Wednesday, 2 March 2016

Γεωργία Δαμοπούλου | "Nuketown?"

Τρίτη 1 Μαρτίου 2016 - Η γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου παρουσιάζει την Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016 στις 8.30 το βράδυ την τρίτη ατομική έκθεση της ζωγράφου Γεωργίας Δαμοπούλου με τίτλο Nuketown? 

Κεντρικό στοιχείο της έκθεσης είναι το video game Call of Duty και πιο συγκεκριμένα μία πίστα του παιχνιδιού, η φανταστική πόλη Nuketown. Η πίστα-πόλη Nuketown είναι βασισμένη σε μία ρεαλιστική αναπαράσταση μιας τυπικής πόλης των Η.Π.Α., συγκεκριμένα στη Nevada, όπου γίνονταν πυρηνικές δοκιμές. Οργανωμένες πυρηνικές εκρήξεις παρουσιάζουν τα αποτελέσματα αυτής, σε κατοικημένη περιοχή. Το περιβάλλον που δημιουργεί η καλλιτέχνιδα, με ζωγραφικά έργα, κατασκευές και προβολές, είναι η πόλη-φάντασμα του παιχνιδιού. Η κυριολεκτική αναπαράσταση εικόνων της πόλης αναδεικνύει όμως μεταφορικά νοήματα και σκέψεις. Η φαινομενικά παραδοσιακή εικονοπλαστική πρακτική της Γεωργίας Δαμοπούλου καταφέρνει να αναδείξει αφηρημένες έννοιες και να σχολιάσει τη δύσκολη και αβέβαιη πραγματικότητα. Οι συνειρμοί στη σύγχρονη καθημερινότητα είναι σαφείς και δοσμένοι με χαλαρό αλλά ταυτόχρονα παραπλανητικό τρόπο. Η καλλιτέχνιδα μέσα από τις εικόνες-ταμπλώ ενός παιχνιδιού αναζητά το πέρα από την εικόνα, την αβεβαιότητα και την αγωνία που πολλές φορές ακινητοποιεί τους ανθρώπους.

Η Γεωργία Δαμοπούλου σπούδασε ζωγραφική και σκηνογραφία και έκανε μεταπτυχιακά στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και Γαλλική Γλώσσα και Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών. Σπούδασε επίσης στην Ecole Νationale de Bourges στη Γαλλία και στη Σχολή Κινηματογράφου Λ. Σταυράκου. Έχει παρουσιάσει οκτώ ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε πολυάριθμες εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ έργα της έχουν δημοσιευτεί σε εκδόσεις τέχνης και βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Παράλληλα με το καλλιτεχνικό της έργο εργάζεται ως Καλλιτεχνική Διευθύντρια στα Εργαστήρια Τέχνης του Δήμου Κορυδαλλού, δίδαξε στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα του Παντείου Πανεπιστημίου Ψυχολογία και ΜΜΕ, στο εργαστήριο εικαστικής έκφρασης στη μονάδα εφήβων Ατραπός του ΟΚΑΝΑ και στην Ανοιχτή Τέχνη. Εργάστηκε ως Επιστημονικός Συνεργάτης στη διεθνή έκθεση Στην Άλλη Όχθη στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας και στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Matisse-Picasso, παραγωγή του Centre Pompidou στο Παρίσι και του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Έχει τιμηθεί με το Πρώτο Βραβείο Μελίνα Μερκούρη του ΥΠ.ΠΟ.

Επιμέλεια έκθεσης: Μαρίνα Αθανασιάδου, ιστορικός τέχνης, μουσειολόγος

Εγκαίνια: Παρασκευή 18 Μαρτίου 2016 στις 8.30 το βράδυ
Διάρκεια έκθεσης έως τις 11 Απριλίου 2016 

Ώρες λειτουργίας: Δευτ, Τετ, Σαβ: 10.30-2 Τρ, Πεμ, Παρ: 10.30-2 & 5.30-
Ζήνα Αθανασιάδου Gallery, Π.Π.Γερμανού 5, 546 22 Θεσσαλονίκη
τ: 2310 275 985 φ: 2310 233 093

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ