Monday, 30 May 2016

Έκθεση του παγκοσμίου φήμης γλύπτη Kamen Tanev στην Θεσσαλονίκη

Δευτέρα 30 Μαΐου 2016 - Η τελευταία έκθεση πριν το καλοκαίρι στο Greek Marble Initiative Showroom είναι του Kamen Tanev, ενώς παγκοσμίου φήμης γλύπτη, που αξιοποιεί ως κύριο υλικό έκφρασης του το μάρμαρο και τον  μπρούντζο. Τα εγκαίνια της έκθεσης θα λάβουν χώρα παρουσία του καλλιτέχνη, στις 8 το βράδυ την προσεχή Πέμπτη 2 Ιουνίου. Το Greek Marble Initiative Showroom είναι ειδικά διαμορφωμένος διακριτός από τους υπόλοιπους χώρος της Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου).

Η έκθεση έχει τίτλο "Free Formation" (=Ελεύθερη διαμόρφωση) και αποκτά αμέσως νόημα όταν κάποιος δει τα έργα που την αποτελούν. Αντιπροσωπευτικά έργα κάθε φόρμας που έχει υπηρετήσει σε επίπεδο επεξεργασίας του θέματος του ο γλύπτης υπάρχουν σε αυτή, αλλά με ανανεωμένες διερευνήσεις, που αν και αναγνωρίσιμα, αφήνουν ακόμα και στον ενημερωμένο φιλότεχνο την άμεση εντύπωση μιας νέας πνοής έμπνευσης. Προσωπικά, δεν θα μου κάνει εντύπωση αν βρισκόμαστε στην απαρχή ενός ολωσδιόλου καινούργιου ύφους,  παρότι αυτό δεν εξυπηρετείται ακόμη. Ιδίως τα κομμάτια της έκθεσης που ανήκουν στην τεχνοτροπία που ο γλύπτης αποκαλεί "Links" (=Δεσμοί) είναι υποδείγματα λεπταισθησίας και συμπαντικής ισορροπίας. Είναι το απόγειο μιας  σειράς που ο Kamen Tanev αναπτύσσει εδώ και 15 τουλάχιστον χρόνια, και είναι αυτή που τον καθιέρωσε διεθνώς. Αν και στο πλαίσιο των συμποσίων της Greek Marble Initiative ο γλύπτης έχει δημιουργήσει περισσότερα από 20 γλυπτά εξαιρετικής αισθητικής, τα μπρούτζινα της σειράς που εκτίθενται διατηρούν το προνόμιο μιας κεφαλαιοποιημένης αρτιότητας και αξεπεραστής ισορροπίας και δύναμης.

Σε statement που εξέδωσε με αφορμή την έκθεση του ο γλύπτης αναφέρει, μεταξύ άλλων: "...Στο πλαίσιο της εποχής μας - δυναμική, έντονη, υπερφορτωμένο με πληροφορίες, έχω επιλέξει τη σύντομη φόρμα ως τον καλύτερο τρόπο για την καλλιτεχνική έκφραση. Έχω δημιουργήσει γλυπτά μου ως διαφορετικά τμήματα, προκειμένου να επιτευχθεί πιο ζωτικής σημασίας, άμεση επίπτωση. Τονίζω για μια λεπτομέρεια της μια περίεργη δομή, αντικείμενο ή ουσία, δίνοντας ένα νέο νόημα από τη θέση της σε έκτακτη περιβάλλον ή αλλάζοντας τις διαστάσεις και τη σύνθεσή της. Είναι μια διαδικασία αναζήτησης, συγκέντρωσης και λήψης ενημερωτικού σημάτων, την οποία αργότερα μετατρέψει σε μια νέα πραγματικότητα. Το τελικό κομμάτι της τέχνης, όπως ένα πραγματικό αντικείμενο στο μέγεθος, μετρά το ίδιο με το περιβάλλον, ζει τη δική του ζωή και συνεργάτες με το κοινό, λόγω της γλώσσας της γλυπτικής του".



Ο Kamen Tanev γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στην Βουλγαρία. Σπούδασε στην Σχολή Καλών Τεχνών της Σόφιας από όπου αποφοίτησε το 1998 με δίπλωμα γλύπτη, ενώ ολοκλήρωσε τις σπουδές του με ένα Master στην Γλυπτική στο ίδιο πανεπιστήμιο. Έχει χρηματίσει Λέκτορας της Σχολής Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου της Σόφιας για 2 χρόνια από το 2005. Έχει συμμετάσχει σε πλειάδα συμποσίων γλυπτικής σε όλο τον κόσμο και τιμηθεί με διεθνή βραβεία. Χαρακτηριστικά αναφέρεται το 1st International Public Art Festival of Mudanjiang Jingpo Lake 2011, στην Κίνα. Έργα του έχει εκθέσει και πλήθος ομαδικών εκθέσεων στην Βουλγαρία, την Γερμανία, το Βέλγιο, την Ολλανδία, την Αυστρία, την Ιταλία, την Ινδία, την Ταϋλάνδη και την Γουατεμάλα, και έχει στο ενεργητικό του δύο ατομικές εκθέσεις, στην Βουλγαρία. Μνημειακά γλυπτά του βρίσκονται στην Βουλγαρία, την Ελλάδα, στην Ρωσία, την Ισπανία, την Ιταλία, το Βέλγιο, την Αίγυπτο, την Τουρκία κ.α. Γλυπτά του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, Μουσεία, και Ιδρύματα και βρίσκονται σε όλο τον κόσμο, και στην Ελλάδα, όπου, από το καλοκαίρι του 2013 συνεργάζεται και με την Greek Marble Initiative.

H Ιστορικός της Τέχνης και Επιμελήτρια του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης  κα. Θούλη Μισιρλόγλου, σε κείμενο της για τον γλύπτη αναφέρει χαρακτηριστικά: "Ο κόσμος του Βούλγαρου Kamen Tanev είναι σαφής: με μια άρτια τεχνική, έχει καταφέρει να αναδείξει την πλαστικότητα των υλικών και των μορφών που επιλέγει με μοναδική μαεστρία. Μπορεί ορισμένα έργα του, ειδικά τα torso, να φανερώνουν την αγάπη του για το ανθρώπινο σώμα, αγάπη που μοιράζονται πολλοί σύγχρονοι γλύπτες, ωστόσο ο Tanev εργάζεται κυρίως πάνω στην κατεύθυνση της αφαίρεσης. Αντιπαρέρχεται τη δυσκολία της λάξευσης σε μάρμαρο, γρανίτες κτλ και δαμάζοντάς τα προτείνει επιβλητικές γλυπτικές συνθέσεις, που διακρίνονται από ρυθμικότητα και συμμετρία, άλλοτε και από την αγωνία να συναρθρώσει στοιχεία σε δυναμικές συζεύξεις. Με αναφορές στις επιστήμες της γεωμετρίας, της φυσικής ή της βιολογίας, ο Tanev αναδημιουργεί μια δική του τάξη στον τρισδιάστατο χώρο. Δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις λεπτομέρειες παράξενων δομών, που με την επιλεγμένη μεγάλη κλίμακά τους τοποθετούνται σε νέα συμφραζόμενα. Πολύ συχνά λεπτομέρειες των συνθέσεων αυτών παραπέμπουν στην πτύχωση, ανακαλώντας τη ρευστότητα ενός χυτού υλικού όπως το ύφασμα. Το μάρμαρο μετατρέπεται στα χέρια του Tanev σε ένα φαινομενικά εύπλαστο υλικό, του οποίου τα νερά αξιοποιούνται συνθετικά και χρωματικά. Ωστόσο, η τάση να αποδοθεί η πτύχωση παραπέμπει και στο παιχνίδι του φανερού και του κρυμμένου, του πραγματικού και του φανταστικού, που κρύβεται πάντα πίσω από τα επιφαινόμενα. Με τρόπο που θυμίζει τον Christo, επίσης βουλγαρικής καταγωγής, o Tanev μεταφέρει στη γλυπτική μια παρόμοια τακτική: αποκαλύπτει μέσω της απόκρυψης. Αυτό που μοιάζει να κρύβεται κάτω από τα χυτά ‘υφάσματα’ μπορούμε μόνο να το φανταστούμε και να υποθέσουμε για την ακρίβεια της φόρμας του. Δεν το βλέπουμε όμως καθαρά. Το περιθώριο αυτό που αφήνει ο Τanev στη φαντασία για τις συνθετικές λεπτομέρειες πολλών έργων του είναι το ίδιο που αναζωογονεί τα έργα του και τα φέρνει μπροστά στα μάτια μας ανανεωμένα, με την πλαστικότητα να ορίζει την πρόσληψή τους".

Στο Greek Marble Initiative Showroom η Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου) παρουσιάζει παράλληλα με τις άλλες εκθέσεις της και έναν σύγχρονο γλύπτη κάθε εκθεσιακό μήνα, δημιουργώντας διαρκή κίνηση στον τομέα της γλυπτικής. Ο χώρος θα παρουσιάζει κυρίως τους γλύπτες που ανήκουν στην Greek Marble Initiative -Έλληνες και ξένους- αλλά κατά καιρούς θα φιλοξενεί και άλλους καλλιτέχνες, προτείνοντας τους στο φιλότεχνο κοινό, ακόμα κι αν δεν είναι μόνιμα μέλη της Πρωτοβουλίας.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ