Wednesday, 2 March 2016

"Overseas" Festival in Athens

Wednesday, February 2nd, 2016 - The American College of Greece is pleased to present the exhibition Overseas as part of the Arts Festival organized by the Deree Frances Rich School of Fine and Performing Arts.

The opening of the exhibition will take place March 4, 18:00 - 22:00, at the ACG Art Gallery.

Participating artists: Kostas Bassanos, Pantelis Chandris, Sister Corita, Anastasia Douka, Dora Economou, Aikaterini Gegisian, Maria Karantzi, Maria Loizidou, Foteini Palpana, Aliki Panagiotopoulou, Rallou Panagiotou, Ilias Papailiakis, Paris Petridis, Ruth Proctor, Frances Rich, belit sağ, Pascal Sébah, Nikos Velmos

Artists’ books and editions: Bianca Casady & Anne Sherwood Pundyk, Daniel Gustav Cramer & Haris Epaminonda, Rafaela Drazic, Aikaterini Gegisian, Guerrilla Optimists, Effie Halivopoulou, Sharon Kivland, Georgia Kotretsos, Tim Lahan, Nuno da Luz, Callum Monteith, Elisabeth Ida Mulyani, Jennifer Nelson & Dimitri Kotsaras, Τhe Otolith Group, Aliki Panagiotopoulou, Kyrillos Sarris, Andreas Sell, Agathe Snow, Clare Thornton & Paul Hurley, Khee Siong Tian

Curated by Galini Notti

The exhibition coincides with the College’s celebration of the 140th anniversary of its founding as a school for girls in the Armenian quarter of Smyrna in 1875. After the destruction of the city in 1922, the College established itself in Athens, moving from Palaio Faliro, to Elliniko and finally to its current location in Aghia Paraskevi.



The exhibition’s title, Overseas, alludes to the College’s connections across the Atlantic, and to its move at the beginning of the 20th century from one coast of the Aegean to the other along with more than a million refugees. Overseas also refers to the crossing of the Mediterranean nowadays by thousands of refugees seeking for asylum in Europe via the Greek islands.

The exhibition reflects upon the present conditions and contemporary history through different moments in the history of the College. It examines displacement both in a literal sense, as a move from one place to another, as well as in a metaphorical sense, as part of the educational process which often involves a move through doubt and questioning of one’s certainties. The exhibition explores the multiplicity of and shifts in identities, shaped by gender, origin, labor, and education. It investigates the role of the image in shaping representations. Finally, the exhibition approaches predetermined limits and borders as points of negotiation in a search for means of resistance to oppressive conditions.

Overseas brings together works from the ACG Collection covering a span of more than 100 years, with works by contemporary artists. Through various media the works explore ways of being, knowing, communicating, and acting. A study room is located in the center of the exhibition, containing books from the libraries of Deree and Pierce Colleges. The study room links the gallery with the libraries as places of research and aims to expand the issues raised by the show through the many different voices and approaches of the books. The books, as transmitters of knowledge and testimonies to the human experience, compose, together with the artworks, a mechanism of dislocation and a point of reference which can function as shelter. Books of different disciplines selected by the College’s professors, artists’ books and editions, along with a wide range of other artistic media, intertwine and constitute a field to be explored.


Opening: March 4, 18:00 - 22:00
ACG Art Gallery - The American College of Greece

Duration: 4 March - 2 April 2016
Opening hours: Mon-Fri: 14:00 - 18:00, Sat: 12:00 - 16:00

More information :
Ms. Niki Kladakis, tel.: 210 600 9800 (ext.1456), from 9:00 to 16:00, e-mail: fineperformingarts@acg.edu

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.