Tuesday, 22 March 2016

Christie’s Antiquities, Decoratives, Old Master, Sculpture & Classical Japanese Art Week

Tuesday, March 22nd, 2016 - Christie’s announces the launch of a new marquee event in New York, Classic Week, which brings together exhibitions and auctions from Antiquities, Decorative Arts, Old Master Paintings, Sculpture and Classical Japanese Art. Highlighting the week is “Revolution” — the cross-category concept sale on April 13 that presents paintings, drawings, prints and sculptures as physical expressions of changing cultural consciousness. The exhibitions at Christie’s Rockefeller Center Galleries open to the public on April 8, and the auctions will take place April 12 – 15.

April 12: Antiquities. The sale offers works of art from across the ancient Mediterranean world, including ancient Greece, Rome, Egypt and the Near East, which range in date from the Neolithic period through to 1000 A.D. Featuring marbles, gemstones, helmets and reliefs, highlights include an important Roman inlaid bronze Bacchus, an important Egyptian wood figure of a lady, and an exceptional Roman marble of Venus.

April 13: Decorative Arts + European Sculpture and Works of Art. A highly selective offering of the “best of the best” in decorative arts, this sale includes masterpieces of European, American and Chinese furniture, sculpture and objects, all of impeccable provenance and extraordinary quality. Among the extraordinary works offered are a Russian gold tea and coffee-service, a pair of pistols gifted by Marquis de Lafayette to Simón Bolívar, and a rediscovered marble figure of Andromeda. In addition, encompassing sculpture and works of art from the Middle Ages until the end of neo-classicism, circa 1830, the sale offers works in marble, wood, stone, enamel, bronze, terracotta, plaster, stained glass and hardstone, as well as early metalwork and works of art. Highlights include a bronze group of Holy Roman Emperor Leopold I (1640-1705) or Archduke Siegmund Franz Of Austria, a plaster bust of an artist by Joseph Chinard, two marble busts of Roman Emperors, probably Otho and Titus, and a terracotta bust of Milo of Croton by Pierre Puget. See them all HERE. In a separate sale stands “Revolution” -a new multi-departmental concept sale featuring masterworks of fine arts from the 18th and 19th centuries – paintings, drawings, prints and sculptures – that will bring to life the many ways in which the visual arts have documented, illustrated and contributed to the great revolutions – political, philosophical and aesthetic – that made the modern world. The 45-lot sale offers a distinguished and diverse selection of artists such as Boilly, Daumier, David, Géricault, Goya, Ingres, Turner and Vigeé Le Brun. Historical figures represented in the sale include Marie Antoinette, Napoleon, Rousseau, Duke of Orleans and George Washington, among others.



April 14: Old Masters: Part I & II. Encompassing many of the great names of the European artistic tradition from before the Renaissance to the early 19th century, the auction is comprised of many fresh to the market works from private collections. Top lots include El Greco’s The Entombment of Christ, Daddi’s The Madonna and Child Enthroned with Saints, Gandolfi’s The Birth of Venus, and Natoire’s pair of hunting scenes. The sale offers exciting re-discoveries such as works by Allori, Joos van Cleve and Vermeyen, as well as a selection of beautiful view paintings from Venice to Rome. "Old Masters: Part II"  is the continuation of the Part I sale will offer property from the collection of Walter and Nancy Liedtke, and a strong selection of Italian, French, early Netherlandish and Dutch Golden Age works. With more than 150 lots, estimates range from $1,000 to $300,000.

April 15: American Collecting Of Japanese and Korean Art. The sale will feature fine screens, scrolls, calligraphy, woodcut prints, ceramics, lacquer, metalwork, armor and swords. Highlights include Buddhist art, 17th century screens, 18th century Korean paintings, samurai swords and armor.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.