Sunday, 6 March 2016

PrintFest 3η έκδοση | Abracadabra! :: Η σύγχρονη Χαρακτική κυριεύει την Αθήνα (πρόγραμμα)

Κυριακή 6 Μαρτίου 2016 - Το AthensPrintFest/Thirdedition οργανώνεται όπως υποδηλώνει το όνομα του για 3η φορά, ετά την σημαντική επιτυχία που πουσημείωσε τις προηγούμενες χρονιές. Η ενδιαφέρουσα και μεγάλη διοργάνωση εκθέσεων, workshops και άλλων εκδηλώσεων σχετικών με την χαρακτική εγκαινιάστηκε την πρώτη ημέρα του Μαρτίου, με κεντρική εκδήλωση την έκθεση των εκατόχρονων του Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάδα στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. ToAthensPrintFest είναι ένα Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης, το μοναδικό στην Ελλάδα, που πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια στην Αθήνα, με σκοπό να εστιάσει όχι μόνο στο σήμερα της ελληνικής χαρακτικής μέσα από τις προτάσεις και τις ποικίλες δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη χαρακτική τέχνη, αλλά να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή της σε διεθνές επίπεδο. Μια συνάντηση πολιτιστικών φορέων με έμφαση στην Χαρακτική και τις εκτυπώσεις με νέες και καινοτόμες δημιουργίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έτσι ώστε να δημιουργηθεί ένας διεθνής εικαστικός διάλογος γύρω από τους προβληματισμούς και τις αναζητήσεις της Σύγχρονης Χαρακτικής τόσο σε αισθητικό όσο και σε τεχνικό επίπεδο. Κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ, θα παρουσιαστούν εκθέσεις χαρακτικής και εκτυπώσεων, θα διοργανωθούν κύκλοι ομιλιών θα πραγματοποιηθούν σεμινάρια Χαρακτικής για τους καλλιτέχνες και για το κοινό, συμμετέχοντες χαράκτες θα ανοίξουν σε ενδιαφερόμενους επισκέπτες τα εργαστήριά τους και θα διοργανωθούν ποικίλες δράσεις σε διάφορους δημόσιους χώρους της πόλης. Οι εκθέσεις θα παρουσιάζονται στο κοινό με ξεναγήσεις από τους καλλιτέχνες, αλλά και στα σχολεία με ειδικά σχεδιασμένα εκπαιδευτικά προγράμματα. Σ’ αυτή τη γιορτή της χαρακτικής θα παρουσιαστούν σε όλη την Αθήνα περισσότερα από 700 έργα διακεκριμένων Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών.

Το πρόγραμμα όλων των εκθέσεων βλέπετε συγκεντρωτικά ΕΔΩ.

Όλες  τις παράλληλες εκδηλώσεις βρίσκετε ΕΔΩ.


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ