Tuesday, 23 February 2016

Μια γέφυρα μουσικής πάνω από τη Συγγρού

Τρίτη 23 Φεβρουαρίου 2016 - Η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση και το Πάντειο Πανεπιστήμιο μηδενίζουν τη μεταξύ τους χωροταξική απόσταση και μοιράζονται το κοινό ενδιαφέρον τους για τον πολιτισμό, με επίκεντρο τη σύγχρονη μουσική. Οι συναυλίες αυτές είναι o καρπός της συνεργασίας ανερχόμενων –ως επί το πλείστον– μουσικών που έχουν επιλεγεί από τη Στέγη και φοιτητών της κατεύθυνσης «Πολιτισμός και Πολιτιστική Διαχείριση» του Τμήματος Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου. Oι μουσικοί και οι φοιτητές σχηματίζουν ολιγομελείς ομάδες που οργανώνουν και προωθούν ολόκληρο τον κύκλο συναυλιών, αλλά και την κάθε συναυλία ξεχωριστά. H Στέγη συμβουλεύει και υποστηρίζει το έργο των ομάδων, με την τεχνογνωσία και το δίκτυο επικοινωνίας της, ενώ το πρότζεκτ τελεί υπό την εποπτεία και των δύο Ιδρυμάτων.

Μέσα στον καταιγιστικά οπτικό πολιτισμό μας, λίγες ώρες ακρόασης μας αποκαλύπτουν το γεμάτο εκπλήξεις ήχο του «σήμερα». Στα προγράμματα, εμβληματικά έργα του 20ού και 21ου αιώνα «συνομιλούν» με έργα Ελλήνων συνθετών. Αρκετά από τα έργα του κύκλου παίζονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα ή γράφτηκαν ειδικά για την περίσταση.

Στις συναυλίες θα παρουσιαστούν μουσικές συνθέσεις των: Michael Amann, George Crumb, Mario Davidovsky, Morton Feldman, Henrik Hellstenius, Rudolph Jungwirth, Karleinz Stockhausen, Jacob ter Veldhuis, Claude Vivier, Γιώργου Απέργη, Νίκου Ιωακείμ, Γιάννη Ιωαννίδη, Ορέστη Καραμανλή, Ευαγγελίας Κίκου, Παναγιώτη Κόκορα, Δημήτρη Μαρωνίδη, Δημήτρη Οικονόμου, Μιχάλη Παρασκάκη και Χρήστου Σαμαρά.



Όλες οι συναυλίες θα πραγματοποιηθούν στην αίθουσα τελετών του Παντείου Πανεπιστημίου (κεντρική είσοδος από τη Συγγρού) και ώρα 8.30 μ.μ.

Ελεύθερη είσοδος με δελτία προτεραιότητας

Συντονισμός/Επιμέλεια: Λορέντα Ράμου
Υπεύθυνοι καθηγητές Παντείου: Ανδρομάχη Γκαζή, Σταύρος Καπερώνης

Πρόγραμμα συναυλιών

Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου
Έργα των: Karleinz Stockhausen, George Crumb, Χρήστου Σαμαρά,
Ευαγγελίας Κίκου, Michael Amann, Δημήτρη Οικονόμου, Rudolph Jungwirth
Ερμηνευτές
Ρία Γεωργιάδου: φλάουτο
Sven Birch: πιάνο

Τετάρτη 16 Μαρτίου
Έργα των: Παναγιώτη Κόκορα, Mario Davidovsky,
Jacob ter Veldhuis, Δημήτρη Μαρωνίδη, Henrik Hellstenius
Ερμηνευτές
Παναγιώτης Ανδρέογλου: ακορντεόν
Gundega Šmite: πιάνο
Δημήτρης Μαρωνίδης: ηλεκτρονικά

Τρίτη 19 Απριλίου
Έργο του: Ορέστη Καραμανλή
Ερμηνευτές
Σοφία Λαμπροπούλου: κανονάκι
Χάρης Λαμπράκης: νέυ
Ορέστης Καραμανλής: ηλεκτρονικά

Tρίτη 24 Μαΐου
Έργα των: Γιάννη Ιωαννίδη, Γιώργου Απέργη, Claude Vivier,
Morton Feldman, Νίκου Ιωακείμ, Μιχάλη Παρασκάκη
Ερμηνευτές
Κατερίνα Κωνσταντούρου: πιάνο

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ