Friday, 26 February 2016

Ανάχαρσις, ένα best seller 230 ετών για την Μεγάλη Ελλάδα

Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016 - Ο Ανάχαρσις, Σκύθης φιλόσοφος, γιός Ελληνίδας μητέρας και του Γνούρου, βασιλιάς μιας νομαδικής σκυθικής φυλής. Το 589 π.Χ. επισκέφθηκε την Αθήνα, έγινε μαθητής του Σόλωνα και διακρίθηκε για την ευρυμάθειά του. Όταν επέστρεψε στην πατρίδα του, τον σκότωσε ο αδελφός του γιατί τον θεώρησε προδότη της παράδοσής τους, καθώς ο νεαρός Ανάχαρσις θέλησε να εισαγάγει τη λατρεία της Δήμητρας και ελληνικά ήθη. Οι Έλληνες μετά θάνατον τον κατέταξαν μεταξύ των σημαντικότερων σοφών της αρχαιότητας.  Δεν έχει διασωθεί κανένα συγγραφικό του έργο. Λέγεται ότι είχε γράψει ένα έργο που σύγκρινε τους νόμους των Σκυθών με τους νόμους των Ελλήνων, καθώς κι ένα ακόμη για την τέχνη του πολεμού. Έγινε γνωστός για την απλότητα του τρόπου ζωής του και για τις ακριβείς παρατηρήσεις του επάνω στα έθιμα και τα μορφώματα των Ελλήνων. Ο Λουκιανός έγραψε δύο διαλόγους για τον Ανάχαρση, τον Ανάχαρσιν και τον Σκύθην. Ήταν ο πρώτος μέτοικος που έλαβε δικαιώματα Αθηναίου πολίτη.

Το όνομα του Ανάχαρσι όμως έμελλε να γίνει γνωστό 2300 χρόνια, το 1788 όταν ο Γάλλος αββάς Jean-Jacques Barthélemy (1716 - 1795) επιφανής νομισματολόγος, επιγραφολόγος και νομομαθής, ταλαντούχος γλωσσομαθής και ελληνιστής,  εξέδωσε το έργο Ταξίδι του νέου Ανάχαρση στην Αθήνα, το οποίο το 1797 μετέφρασε στα ελληνικά ο Ρήγας Φεραίος Βελεστινλής.

Ο J. J. Barthélémy, μετά από ταξίδι του στη Ρώμη εμπνεύστηκε ένα μυθιστόρημα με ήρωα ένα νεαρό Σκύθη που περι­πλανάται στον αρχαίο ελληνικό κόσμο του 4ου αι. π.Χ., χωρίς ιδιαίτερη συνέπεια, με αναδρομές στα αρχαϊκά και κλασικά χρόνια. Ο ήρωας Ανάχαρσης έφδασε στην Αθήνα το 363 π.Χ. και περιπλανήδηκε σε Αττική, Βοιωτία, Φωκίδα, Ηλεία, Μυτιλήνη, Μικρά Ασία, Δήλο, Μαύρη Θάλασσα, Θεσσαλία. Πελοπόννησο. Σικελία και Αιγαιακό Αρχιπέλαγος. Στο κείμενο παρεμβάλλονται αναφορές στον δημόσιο βίο των αρχαίων Ελλήνων. Ο συγγραφέας άρχισε να διαβάζει και να γράφει το 1757 και δημοσίευσε το έργο του το 1788, τονίζοντας ότι πρόκειται μάλλον για "ένα ταξίδι παρά την ιστορία". Το λογοτεχνικό έργο είναι μια ιστορική ανάπλαση του αρχαιοελληνικού κόσμου, εμπλουτισμένο με χάρτες και σχέδια του Barbie du Bocage, το σημαντικότερο "best seller" της εποχής. Επανατροφοδότησε το ενδιαφέρον για τα αρχαία Ελληνικά πράγματα, και τον Ελληνικό πολιτισμό και υποδαύλισε την αμέσως επόμενης φιλελληνική περίοδο. Αλλαπάλληλες εκδόσεις και επανεκδόσεις του μέχρι και τον 19ο αιώνα "εξαφανίζονταν" σε ελάχιστο χρονικό διάστημα ακόμα και σε εποχές που τα βιβλία δεν ήταν το πλέον προτιμώμενο εμπορικό αγαθό.

Στον  χώρο του συλλεκτικού παλαιού βιβλίου ο "Ανάχαρσις", όπως αναφέρονται σε αυτόν προφορικά συχνά οι εμπλεκόμενοι παραμένει μία συλλεκτική έκδοση με μεγάλη αξία. Ο Άτλας που συνοδεύει το πολύτομο έργο περιέχει κάτοψη της περιοχής, χάρτες της Αττικής, της Μεγαρίδας, την Ακαδημία και τα πέριξ αυτής, τα Προπύλαια, τον Παρθενώνα, το Θησείο και αρχαίο θέατρο, καθώς και μια συμβολική άποψη με τον Πλάτωνα στο Σούνιο ανάμεσα στους μαθητές του, με συλλεκτικά χαρακτικά.

Σειρά 5 τόμων του 1830, που  συνοδεύονται από ξεχωριστό τόμο – Άτλαντα δημοπρατούνται στις 6 Μαρτίου στην Θεσσαλονίκη, από το Myro Antiques House. τα συλλεκτικά βιβλία μπορεί να δει κανείς από κοντά στις εγκαταστάσεις του οίκου στην Σουρωτή Θεσσαλονίκης, καθημερινά, και το Σαββατοκύριακο 11.00 - 16.00, ή κατόπιν ραντεβού (κ. Σταύρος Μυρωνίδης 6971890212), στο πλαίσιο της 48ης τακτικής Δημοπρασίας του γνωστού Οίκου. Ρίξτε μια ματιά ΕΔΩ.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.