Monday, 14 March 2016

Athens Print Fest/ Third Edition | Κοινές Αφετηρίες

Κ. Δευτέρα 14 Μαρτίου 2016 - Η ομαδική έκθεση με τίτλο «ΚΟΙΝΕΣ ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ», παρουσιάζεται στα πλαίσια της 3ης Έκδοσης του Διεθνούς Φεστιβάλ Χαρακτικής και Εκτυπώσεων, (Athens Print Fest/ Third Edition). Είναι ένα Διεθνές Φεστιβάλ Τέχνης, το μοναδικό στην Ελλάδα, που πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια στην Αθήνα, με σκοπό να εστιάσει όχι μόνο στο σήμερα της ελληνικής χαρακτικής μέσα από τις προτάσεις και τις ποικίλες δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη χαρακτική τέχνη, αλλά να μας βοηθήσει να παρακολουθήσουμε την εξέλιξή της σε διεθνές επίπεδο.



H επιμελήτρια της έκθεσης Δήμητρα Σιατερλή γράφει για την έκθεση:
"Κοινός τόπος , κοινή καταγωγή, κοινές επιλογές; Aπαντώ απλά, όχι: μόνο μια “κοινή αφετηρία”. 
Ο συνδετικός κρίκος της ομάδας που εκθέτει στη Νορμανού 6, στα πλάισια του printfest 2016, είναι το ότι και οι δέκα καλλιτέχνιδες βίωσαν αυτό το ιδιαίτερο κλίμα - θα το ονόμαζα «ενεργειακό λουτρό» - που η ζωή στην πόλη της Φλώρινας χαρίζει στους φοιτητές της. Συχνά, το διαπιστώνει κανείς μόνο μετά την αναχώρησή του από αυτή τη συνθήκη. Πρόκειται για μια ιδιόμορφη σχέση που αναδύεται και αναπτύσσεται ανάμεσα σε όσους κι όσες τυχαίνει να βρεθούν σ’ αυτόν τον μικρό τόπο για μιά περίοδο της ζωής ο – όπως το πάρει κανείς- τους ρυθμούς και τους κανόνες ενός, πολύ μικρού οργανισμού που είναι η σχολή Καλών Τεχνών, το κλίμα του ποταμού Σακουλέβα και των δυό βουνών που ανάμεσά τους απλώνεται η πόλη. Βιώνουν στενές σχέσεις μεταξύ τους και με τους δασκάλους τους, όπως συμβαίνει στους επιβάτες ενός πλοίου. Η εμπειρία σφραγίζει τους χαρακτήρες, τις συμπεριφορές και τη ζωή των ανθρώπων όπως η χαρακτική μήτρα σφραφίζει τα ίχνη της πάνω στο χαρτί. Η τέχνη παρέχει μια καλή ευκαιρία να διαπιστώνεις πόσο συγγενής νοιώθεις προς τον άλλο. Σίγουρα, η καθεμιά από τις εκθέτριες, τρέχει σ’ έναν δικό της δρόμο, ελεύθερη σαν άζευτο άλογο, όμως όλες τους ξεκίνησαν, απο το ίδιο λιβάδι που τις έπλασε εικαστικά και νοιώθουν αυτή τη συγγένεια ως ένα γερό εφόδιο για τη συνέχεια της πορείας τους".

Διεύθυνση και ωράριο λειτουργίας της έκθεσης:
Noρμανού 6, Μοναστηράκι (1ος όροφος)
Δευτέρα-Παρασκευή: 17:00-21:00, Σάββατο & Κυριακή: 11:00-20:00
Διάρκεια: μέχρι τις 2 Απριλίου. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ