Monday, 18 April 2016

"Μπουκέτο" κορυφαίων εκθέσεων ζωγραφικής & γλυπτικής στην Myrό Gallery

Δευτέρα 18 Απριλίου 2016 - Μεθαύριο Πέμπτη 21 Απριλίου στις οκτώ το βράδυ η Myro Gallery εγκαινιάζει δύο εκθέσεις ζωγραφικής, μία έκθεση γλυπτικής στον ειδικό χώρο της μέσω του οποίου συστήνει κάθε μήνα έναν γλύπτη της Greek Marble Initiative και μία εγκατάσταση στην βιτρίνα της. Για όσους δεν είναι εξοικειωμένοι με το μοντέλο λειτουργίας της γκαλερί θα αρκεστούμε να αναφέρουμε ότι αυτή αποτελείται από 4 διακριτούς χώρους που χρησιμεύουν ως ξεχωριστές αίθουσες τέχνης, με αποτέλεσμα κάθε εκθεσιακό μήνα να παρουσιάζονται ισάριθμες παράλληλες εκθέσεις. Η κεντρική είσοδος των χώρων βρίσκεται στην διεύθυνση Νικηφόρου Φωκά 8, στην περιοχή του Λευκού Πύργου, στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Highlight των εκθέσεων η ατομική έκθεση του γνωστού πορτραιτίστα Μιχάλη Τσακουντή στην Κεντρική Αίθουσα, που είναι η δέυτερη ατομική έκθεση που πραγματοποιεί στη Myro Gallery  και στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη του έκθεση με την οποία η γκαλερί τον σύστησε ουσιαστικά στην πόλη έλαβε χώρα το 2012 και είχε μεγάλη επιτυχία. Έχοντας υπόψιν μας τα έργα της νέας σειράς του "Bloodline", και γνωρίζοντας καλά και τα παλιότερα του έργα, δεν είναι βέβαιο ότι κάποιος μπορεί να μιλήσει για βελτίωση στην τεχνική -η οποία έτσι κι αλλιώς ήταν πάντοτε κορυφαία- όσο για την θαρραλέα διερεύνηση διαφοροποιών στοιχείων στα πρόσωπα του, και την τελειοποίηση της ανάδειξης λεπτομερειών που καθιστούν τα έργα της νέας σειρά ιδιαίτερα ατμοσφαιρικά. Ο καλλιτέχνης θα παραστεί στα εγκαίνια. 


Στο Greek Marble Initiative Showroom αυτό τον μήνα εκθέτει ο Andrej Mitevski. Πρόκειται για διεθνώς ανερχόμενο γλύπτη ππου εστιάζει στο μάρμαρο και διακρίνεται για την δημιουργηκότητα του όσο και για τους ριψοκίνδυνους σχεδιασμούς του στο μάρμαρο, το αγαπημένο του υλικό, που το φτάνει στα άκρα της αντοχής στα έργα του. Η έκθεση έχει υιοθετήσει ως διακριτικό τίτλο "Αναδυόμενες Μορφές", που είναι ο τίτλος της σειράς που θα παρουσιάστεί. Η σειρά αποτελείται από 25 γλυπτά, εκ των οποίων θα παρουσιαστούν τα 8 στην Myro Gallery. Τα υπόλοιπα θα εγκατασταθούν για 2 μήνες στο Main Lobby του Hyatt Regency Thessaloniki, στο πλαίσιο της συμφωνίας του Myro Antiques House ως διαχειριστή των εκθέσεων Τέχνης που έχουν μεταμορφώσει το υπερπολυτελές ξενοδοχείο σε μια μουσειακών διαστάσεων γκαλερί. Τα δε πέντε πρώτα έργα της σειράς κοσμούν εδώ και έναν χρόνο περίπου την μόνιμη συλλογή του Myro Antiques House στο κεντρικό του κτίριο στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης. 

Η ατομική έκθεση ζωγραφικής της εικαστικού Ιουλίας Μανούση στο Myro Project Room παρουσιάζει μια σειρά μικρών αφαιρετικών έργων της με γενικό τίτλο "Αδρεναλίνη". Η καλλιτέχνις έχει εκδώσει statement για την έκθεση στην οποία σημειώνει χαρακτηριστικά "Πάνε πολλά χρόνια που άφησα πίσω μου το προσχέδιο στους πίνακες μου. Αφήνω πλέον το χέρι μου ελεύθερο να ακολουθήσει συνειδητό και ασυνείδητο , παίρνοντας ότι θέλει αυτό , πινέλο, σπάτουλα, χαρτιά, ζελατίνες κλπ…. Και με χρώματα να αποτυπώσει στον καμβά συναισθήματα, ανησυχίες, προβληματισμούς, φοβίες και φαντασιώσεις που γεμίζουν κάθε φορά το «είναι» μου. Κάποτε βγαίνουν μορφές, πραγματικά και εξωπραγματικά τοπία, ονειρικές εικόνες του Πάνω και του Κάτω Κόσμου, αντιφατικά σχέδια και σχήματα. Στη συγκεκριμένη σειρά «Αδρεναλίνη» αποτυπώθηκαν το στρες, το άγχος και η βιασύνη να εκτονωθεί η φόρτιση μου και να γεννήσω για να ξαναγεννηθώ… Μετά ήρθε η ηρεμία… μέχρι την επόμενη γέννα". 

Στην Βιτρίνα της γκαλερί φιλοξενείται εγκατάσταση του νεαρού γλύπτη και μέλους της Greek Marble Initiative Στράτου Πάλλα, υπό τον τίτλο "Corpus Futura" (λατινικά: Το σώμα του μέλλοντος). Σε statement του καλλιτέχνη που συνοδεύει την εγκτάσταση επισημαίνεται: "Από ένα χρονικό σημείο και ύστερα στην εξέλιξη του ανθρώπινου είδους έχουμε αποστασιοποιηθεί από το φυσικό μας περιβάλλον και από τις βασικές ή πρωτόγονες ανάγκες που αυτό μας επιβάλει. Ξυπνώντας όμως σε ένα σύγχρονο περιβάλλον που δύσκολα κανείς εντοπίζει κάτι ανεπηρέαστο από την τεχνολογία και την βιομηχανία, ο σύγχρονος άνθρωπος δεν μπορεί παρά να υπόκειται και αυτός στους κανόνες αυτών. Τεχνολογικά εξελιγμένο αλλά από φθηνό υλικό, στιγμιαία κατασκευασμένο αλλά αέναα και μονότονα παραγωγικό, όμοιο με το κοινωνικό σύνολο αλλά και τόσο εξατομικευμένο στην ζωή και την εργασία του, το “σώμα του μέλλοντος” ως προφητικό είδωλο του εαυτού μου και του θεατή αγωνίζεται να απελευθερωθεί από την ρουτίνα του ακολουθώντας τη όμως πιστά".

Τις εκθέσεις επιμελείται ο Δειυθυντής του Τομέα  Τέχνης του Myro Antiques House και Επιμελητής της Myro Gallery κ. Πάρης Καπράλος. Η γκαλερί υποστηρίζει ομαδικές ξεναγήσεις και επισκέψεις κατόπιν έγκαιρης τηλεφωνικής συνεννόησης με τον Επιμελητή (μπορείτε να στείλετε email συμπεριλαμβάνοντας κάποιο κινητό τηλέφωνο για άμεση επικοινωνία στην διεύθυνση myro.thessaloniki@gmail.com). 

Οι εκθέσεις διαρκούν μέχρι τις 21 Μαΐου, ενώ η γκαλερί λειτουργεί με ελεύθερη είσοδο για το κοινό 3 ημέρες την εβδομάδα, ήτοι Πέμπτη και Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00 και το Σάββατο 11.00 - 15.00, και σε αυτές σας ξεναγεί ο υπεύθυνος της κ. Βάιος Καφτεράνης. Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στο site της gallery www.myro.gr, ή μπορείτε να αναζητήσετε τηλεφωνικά, στο 2310269187 κατά τις ημέρες και ώρες λειτουργίας των χώρων. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ