Wednesday, 20 April 2016

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει τον Ai Weiwei

Τετάρτη 20 Απριλίου 2016 - Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ανακοινώνει την έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic» (20 Μαΐου – 30 Οκτωβρίου). Πρόκειται για την πρώτη παρουσίαση έργων του καλλιτέχνη στην Ελλάδα, καθώς και για τη μοναδική έκθεσή του που φιλοξενείται σε αρχαιολογικό μουσείο παγκοσμίως μέχρι σήμερα. Σκοπός της έκθεσης είναι να μυήσει το κοινό στην καλλιτεχνική προσέγγιση του Ai Weiwei, μέσα από πολλά και σημαντικά έργα, ορισμένα από τα οποία θα εκτίθενται στους ορόφους των μονίμων συλλογών του μουσείου. Ο Ai Weiwei θα παρουσιάσει επίσης ένα νέο έργο, εμπνευσμένο από την συλλογή του μουσείου.

Το μουσείο προσκάλεσε τον Ai Weiwei να παρουσιάσει μια σειρά έργων που αναδεικνύουν την καλλιτεχνική του προσέγγιση, την έμφαση του έργου του στην ιστορία και την πολιτισμική κληρονομιά καθώς και την κριτική του ματιά στα σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα. Μέσα από την έκθεση θα διερευνηθεί ο τρόπος με τον οποίο ο Ai Weiwei αξιοποιεί υλικά γνωστά ήδη στην αρχαία τέχνη όπως το μάρμαρο και παραδοσιακές τεχνικές όπως η ξυλογλυπτική. Η έκθεση των έργων του μέσα σε ένα αρχαιολογικό μουσείο, θα δώσει την αφορμή στον καλλιτέχνη να εισέλθει σε έναν διάλογο με την Κυκλαδική Τέχνη. Τα 25 έργα του Ai Weiwei που θα παρουσιαστούν στην έκθεση συμπεριλαμβάνουν ορισμένες από τις πιο γνωστές του δημιουργίες –όπως τo Grapes (2011), το Divina Proportione (2012), το Mask (2011) και το Cao (2014)–, καθώς και ένα νέο έργο, εμπνευσμένο από τη συλλογή του μουσείου.

Η συνεργασία του Ai Weiwei με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ξεκίνησε το 2015. Μετά από πρόσκληση του μουσείου, ο καλλιτέχνης επισκέφτηκε την Αθήνα και τη Λέσβο, όπου και εγκατέστησε το εργαστήριό του. Ορισμένα από τα έργα του εκεί, θα συμπεριληφθούν στην έκθεση «Ai Weiwei at Cycladic», απευθύνοντας ένα οικουμενικό μήνυμα ελπίδας για το μέλλον.

Το 10% των συνολικών εσόδων της έκθεσης, των πωλήσεων και των χορηγιών θα δοθεί απευθείας σε αυστηρά επιλεγμένες ΜΚΟ που δραστηριοποιούνται ανά την Ελλάδα σχετικά με τη διαχείριση της μεταναστευτικής κρίσης.

Όπως αναφέρει η Σάντρα Μαρινοπούλου, Πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης:  «Στο πλαίσιο των εκθέσεων σύγχρονης τέχνης του Μουσείου μας, επιθυμούσαμε από καιρό να παρουσιάσουμε τη δουλειά του Ai Weiwei. Είμαι ενθουσιασμένη που θα φιλοξενήσουμε την πρώτη έκθεσή του σε αρχαιολογικό μουσείο και θα δώσουμε στο ελληνικό κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει το έργο του! Ο Ai Weiwei δημιούργησε για την έκθεση αυτή ένα νέο έργο εμπνευσμένο από τη μόνιμη συλλογή μας, αποτέλεσμα της καλλιτεχνικής του αναζήτησης για την όσμωση του παλιού με το νέο».

Ο επιμελητής της έκθεσης Michael Frahm επισημαίνει: «Ο Ai ανατρέχει συχνά στο παρελθόν για να αντλήσει έμπνευση και εργάζεται με υλικά που έχουν πολιτισμικούς συσχετισμούς. Γι’ αυτό και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αποτελεί τον ιδανικό χώρο για να φιλοξενήσει την πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη στην Ελλάδα. Γιατί οι αρχαιολογικές συλλογές του μουσείου εκφράζουν την εκτίμησή του για το παρελθόν, καθώς και την ελπίδα που τρέφει για το μέλλον. Είμαστε επίσης πολύ χαρούμενοι που η συνεργασία μας με το μουσείο θα βοηθήσει άμεσα τους ανθρώπους τους οποίους ο Ai συνάντησε στη Λέσβο».

Ημερομηνίες: 20 Μαΐου – 30 Οκτωβρίου 2016
Είσοδος: 7 €
Για τους Φίλους του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, είσοδος δωρεάν. 
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00, Πέμπτη: 10.00-20.00, Κυριακή: 11.00-17.00, Τρίτη: Κλειστό.

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης 
Νεοφύτου Δούκα 4, Βασιλίσσης Σοφίας και Ηροδότου 1
106 74, Αθήνα
Τηλ.: (+30) 210 7228321-3
W: www.cycladic.gr
Facebook: CycladicArtMuseum Instangram: Cycladic_museum

Σχετικά με τον Ai Weiwei
Γεννημένος στο Πεκίνο το 1957, ο Ai Weiwei είναι ένας από τους σημαντικότερους και πιο ριζοσπαστικούς Κινέζους καλλιτέχνες των τελευταίων δεκαετιών. Ως εικαστικός, αρχιτέκτονας, συγγραφέας, κινηματογραφιστής και πολιτικός ακτιβιστής, έχει ασκήσει δριμύτατη δημόσια κριτική στην κινεζική κυβέρνηση, σε θέματα που αφορούν τη δημοκρατία και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Έχει διερευνήσει και αναδείξει σκάνδαλα κυβερνητικής διαφθοράς και έχει θίξει ζητήματα σχετικά με την ποιότητα της ζωής στη σύγχρονη Κίνα. Στις 3 Απριλίου του 2011, συνελήφθη στο Διεθνές Αεροδρόμιο του Πεκίνου και τέθηκε υπό κράτηση για 81 ημέρες χωρίς να έχει ασκηθεί εναντίον του καμία επίσημη κατηγορία· η επίσημη εκδοχή για την κράτησή του ήταν «οικονομικά αδικήματα». Όταν αποφυλακίστηκε, του απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα καθώς και οι δημόσιες τοποθετήσεις, ενώ ζούσε υπό τη στενή παρακολούθηση της κυβέρνησης. Τελικά, το διαβατήριό του τού επεστράφη το 2015.

Ο Ai Weiwei είναι περισσότερο γνωστός για τα γλυπτά και τις μεγάλης κλίμακας εγκαταστάσεις του, που συνδέουν εννοιολογικά την παραδοσιακή τέχνη και νοοτροπία της Κίνας με τα σύγχρονα πολιτικά μηνύματα. Στα γλυπτά του, ο Ai Weiwei επαναχρησιμοποιεί συχνά υλικά που χρησιμοποιούνταν στην αρχαιότητα, όπως πηλό, ξύλο από κατεστραμμένους ναούς, μάρμαρο και ίασπιν, συνδέοντας έτσι το παρελθόν με το παρόν, την παλιά Κίνα με τη νέα. Επίσης, συμμετέχει σε μακροχρόνια ερευνητικά προγράμματα και πρωτοβουλίες, όπως το «Έρευνα Πολιτών» (“Citizen’s Investigation”) για τα θύματα του σεισμού στην επαρχία Sichuan το 2008 και εργάστηκε ως καλλιτεχνικός σύμβουλος στον σχεδιασμό του Εθνικού Σταδίου του Πεκίνου («Η Φωλιά του Πουλιού») για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2008. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε σημαντικές εκθέσεις και πολιτιστικούς χώρους σε όλον τον κόσμο.
Instagram: aiww | Twitter: @aiww

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.