Tuesday, 8 March 2016

Myrό Gallery | Δείτε την σύγχρονη Ελληνική τέχνη με άλλο μάτι

Μία σαφή στροφή με διάθεση για ενίσχυση και διεύρυνση πραγματοποιεί η Myrό Gallery της Θεσσαλονίκης προς την σύγχρονη παραστατική ζωγραφική, και την επικέντρωση στην γλυπτική. Ιδίως η δεύτερη κίνηση είναι φυσική και επόμενη καθώς στον ίδιο όμιλο με τον χώρο σύγχρονης τέχνης ανήκει η Greek Marble Initiative, η μεγαλύτερη πλατφόρμα διαχείρισης και προβολής της σύγχρονης γλυπτικής σε μάρμαρο στα Βαλκάνια και μία από τις σημαντικότερες της Ευρώπης.

Την Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016 η γκαλερί εγκαινίασε 3 παράλληλες ατομικές εκθέσεις στους διακριτούς χώρους που την συναποτελούν, και ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο, εγκαινιάζοντας μία νέα αίθουσα στους χώρους της, το Greek Marble Initiative Showroom. Σε αυτό τον χώρο η Myrό Gallery θα παρουσιάζει παράλληλα με τις άλλες εκθέσεις της και έναν σύγχρονο γλύπτη κάθε εκθεσιακό μήνα, δημιουργόντας διαρκή κίνηση στον τομέα της γλυπτικής. Ο χώρος θα παρουσιάζει κυρίως τους γλύπτες που ανήκουν στην Greek Marble Initiative -Έλληνες και ξένους- αλλά κατά καιρούς θα φιλοξενεί και άλλους καλλιτέχνες, προτείνοντας τους στο φιλότεχνο κοινό, ακόμα κι αν δεν είναι μόνιμα μέλη της Πρωτοβουλίας. H λειτουργία του χώρου εγκαινιάστηκε με την έκθεση του Ιδρυτικού μέλους της Πρωτοβουλίας Ciprian Hοpirtean. Ο έντονα ανερχόμενος Ρουμάνος γλύπτης ανήκει στις ελπίδες της σύγχρονης γλυτπικής σε μάρμαρο και έχει αρχίσει να αναγνωρίζεται διεθνώς. Αριθμεί πολλές συμμετοχές σε διεθνή συμπόσια, ενώ είναι εξαιρετικά αγαπητός και στην χώρα μας στο φιλότεχνο κοινό που αγαπλα την σύγχρονη τέχνη και το μάρμαρο. Στην έκθεση παρουσιάζονται νέα γλυπτά του γνωστού στην πόλη γλύπτη και ενός από τα ιδρυτικά μέλη της Greek Marble Initiative. Πρόκειται για γλυπτά εσωτερικού χώρου, σε μάρμαρο, με συμπαντικές και υπαρξιακές αναφορές.

Στους άλλους δύο χώρους της γκαλερί κυριαρχεί η ζωγραφική αυτόν τον μήνα.

Δήμητρα Ξενάκη, "Stone Kiss", λάδι σε καμβά, 2016
Συγκεκριμένα, στην Κεντρική Αίθουσα της γκαλερί φιλοξενείται ατομική έκθεση της Δήμητρας Ξενάκη υπό τον διακριτικό τίτλο "Δέησις". Το έργο της της Δήμητρας Ξενάκη συνολικά είναι κατά κύριο λόγο ανθρωποκεντρικό. Ωστόσο τα θέματα που κατακυριαρχούν στα έργα της σειράς που παρουσιάζεται στην έκθεση “Δέησις” στην Κεντρική Αίθουσα της Myrό Gallery ξεφεύγουν από την απλή αποτύπωση του ανθρώπινου στίγματος ή των ιδιαιτεροτήτων της προσωπικότητας, προς βαθύτερες υπαρξιακές ατροπούς. Φορμαλιστικά τα έργα προσδίδουν στο κοσμογονικό άγχος της ύπαρξης μια ξεχωριστή υπόσταση. Με επίκεντρο το υπαρξιακό βάρος που φέρει ο άνθρωπος εξαιτίας της επίγνωσης της θνητότητας του, η ζωγραφική της πάλλεται ανάμεσα στις ρευστές λαζούρες, το βίαιο dripping και τα λεπτά πλασίματα, ενώ μια ιδιαίτερη τεχνική που αξιοποιεί με βάση το ίχνος που αφήνει το τούλι, δημιουργεί εξογκώματα που αιχμαλωτίζουν το φως, το οποίο η καλλιτέχνις χειρίζεται με μαεστρία.

Στο Project Room βρίσκουμε τα κενά δωμάτια που φιλοτέχνησε ο χρωστήρας της Χριστίνας Μπούκουρ, σε μια έκθεση με τίτλο "Μνήμης Σπαράγματα". Οι πίνακες της Μπούκουρ απεικονίζουν χώρους παλιών σπιτιών, που φτιάχθηκαν και κατοικήθηκαν από ανθρώπους τους οποίους ξεπερνούν αναπόφευγα σε διάρκεια ζωής, τα παλιά σπίτια έχουν μιαν δικιά τους ζωή, που συχνά αισθανόμαστε ότι ξεφεύγει από τον απλό αντικατοπτρισμό των βίων των κατοίκων τους και συνεχίζει ακόμα και μόνη της μέσα από τις αντηχήσεις του παρελθόντος. Ιδιαίτερο ρόλο στα έργα της Μπούκουρ παίζει η αποτύπωση του φωτός, που κατακυριαρχείται από μία Μεσογειακή γλυκύτυτα, θυμίζοντας τους χώρους που “διαβάζουμε” στους πίνακες του Γύζη, ενώ οι υφές των τοίχων αποπνέουν μια υλική φθορά με αυτάρκη πνευματικότητα της γνώσης της αρχής, της πορείας και του τέλους των πραγμάτων.

Τις εκθέσεις επιμελείται ο Πάρης Καπράλος.

Η είσοδος είναι ελεύθερη. Τα εγκαίνια θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016 στις 20.00 (οκτώ το βράδυ) ενώ η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Απριλίου 2016. Η Myro Gallery θα είναι ανοικτή για το κοινό Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00 στην διάρκεια της έκθεσης.

Info: www.myro.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ