Tuesday, 12 April 2016

Exceptional Bonhams' 19th Century European Paintings auction in the New World

EDWIN LORD WEEKS (American, 1849-1903) Start for the Hunt at Gwalior 34 1/4 x 52 1/4in (86.9 x 132.7cm)
Tuesday, April 12, 2016 - Bonhams presents 19th Century European Paintings on May 4 at Bonhams New York. Consisting of more than 100 lots, the sale highlights the diversity in European art history — from the traditional views of Paris and modern British paintings of the Newlyn School, to an exquisite group of Orientalist paintings. Leading the auction is an exceptional work, Start for the Hunt at Gwalior, by Edwin Lord Weeks (1849-1903), known as one of the most distinguished American painters of Orientalist themes. This oil on canvas comes from the estate of distinguished collector Patricia Anawalt, Brentwood, Cali. (estimate U.S. $400,000-600,000). Famous for his use of light and color as well as his technique of exceptional realism, Start for the Hunt at Gwalior is a strong example of Weeks' precision and quality. Both large and striking, it is among his greatest masterworks. The painting depicts the Maharaja of Gwalior, a small city in the north central state of Madhya Pradesh in India, setting off for a hunt with his falcon and courtiers, all dressed in dazzling garments. At that time, the Maharaja of Gwalior governed his princely state as part of a subsidiary alliance with the British rule. Weeks, on numerous occasions, painted the massive fortress and home of the royal family during his excursions to India.



Born in Boston, Weeks undertook periodic expeditions through North Africa, Persia, and particularly India to procure the subject matter for his exotic paintings, returning intermittently to his Paris studio to execute formal compositions, usually larger than his in situ works done during his travels. Weeks exhibited regularly at the annual Paris Salons, and soon distinguished himself as a leading Orientalist painter of his generation, eventually achieving the highest distinctions within the academic art world of fin-de siècle Paris, including the Chevalier de la Legion d'Honneur. Also featured in the sale is The Favorite by Frederick Arthur Bridgman (1847-1928), another highly-acclaimed Orientalist painter. The work, dated 1882, is estimated at U.S. $250,000 – 300,000. Bridgman's popularity was at its peak during the 1880's when this painting was executed during a trip to Algiers. With access to a widow's home – highly unusual because Westerners were not typically allowed into women's quarters – he observed the daily life of the locals with an easel and brush in hand. The Favorite features the artist's famous signatures such as the jewel-like rendering of the fabrics, the smooth and careful finish — all homage to his master, French painter Jean-Léon Gérôme. This significant work by Bridgman has a strong exhibition history, including a decade-long loan to the Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

For the content persons who will attend and raise a claim to acquire, auction preview hours (open to the public): Apr. 30 from 12 p.m.-5 p.m. EST; May 1 from 12 p.m. to 5 p.m. EST; May 2 from 10 a.m.-5 p.m. EST; May 2 from 10 a.m.-5 p.m.; May 4 from 10 a.m.-1 p.m.

The catalog's worth taking a look HERE.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ