Wednesday, 13 January 2016

Open Call for Entries | Oticons Faculty Film Music Competition 2016

Wednesday, January 13, 2016 - The one and only film music competition that aims to become a game-changer in the industry by discovering, nurturing and cultivating film composing talents with a unique voice, is back again! Oscar-winning composers, acclaimed film professionals, organizations and international festivals support this unique project again and welcome you to the Oticons Faculty Film Music Competition 2016! 

This ambitious competition is envisioned and created by the talent agency Oticons Ltd., and it will be open for Registrations and Submissions until April 10th 2016. The Oticons Faculty is a unique platform for film composers, whereby successful working professionals from the industry evaluate their music, offer advice, and help open doors to experience, knowledge and the professional relationships that will further their careers. 

Last year, from among 123 participants, the Jury of seasoned professionals selected two winners and awarded them with attendance of the World Soundtrack Awards in Belgium and the Krakow Film Music Festival in Poland. For 2016, the judging panel remains on the same status and caliber by having on board Oscar-winners Jan Kaczmarek (Finding Neverland) and Stephen Warbeck (Shakespeare in Love), acclaimed artists Shigeru Umebayashi (In the Mood for Love), Jean-Michel Bernard (Be Kind Rewind), Bruno Coulais (Coraline), Tuomas Kantelinen (The Legend of Hercules) and Jesper Kyd (Assassin’s Creed videogames). The Jury will be helmed by the most celebrated conductor of film music, Sir Dirk Brossé! The two big winners of the 2015 edition, Andrea Grant (1st Prize) and Bartosch McCarthy (2nd Price), hailed the mark the contest’s awards made on their careers! Andrea stated how honored he was ‘‘to meet composers such as Alan Silvestri, Patrick Doyle and get mentored from a lot of other professionals from whom I come back with the most important feedback of my career and a lot of contacts.’’ Both of them were also Awarded the respective 1st and 2nd Prizes at the Transatlantyk Film+Sound Festival of Poznan, a festival founded by our very own juror Jan A.P. Kaczmarek! This is definite evidence that the Oticons Faculty Competition’s mission and revolutionary objective is met step-by-step, year after year and that its Jury - loyal to the contest’s focus in artistic qualities in film music - always selects the most talented special film music composers, to receive the Oticons Faculty career-transforming Awards! The two big Awards will be the same again in 2016. For the 1st Winner, it’ll be the attendance of Film Fest Gent and the World Soundtrack Awards, who celebrated in 2015 its special guest Alan Silvestri. The 2nd Prize Winner will attend the amazing Krakow Film Music Festival and all its events and masterclasses, for which Bartosch McCarthy commented that ‘‘sheer amount of industry talent present at the FMF Kraków was absolutely awe-inspiring!’’ 

OTICONS FACULTY FILM MUSIC COMPETITION: THE STRUCTURE 
Once again, every step of the Competition will take place online on the dedicated Oticons Faculty website’s multi-layered platform (http://faculty.oticons.com). Registrations and submissions of the completed Assignments will be accepted till April 10th 2016! Any composer, from anywhere around the world and any walk of life is eligible to apply. The two big Winners and finalists in the second round will be announced on the first week of May 2016! Application form, competition guidelines, official rules and awards information, are available on the competition’s Web site: http://faculty.oticons.com

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ