Thursday, 19 May 2016

Bonhams & TCM are tracing the History of Animation Art Drawn To Film

Thursday, May 19, 2016 - Bonhams and Turner Classic Movies (TCM) present Drawn to Film, an auction of animation art from classic Disney films, including Sleeping Beauty, Cinderella, Alice in Wonderland, Peter Pan, Pinocchio, Dumbo and others. Consisting of nearly 400 lots, the core of the sale is the Ted and Dawn Hopkins Collection of animation art, a comprehensive look at the history of animation lovingly amassed over decades. Drawn to Film will take place on June 13 at Bonhams New York.

The making of Snow White and the Dwarfs
The sale traces the development of Snow White and the Seven Dwarfs (1937), which was Walt Disney's first animated feature film. Animators worked to provide each dwarf with distinctive faces, personalities, behavior and clothes after they were named. A group of eight concept drawings of the dwarfs and Snow White (estimate U.S. $3,500-4,500) were created specifically for Walt Disney in 1935. This group shows sketches of discarded dwarfs, Deafy and Baldy, from the list of potential names that also included Jumpy, Wheezy, Tubby and Sniffy. Celluloids of Snow White and the Witch (estimate U.S. $5,500-6,500), and the Evil Queen (U.S. $12,000-15,000) are also on the auction block.

Early on, Walt Disney decided that it was easier to hire young animators and train them than to poach talent from other studios. In the early 1930s, the Walt Disney Studios created an internal training and internship program for new animators to foster the studio distinctive style. As the script for Snow White neared completion, Walt insisted that the entire art department, not just the new hires, attend weekly mandatory classes. A collection of 13 mimeographed manuscripts from these lectures on animation theory and practice is featured in the sale (estimate U.S. $1,000-1,500), a portion of which comes from the collection of early Disney animator Harry Reeves.

Another platform used as training for Disney and his animators was the Silly Symphony films, which were shorts that featured little to no narrative (unlike the Mickey Mouse series) and instead provided intriguing animations to accompany classical music. A collection of 71 animation drawings from 34 titles in the Silly Symphony series, 1929-1939, is one of the highlights. It is estimated at U.S. $20,000-25,000.

Important Disney animated classics
The auction also features works that mark important signifiers in the life of Walt Disney and the history of the company. Sleeping Beauty (1959) was the last of the classic fairytales created by Disney himself, and at a production cost of $6 million, it was the most expensive animated feature film ever made up until that time. Two concept paintings by Eyv ind Earle, richly colored and stylized renderings of the dragon and the fairies, were created while the studio was finalizing the look and feel of the film and would have been submitted to Disney himself for approval (estimate U.S. $8,000-12,000 and $10,000-15,000).



A watercolor concept painting of Mowgli and an elephant tree from The Jungle Book is also going under the hammer. The film was the last one that Walt Disney worked on before his death in 1966 and was based on a popular book by Rudyard Kipling. The story inspired another Disney-produced blockbuster hit released earlier this year, directed by Jon Favreau.

View all the Lots of the catalogue online HERE, and the auctions' items live at auction preview hours (open to the public): In Los Angeles, May 20 from 12 p.m.-5 p.m. PST; May 21 from 12 p.m.-5 p.m. PST; and May 22 from 12 p.m.-5 p.m. PST. In New York, Jun. 10 from 12 p.m.-5 p.m. EST; Jun. 11 from 12 p.m.-5 p.m. EST; Jun. 12 from 12 p.m.-5 p.m. EST; and Jun. 13 from 10 a.m.-12 p.m. EST.

See everything in the online catalogue of Bonhams HERE.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.