Tuesday, 12 April 2016

Exceptional Bonhams' 19th Century European Paintings auction in the New World

EDWIN LORD WEEKS (American, 1849-1903) Start for the Hunt at Gwalior 34 1/4 x 52 1/4in (86.9 x 132.7cm)
Tuesday, April 12, 2016 - Bonhams presents 19th Century European Paintings on May 4 at Bonhams New York. Consisting of more than 100 lots, the sale highlights the diversity in European art history — from the traditional views of Paris and modern British paintings of the Newlyn School, to an exquisite group of Orientalist paintings. Leading the auction is an exceptional work, Start for the Hunt at Gwalior, by Edwin Lord Weeks (1849-1903), known as one of the most distinguished American painters of Orientalist themes. This oil on canvas comes from the estate of distinguished collector Patricia Anawalt, Brentwood, Cali. (estimate U.S. $400,000-600,000). Famous for his use of light and color as well as his technique of exceptional realism, Start for the Hunt at Gwalior is a strong example of Weeks' precision and quality. Both large and striking, it is among his greatest masterworks. The painting depicts the Maharaja of Gwalior, a small city in the north central state of Madhya Pradesh in India, setting off for a hunt with his falcon and courtiers, all dressed in dazzling garments. At that time, the Maharaja of Gwalior governed his princely state as part of a subsidiary alliance with the British rule. Weeks, on numerous occasions, painted the massive fortress and home of the royal family during his excursions to India.



Born in Boston, Weeks undertook periodic expeditions through North Africa, Persia, and particularly India to procure the subject matter for his exotic paintings, returning intermittently to his Paris studio to execute formal compositions, usually larger than his in situ works done during his travels. Weeks exhibited regularly at the annual Paris Salons, and soon distinguished himself as a leading Orientalist painter of his generation, eventually achieving the highest distinctions within the academic art world of fin-de siècle Paris, including the Chevalier de la Legion d'Honneur. Also featured in the sale is The Favorite by Frederick Arthur Bridgman (1847-1928), another highly-acclaimed Orientalist painter. The work, dated 1882, is estimated at U.S. $250,000 – 300,000. Bridgman's popularity was at its peak during the 1880's when this painting was executed during a trip to Algiers. With access to a widow's home – highly unusual because Westerners were not typically allowed into women's quarters – he observed the daily life of the locals with an easel and brush in hand. The Favorite features the artist's famous signatures such as the jewel-like rendering of the fabrics, the smooth and careful finish — all homage to his master, French painter Jean-Léon Gérôme. This significant work by Bridgman has a strong exhibition history, including a decade-long loan to the Los Angeles County Museum of Art (LACMA).

For the content persons who will attend and raise a claim to acquire, auction preview hours (open to the public): Apr. 30 from 12 p.m.-5 p.m. EST; May 1 from 12 p.m. to 5 p.m. EST; May 2 from 10 a.m.-5 p.m. EST; May 2 from 10 a.m.-5 p.m.; May 4 from 10 a.m.-1 p.m.

The catalog's worth taking a look HERE.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.