Friday, 4 March 2016

Αγκάθι Κartάλος | Carta Povera

Παρασκευή 4 Μαρτίου 2016 - Αύριο Σάββατο στις 12.00 το μεσημέρι η αθηναϊκή γκαλερί Αγκάθι Κartάλος (Μηθύμνης 12 και Επτανήσου) εγκαινιάζει την έκθεση Carta Povera.

Το χαρτί είναι ένα υλικό συνδεδεμένο με την καθημερινότητά μας. Βιβλία, εφημερίδες, χαρτιά περιτυλίγματος, συσκευασίες, τετράδια και αμέτρητα άλλα αντικείμενα είναι φτιαγμένα από χαρτί. Είδος απαραίτητο και σε κάθε καλλιτεχνικό εργαστήριο: μελέτες, προσχέδια, σημειώσεις, σκίτσα, έργα, όλα πάνω σε μια χάρτινη επιφάνεια. Η παρούσα έκθεση αποτίει ένα είδος φόρου τιμής σε αυτό το υλικό που τείνει να χαθεί και να εκτοπιστεί από τον ψηφιακό κόσμο που μεσουρανεί. Ίσως και η πρόσφατη οικονομική κρίση να αποτέλεσε αφορμή για μια δεύτερη ματιά στο στρατσόχαρτο, στο Α4, στα φύλλα τετραδίου, στις σελίδες της εφημερίδας. Κάνουμε λοιπόν μια έκθεση με έργα φτιαγμένα από φθηνό χαρτί, για να θυμηθούμε τη σημασία του ευτελούς αυτού υλικού. Σχεδιάζουμε, τρυπάμε, κόβουμε, κολλάμε, ζωγραφίζουμε τα έργα μας πάνω στην Carta Povera.

Συμμετέχουν: Μπάμπης Δερμάτης, Ελένη Θεοφυλάκτου, Λεωνίδας Καραμπίνης, Αφροδίτη Κροντήρη, Νίκος Κυρίτσης, Αλέξανδρος Μαγκανιώτης, Ισμήνη Μπονάτσου, Λένια Οικονόμου, Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου,Βαρβάρα Σπυρούλη, Νίκος Σταυρακαντωνάκης, Αμαλία Σταυρουλάκη.

Επιμέλεια: Λένια Οικονόμου

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ