Thursday, 18 February 2016

Ενας συλλεκτικός "Σωτήρας του κόσμου" σε δημοπρασία


Read this in ENGLISH here.

Πέμπτη 18 Φεβρουαρίου 2016 - Ένα "Salvator Mundi" (σημαίνει "Σωτήρας του κόσμου" στα λατινικά) δημοπρατεί ο οίκος δημοπρασιών της Βορείου Ελλάδας Myrό Antiques House στην δημοπρασία του της 6ης Μαρτίου 2016. Ο πίνακας βεβαιώνεται από ειδικούς ότι είναι της εποχής του Μπαρόκ, με πιθανότητα να ανήκει σε σημαντικό καλλιτέχνη της εποχής.

To θέμα του Σωτήρα του Κόσμου εμφανίστηκε στην Δυτική Ζωγραφική στα τέλη του 14ου αιώνα. "Αγκαλιάστηκε" με ιδιαίτερη αγάπη από πολλούς δημιουργούς, κυρίως Φλαμανδούς και Ιταλούς. Μέχρι πρότινος θεωρείτο ότι αυτοί που το καθιέρωσαν ήταν ο Jan van Eyck, ο Albrecht Dürer και ο Hans Memling. Στους πίνακες τους το χαρακτηριστικό των πινάκων είναι ότι απεικονίζουν τον  Χριστό με σηκωμένο το δεξί του χέρι σε κίνηση ευλογίας και το αριστερό να κρατάει αρχικά μία υδρόγειο -ή, μία σφαίρα που συμβολίζει το σύμπαν, πάνω στην οποία υπάρχει ένας σταυρός. Σε νεότερες απεικονίσεις, όπως αυτή που έχει στα χέρια του ο Βορειοελλαδίτικος οίκος δημοπρασιών, ο Χριστός απεικονίζεται να κρατά Σταυρό.

Ο πίνακας που έχει στα χέρια του ο οίκος δημοπρασιών Myrό Antiques House έχει διέλθει διεθνούς εκτίμησης από ειδικούς και συνοδεύεται από επιστολή του διάσημου αμερικανού ιστορικού της Τέχνης John Thomas Spike, ο οποίος εξειδικεύεται στην Ιταλική Αναγέννησιακή περίοδο και το Μπαρόκ. Στην επιστολή του προς τους ιδιοκτήτες του πίνακα ο εγνωσμένου κύρους ιστορικός αναφέρει ότι ο πίνακας δεν ανήκει μεν στον Mattia Pretti, τον ιταλό Δάσκαλο του 17ου αιώνα στον οποίον άλλοι εκτιμητές είχαν προτείνει, αλλά, βεβαιώνει ότι σίγουρα ο πίνακας είναι "Salvator Mundi" και ότι με βεβαιότητα είναι 17ου αιώνα, ομοιάζουσας τεχνοτροπίας. Μάλιστα, ο διακεκριμένος ιστορικός δεν αποκλείει το έργο να ανήκει σε μαθητή του σημαντικού ζωγράφου της περιόδου Mattia Pretti.

Ο Mattia Pretti ήταν ζωγράφος της περιόδου του Ιταλικού Μπαρόκ (1613 - 1699) ήταν Καλαβρέζος ζωγράφος που έδρασε στην Ιταλία, το έργο του οποίου θεωρείται ιδιαίτερα χρακτηριστικό και κυρίαρχο για την τόλμη του την περίοδο 1653-1660 σε μια σειρά φρέσκο, καθώς και για την ζωγραφική του πάνω σε πόρτες πόλεων (καστρόπορτες) από τις οποίες καμία δεν έχει διασωθεί. Τα θέματα του ήταν αυτά της περιόδου μεν, αλλά σε πολλά βλέπουμε νεωτερίζοντα στοιχεία. To 1659 ;έγινε τιμητικά μέλος του Ιπποτικού Τάγματος του Αγίου Ιωάννη (γνωστό και ως "Ιππότες της Μάλτας", ή Hospitallers), οπότε ανέλαβε την διακόσμηση και συντήρηση του καθεδρικού ναού του Αγίου Ιωάννη στην Βαλέτα της Μάλτας.

Ο "Salvator Mundi"που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη θεωρείτε αδιαμφησβήτητα συλλεκτικό έργο της εποχής και από την εκτιμητή του διεθνούς οίκου Sotheby’s κα. Sara Milone, η οποία επισημαίνει ότι η σημερινή αξία του πίνακα προσδιορίζεται στα 7.000 - 10.000 ευρώ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η τιμή εκκίνησης του πίνακα στην δημοπρασία της 6ης Μαρτίου θα είναι στα 4.000 ευρώ (δείτε ΕΔΩ την σχετική καταχώρηση). Ο πίνακας βρίσκεται στην διάθεση του κοινού που θα επισκεφτεί τον Οίκο μέχρι μία μέρα πριν την δημοπρασία, για να τον δει και να τον εξετάσει. Για αυτή την δυνατότητα, αλλά και για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με τον δημοπράτη κ. Σταύρο Μυρωνίδη (6971890212).

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ