Saturday, 9 April 2016

The ΥΠΝΟΣ project

Σάββατο 9 Απριλίου 2016 - Το ΥΠΝΟΣ PROJECT ξεκινά τη Δευτέρα 18 Απριλίου 2016, στις 20:00, με μια έκθεση που αποθεώνει τον Ύπνο και ξεδιπλώνεται στα κτίρια της Στέγης και του Ιδρύματος Ωνάση (Λ. Αμαλίας 56) παρουσιάζοντας έργα των Γύζη, Τσαρούχη, Παρθένη, Λύτρα, Μόραλη, Ιακωβίδη, Χαλεπά, Κεσσανλή, Παναγιώτου, Γεωργίου, Παπαδημητρίου, Αλαβάνου, Καναρέλη, Καβαλιεράτου, Σαχπάζη και πολλών ακόμα ιστορικών και σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών. Μια έκθεση, αλλά και ένα project που είναι ό,τι και ο ιδανικός ύπνος: γλυκός, ανακουφιστικός, ελαφρύς, ευχάριστος, παρηγορητικός, αναγκαίος, λυτρωτικός.

65 συνολικά έργα τέχνης, ιστορικά αριστουργήματα της ελληνικής τέχνης, νέες, σύγχρονες δημιουργίες και αρχειακό υλικό που προέρχεται από εγγραφές και μεταγραφές της εγχώριας λαϊκής κουλτούρας, σε μια δοκιμασία αλληλεπίδρασης και μεταλλαγής.

Στα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί περφόρμανς από τα ΦΥΤΑ (http://www.f-y-t-a.com/), βασισμένη στην κοίμηση και αφύπνιση του Έθνους και της Γλώσσας του.

Οι καλλιτέχνες, των οποίων έργα παρουσιάζονται στην έκθεση, είναι: Λουκία Αλαβάνου, Νέλη Ανδρικοπούλου, Απόστολος Γεωργίου, Νικόλαος Γύζης, Ορέστης Δαβίας, Νικόλαος Δραγούμης, Ανδρέας Εμπειρίκος, Μάρκος Ζαβιτζιάνος, Γιώργος Ιακωβίδης, Διονύσης Καβαλιεράτος, Νίκος Καναρέλης, Απόστολος Καραστεργίου, Νίκος Κεσσανλής, Πάνος Κοκκινιάς, Ζήσης Κοτιώνης, Άρης Κωνσταντινίδης, Πολυχρόνης Λεμπέσης, Παναγιώτης Λουκάς, Ίριδα Λυκουριώτη, Νικηφόρος Λύτρας, Κωνσταντίνος Μαλέας, Φίλιππος Μαργαρίτης, Γιάννης Μόραλης, Mπία Ντάβου, Κοσμάς Ξενάκης, Δημήτρης Ξόνογλου, Ντόρα Οικονόμου, Μαλβίνα Παναγιωτίδη, Νίκος Παναγιωτόπουλος, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Mαρία Παπαδημητρίου, Άννα Παπαέτη, Νεκτάριος Παππάς, Κωνσταντίνος Παρθένης, Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, Δημήτρης Πικιώνης, Θεόδωρος Ράλλης, Νάνα Σαχίνη, Κώστας Σαχπάζης, Γεράσιμος Στέρης, Εύα Στεφανή, Θανάσης Τότσικας, Ίριδα Τουλιάτου, Γιάννης Τσαρούχης, Φυτά, Γιαννούλης Χαλεπάς, Δημήτρης Χαρισιάδης, Μάτση Χατζηλαζάρου.



Επιμέλεια έκθεσης: Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Θεόφιλος Τραμπούλης

Συντονισμός: Πάσκουα Βοργιά, Ελισάβετ Πανταζή, Κωνσταντίνα Σουλιώτη

Σύλληψη: Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Ελισάβετ Πανταζή

Αρχιτεκτονικός σχεδιασμός έκθεσης: FLUX - office (Εύα Μανιδάκη - Θανάσης Δεμίρης)

Τη βραδιά των εγκαινίων θα υπάρχει σύνδεση με shuttle bus μεταξύ των κτιρίων της Στέγης και του Ιδρύματος Ωνάση.

Cocktails εγκαινίων από την Absolut

Μουσική από τον Radio Pepper 96.6

Xορηγός Ύπνου Coco-Mat Greece

Είσοδος ελεύθερη


Τι είναι το Ύπνος Project;

*Δείτε έργα που καλύπτουν όλες τις περιόδους της σύγχρονης ελληνικής τέχνης, από το 19o αιώνα έως σήμερα, σε χώρους που δεν περιμένατε.
*Κοιμηθείτε ένα βράδυ στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης.
*Χορέψτε σε ολονύχτιο pyjama party.
*Μάθετε για τη στέρηση ύπνου ως μέθοδο βασανισμού.
*Ξαπλώστε σε μια κλινική ύπνου μέσα στη Στέγη.
*Δείτε φωτογραφίες ανθρώπων που κοιμούνται σε διάφορα κτίρια της πόλης.
*Δείτε ταινίες που σχετίζονται με τον ύπνο για ένα ολόκληρο 24ωρο.

Το Ύπνος Project υπόσχεται να μας ανοίξει τα μάτια για όλες εκείνες τις ώρες της ζωής μας που δεν ξέρουμε ποιοι είμαστε.
Ένα σπονδυλωτό πρόγραμμα εκδηλώσεων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, 18 Απριλίου - 19 Ιουνίου 2016, το οποίο αποτελείται από μια έκθεση έργων μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, performances και sleepovers, έναν κύκλο ηχητικών έργων και ζωντανών περιπατητικών δράσεων και μια σειρά διαλέξεων και δημόσιων συζητήσεων. Επίσης, συνοδεύεται από μια ειδική περιοδική έκδοση, το Ύπνος Issue.

Περισσότερα για τις δράσεις του Ύπνος Project ΕΔΩ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ