Saturday, 28 May 2016

Πρόσκληση Ενδιαφέροντος συμμετοχής στο Kodra Fresh 2016: Focus Locus

Σάββατο 28 Μαΐου 2016 - Το Κόδρα Fresh 2016: Focus Locus επικεντρώνει τη φετινή χρονιά το ενδιαφέρον του στη σημασία του τόπου και προσκαλεί τους πρόσφατα (έως 2 χρόνια) απόφοιτους και τελειόφοιτους φοιτητές των Σχολών Καλών Τεχνών της Ελλάδας και του εξωτερικού να προβληματιστούν πάνω στα ζητήματα που προκύπτουν από τις θεματικές της προέλευσης, της μετατόπισης, της κατοίκησης και της εγκατάστασης και να διαμορφώσουν τις εικαστικές τους προτάσεις πάνω σε αυτούς τους άξονες χρησιμοποιώντας κάθε μέσο της σύγχρονης τέχνης (ζωγραφική, γλυπτική, video, εγκαταστάσεις, net art, sound art, performance, κ.ά..). Τα έργα που θα επιλεγούν θα εκτεθούν στην έκθεση Κόδρα Fresh τον Σεπτέμβρη στους Κοιτώνες του πρώην στρατοπέδου Κόδρα.

Προθεσμία υποβολής αιτήσεων: 24 Ιουνίου, 2016

"Χρησιμοποιώντας όπως και στα δύο προηγούμενα χρόνια την πλατφόρμα του Tumblr (www.bit.ly/KodraFresh2016) ως ένα ψηφιακό αρχείο έρευνας και καταγραφής, θα χαρτογραφούμε παράλληλα ένα μέρος αυτής της δραστηριότητας που έχει προηγηθεί της έκθεσης και συνιστά κατά κάποιο τρόπο την «καταγωγή» της αλλά και τις θεωρητικές και ερευνητικές καταβολές της", επισημαίνουν στο Δελτίο Τύπου οι Κεντρικοί Επιμελητές / Συντονιστές Πεδίου Δράσης Κόδρα Ανθή Αργυρίου & Παναγής Κουτσοκώστας.



Το Κόδρα Fresh 2016 θα επικεντρωθεί στη θεματική του τόπου και στα φαινόμενα που αναπτύσσονται μέσα και γύρω από αυτόν, όπως ο εκτοπισμός, η μετακίνηση και η εγκατάσταση, και θα συνδυαστεί με ένα σαφές ερευνητικό ενδιαφέρον στραμμένο προς την ιστορία της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης και της Καλαμαριάς, αλλά και του ίδιου του χώρου του πρώην στρατοπέδου Κόδρα: τόπος που διασώζει ίχνη κατοίκησης ήδη από τους προϊστορικούς χρόνους, τόπος προσφύγων και εκπατρισθέντων αλλά και συγκέντρωσης στρατευμάτων, «απολύμανσης» πληθυσμών ανταλλαγής (1923), τόπος ανέχειας και στερήσεων, η ιδιαίτερη πατρίδα του Πεδίου Δράσης Κόδρα και το ιστορικό φορτίο που φέρει μαζί της δεν κέρδισε ποτέ μέχρι τώρα στην πορεία του θεσμού την προσοχή που της αρμόζει. 

Τι αναγνωρίζουμε ως «τόπο μας» και ποια είναι τα χαρακτηριστικά εκείνα που αυτός φέρει; Για ποιους λόγους επιλέγουμε ή αναγκαζόμαστε να εγκαταλείψουμε τον τόπο καταγωγής ή διαμονής μας; Πώς πορευόμαστε μέσα σε αφιλόξενες επικράτειες και πώς επηρεάζει η μετακίνηση την εμπειρία του χώρου διέλευσης ή προσωρινής παραμονής; Ποια είναι η επαφή που αναπτύσσεται μεταξύ τοπικού και αλλότριου και ποιες συσχετίσεις και αλληλεπιδράσεις δημιουργούνται στο νέο πολιτισμικό πλαίσιο; Με ποιους τρόπους διαμορφώνεται η αντίληψη και η προσδοκία μας για τον τελικό προορισμό; Πώς εισβάλει ο παράγοντας βία στην εκτόπιση ή και στην εγκατάσταση πληθυσμών ή μεμονωμένων ομάδων ανθρώπων; Ποια είναι τα ίχνη που αφήνει πίσω της η διάβαση και η παραμονή τους; Τι κάνει έναν χώρο βιωμένο τόπο ή ακόμη και «πατρίδα»; Και τέλος, πώς διαφορφώνεται ο νέος τόπος κατοίκησης σε σχέση με το αστικό ή φυσικό περιβάλλον και ποια στοιχεία ταυτότητας φέρει από το φορτισμένο παρελθόν του νέου του κατοίκου;

Προβληματισμοί όπως οι παραπάνω έχουν απασχολήσει διαχρονικά τους εικαστικούς δημιουργούς και πλήθος καλλιτεχνικών έργων προέρχονται από παρόμοιες αναζητήσεις. Επιπλέον, ιστορικοί, κοινωνιολόγοι, ιστορικοί τέχνης, θεωρητικοί πολιτισμικών σπουδών και ανθρωπολόγοι, έχουν αναπτύξει αναλυτικά και κριτικά εργαλεία που προσφέρουν πολύτιμη συμβολή πάνω σε έννοιες όπως η παγκοσμιοποίηση και η εξωτικοποίηση, οι μηχανισμοί νεοαποικιακού ελέγχου, ο αντίκτυπος της τεχνολογικής εξέλιξης πάνω στην αντίληψη του χώρου και των αποστάσεων, η σχέση μητρόπολης/κέντρου και περιφέρειας, οι νέες ανθρωπογεωγραφίες, η ιδιότητα του ευρωπαίου πολίτη και η αντιμετώπιση των μη δυτικών πολιτισμών από την Ευρώπη.


Για την υποβολή της αίτησής σας θα χρειαστείτε:
1). Έγκυρο λογαριασμό email
2). Ένα σύντομο βιογραφικό
3). Μπορείτε να αιτηθείτε για 1 έως 3 έργα ενώ μπορείτε να στείλετε από 3 έως 5 φωτογραφίες για κάθε έργο (το κάθε αρχείο ξεχωριστά δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 2MB).
4). Για τα έργα video:  τα αρχεία θα πρέπει να είναι ανεβασμένα σε Vimeo (https://vimeo.com/join) ή Dropbox (max. διάρκεια δείγματος 5’, https://www.dropbox.com/login) και ονομασμένα με το όνομα του καλλιτέχνη όπως φαίνεται στη φόρμα υποβολής.
5). Όλα τα απαραίτητα αρχεία θα πρέπει να ονομαστούν με τον εξής τρόπο: καλλιτέχνης_όνομα έργου_αριθμός φώτο.
Για παράδειγμα:
Η πρώτη εικόνα του έργου Retrogenesis του Stavros Chatziioannidis θα πρέπει να ονομαστεί.
StavrosChatziioanndis_Retrogenesis_01.jpg
Aκολούθως για portoflio και cv:
StavrosChatziioannidis_portfolio.pdf &  StavrosChatziioannidis_cv.doc
Τέλος,  ένα portfolio έργων σας είναι προαιρετικό και θα χρησιμοποιηθεί για το αρχείο των επιμελητών της έκθεσης.
Για ερωτήσεις ή διευκρινίσεις απευθυνθείτε μέσω email στο info@actionfieldkodra.gr.
Δεν θα γίνονται διευκρινίσεις μέσω τηλεφώνου.

Την αίτηση σας υποβάλλετε ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ