Wednesday, 30 March 2016

Κρυπτή Στοά | Απόστολος Κοτούλας: Mirrors

Τετάρτη 30 Μαρτίου 2016 - Μία εξαιρετική έκθεση - εγκατάσταση εγκαινιάζει απόψε στις 19.00 ο γνωστός εικαστικός Απόστολος Κοτούλας στην Κρυπτή Στοά της Ρωμαϊκής Αγοράς της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την εννοιολογική του εγκατάσταση με τίτλο Mirrors. Είκοσι δύο έργα του καλλιτέχνη που παρουσιάζονται για πρώτη φορά, δομούν και εξιστορούν μία αφήγηση με υπερβατικά χαρακτηριστικά. Στην έκθεση-εγκατάσταση ο Κοτούλας περνάει στη γλώσσα της εικαστικής αφαίρεσης. Το κείμενο τεκμηρίωσης και την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Ιστορικός τέχνης-μουσειολόγος Παναγής Κουτσοκώστας, ο οποίος -μεταξύ άλλων- σημειώνει:

"Τα έργα του, που αποτελούνται κυρίως από το υλικό του γραφίτη, αποκαλύπτουν είκοσι μία διαφορετικές Λατινικές λέξεις. Αυτές οι λέξεις-έννοιες παρουσιάζουν στον θεατή τον Κύκλο της Ζωής από τη γέννηση έως τον θάνατο, την αναζήτηση της ύπαρξης σε φιλοσοφικό και πνευματικό επίπεδο, την περιπετειώδη πορεία του ανθρώπου και την αναμέτρησή του με το Εγώ. Η κάθε μία από αυτές τις πανανθρώπινες και διαχρονικές έννοιες περιβάλλεται από έναν καθρέφτη. Τον καθρέφτη όχι μόνο ως υλικό, αλλά και ως συνέχεια της υπερβατικής συνθήκης που δημιουργεί ο Κοτούλας στην εννοιολογική εγκατάστασή του. Όταν ο θεατής στέκεται μετωπικά στο κάθε έργο, απομονωμένος και απογυμνωμένος από το περιβάλλον του, βλέπει το είδωλο που αρθρώνεται μπροστά του. Στο κάτω μέρος του έργου, οι λέξεις λειτουργούν ως διάτιτλοι της εικόνας ή ως στοχαστικό ερώτημα που απευθύνεται στον θεατή. Η οντολογική διερεύνηση στην εγκατάσταση έχει ήδη ξεκινήσει. Από την Αθωότητα έως τη λακανική λέξη Ελεύθερη, ο θεατής αντιμετωπίζει τον ίδιο του τον εαυτό: από το πρώτο ήδη έργο της έκθεσης με τίτλο Vanitas-Τα Συρτάρια της Ιστορίας, θεμελιώνεται η πορεία προς το τέλος, προς το έργο Στην Άκρη της Νύχτας, όπως είναι ο τίτλος του μυθιστορήματος του Λουί-Φερντινάν Σελίν.
Μέσα από αυτήν την πρώιμη αναφορά στην Ιστορία, ο Κοτούλας συστρατεύει το παρελθόν, προκειμένου να συντάξει την επερχόμενη φαντασιακή συνθήκη, η οποία ακροβατεί μεταξύ επιβεβαίωσης και διάψευσης, αλήθειας και ψεύδους, πραγματικού και παραμόρφωσης, μνήμης και λήθης. [...] [...] Ο θεατής στέκεται μπροστά στα έργα του Κοτούλα και αντικρίζει το είδωλό του, ενώ στο κάτω μέρος του έργου οι λατινικές λέξεις λειτουργούν ως υπενθύμιση του «πραγματικού». Το κυρίως πρόσωπο του έργου είναι ο θεατής. Ο θεατής-πρωταγωνιστής πλέον, ταυτίζεται με την εικόνα του σώματος που διακρίνει και δημιουργεί αυτό που ο Λακάν ονόμαζε Ιδεώδες Εγώ. Το Εγώ θριαμβεύει μέσα από την κατοπτρική φαντασίωση που αποκαλύπτεται. Όμως, η εικόνα που εμφανίζεται είναι αλλοτριωμένη, κατακερματισμένη και αποστασιοποιημένη από την αλήθεια της. Οι λέξεις-έννοιες υπενθυμίζουν τις αξίες που αυτές εμπεριέχουν και υπονομεύουν την ταυτότητα του υποκειμένου που κατοπτρίζεται. Από τη Βούληση, τον Φόβο, την Σκληρότητα και τον Πόνο, μέχρι την Απώλεια, την Ήττα, την Τιμωρία και την Αποδοχή, η πορεία προς την Αιωνιότητα και την Άκρη της Νύχτας, όπως μας αφηγείται ο Απόστολος Κοτούλας στην εννοιολογική του εγκατάσταση, είναι μία διαδικασία αναζήτησης του εαυτού μας στην πορεία μας προς τον θάνατο, μέσα από το επίπεδο της ταύτισης. Τον θάνατο, όχι ως βιολογικό τέλος ή ως αλλοτρίωση, αλλά ως συμβολική διάρρηξη με το Εγώ. Ως το επερχόμενο χάσμα με την εικόνα και τις επιπτώσεις του «φαντασιακού» στο «πραγματικό»".

Κρυπτή Στοά Ρωμαϊκής Αγοράς Θεσσαλονίκης 
Απόστολος Κοτούλας
MIRRORS 
Επιμέλεια: Παναγής Κουτσοκώστας 

Εγκαίνια: Τετάρτη, 30.3.2016, 19:00 - 21:00 
Διάρκεια έκθεσης: 30.3.2016 έως 10.5.2016 
Ωράριο λειτουργίας: Τετ. - Κυρ., 08:00 - 15:00 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.