόνια την πλατφόρμα του Tumblr (www.bit.ly/KodraFresh2016) ως ένα ψηφιακό αρχείο έρευνας και καταγραφής, θα χαρτογραφούμε παράλληλα ένα μέρος αυτής της δραστηριότητας που έχει προηγηθεί της έκθεσης και συνιστά κατά κάποιο τρόπο την «καταγωγή» της αλλά και τις θεωρητικές και ερευνητικές καταβολές της", επισημαίνουν στο Δελτίο Τύπου οι Κεντρικοί Επιμελητές / Συντονιστές Πεδίου Δράσης Κόδρα Ανθή Αργυρίου & Παναγής Κουτσοκώστας.



Το Κόδρα Fresh 2016 θα επικεντρωθεί στη θεματική του τόπου και στα φαινόμενα που αναπτύσσονται μέσα και γύρω από αυτόν, όπως ο εκτοπισμός, η μετακίνηση και η εγκατάσταση, και θα συνδυαστεί με ένα σαφές ερευνητικό ενδιαφέρον στραμμένο προς την ιστορία της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και της Καλαμαριάς, αλλά και του ίδιου του χώρου του πρώην στρατοπέδου Κόδρα: τόπος που διασώζει ίχνη κατοίκησης ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους, τόπος προσφύγων και εκπατρισθέντων αλλά και συγκέντρωσης στρατευμάτων, «απολύμανσης» πληθυσμών ανταλλαγής (1923), τόπος ανέχειας και στερήσεων, η ιδιαίτερη πατρίδα του Πεδίου Δράσης Κόδρα και το ιστορικό φορτίο που φέρει μαζί της δεν κέρδισε ποτέ μέχρι τώρα στην πορεία του θεσμού την προσοχή που της αρμόζει. 

Τι αναγνωρίζουμε ως «τόπο μας» και ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που αυτός φέρει; Για ποιους λόγους επιλέγουμε ή αναγκαζόμαστε να εγκαταλείψουμε τον τόπο καταγωγής ή διαμονής μας; Πώς πορευόμαστε μέσα σε αφιλόξενες επικράτειες και πώς επηρεάζει η μετακίνηση την εμπειρία του χώρου διέλευσης ή προσωρινής παραμονής; Ποια είναι η επαφή που αναπτύσσεται μεταξύ τοπικού και αλλότριου και ποιες συσχετίσεις και αλληλεπιδράσεις δημιουργούνται στο νέο πολιτισμικό πλαίσιο; Με ποιους τρόπους διαμορφώνεται η αντίληψη και η προσδοκία μας για τον τελικό προορισμό; Πώς εισβάλει ο παράγοντας βία στην εκτόπιση ή και στην εγκατάσταση πληθυσμών ή μεμονωμένων ομάδων ανθρώπων; Ποια είναι τα ίχνη που αφήνει πίσω της η διάβαση και η παραμονή τους; Τι κάνει έναν χώρο βιωμένο τόπο ή ακόμη και «πατρίδα»; Και τέλος, πώς διαφορφώνεται ο νέος τόπος κατοίκησης σε σχέση με το αστικό ή φυσικό περιβάλλον και ποια στοιχεία ταυτότητας φέρει από το φορτισμένο παρελθόν του νέου του κατοίκου;

Προβληματισμοί όπως οι παραπάνω έχουν απασχολήσει διαχρονικά τους εικαστικούς δημιουργούς και πλήθος καλλιτεχνικών έργων προέρχονται από παρόμοιες αναζητήσεις. Επιπλέον, ιστορικοί, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί τέχνης, θεωρητικοί πολιτισμικών σπουδών και ανθρωπολόγοι, έχουν αναπτύξει αναλυτικά και κριτικά εργαλεία που προσφέρουν πολύτιμη συμβολή πάνω σε έννοιες όπως η παγκοσμιοποίηση και η εξωτικοποίηση, οι μηχανισμοί νεοαποικιακού ελέγχου, ο αντίκτυπος της τεχνολογικής εξέλιξης πάνω στην αντίληψη του χώρου και των αποστάσεων, η σχέση μητρόπολης/κέντρου και περιφέρειας, οι νέες ανθρωπογεωγραφίες, η ιδιότητα του ευρωπαίου πολίτη και η αντιμετώπιση των μη δυτικών πολιτισμών από την Ευρώπη.


Για την υποβολή της αίτησής σας θα χρειαστείτε:
1). Έγκυρο λογαριασμό email
2). Ένα σύντομο βιογραφικό
3). Μπορείτε να αιτηθείτε για 1 έως 3 έργα ενώ μπορείτε να στείλετε από 3 έως 5 φωτογραφίες για κάθε έργο (το κάθε αρχείο ξεχωριστά δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 2MB).
4). Για τα έργα video:  τα αρχεία θα πρέπει να είναι ανεβασμένα σε Vimeo (https://vimeo.com/join) ή Dropbox (max. διάρκεια δείγματος 5’, https://www.dropbox.com/login) και ονομασμένα με το όνομα του καλλιτέχνη όπως φαίνεται στη φόρμα υποβολής.
5). Όλα τα απαραίτητα αρχεία θα πρέπει να ονομαστούν με τον εξής τρόπο: καλλιτέχνης_όνομα έργου_αριθμός φώτο.
Για παράδειγμα:
Η πρώτη εικόνα του έργου Retrogenesis του Stavros Chatziioannidis θα πρέπει να ονομαστεί.
StavrosChatziioanndis_Retrogenesis_01.jpg
Aκολούθως για portoflio και cv:
StavrosChatziioannidis_portfolio.pdf &  StavrosChatziioannidis_cv.doc
Τέλος,  ένα portfolio έργων σας είναι προαιρετικό και θα χρησιμοποιηθεί για το αρχείο των επιμελητών της έκθεσης.
Για ερωτήσεις ή διευκρινίσεις απευθυνθείτε μέσω email στο info@actionfieldkodra.gr.
Δεν θα γίνονται διευκρινίσεις μέσω τηλεφώνου.

Την αίτηση σας υποβάλλετε ΕΔΩ.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.