Saturday, 16 January 2016

Be there | CAN: Tender Is The Night

Σάββατο 16 Ιανουαρίου 2016 - H έκθεση Tender is the Night εστιάζει σε ζητήματα γλώσσας και αισθητικής και σε ερωτήματα γύρω από την εικόνα και την ύλη τα οποία προκύπτουν μέσα από την καλλιτεχνική πρακτική. Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες συνεχίζουν την αφήγηση που ξεκίνησε στη γκαλερί CAN τον Δεκέμβριο του 2014 με την ομαδική έκθεση Nyctophilia και παρουσιάζουν ζωγραφικά και γλυπτικά έργα τα οποία αντλούν έμπνευση από το σκοτάδι.

Ο τίτλος της έκθεσης προέρχεται από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ το οποίο έχει δανειστεί με τη σειρά του τον τίτλο του από το ποίημα του Τζον Κήτς Ωδή σ’ένα αηδόνι. Σε επίπεδο γλώσσας και ύφους, η πάλη ανάμεσα στην εικόνα και την ύλη δεν θα μπορούσε να εκφραστεί καλύτερα απ' ότι μέσα από το ποιητικό και το λογοτεχνικό έργο αυτών των δύο. Ο μεγάλος Βρετανός ρομαντικός ποιητής Κητς αφιέρωσε τη σύντομη ζωή του στην τελειοποίηση μίας ποίησης που χαρακτηρίζεται από δυνατές εικόνες και σχήματα λόγου σε μία προσπάθεια να εξερευνήσει και να διευρύνει τη μεγάλη αισθητική έλξη που ασκούν αυτά τα δύο στον αναγνώστη. Ο Φιτζέραλντ από την άλλη, εμβληματική φυσιογνωμία της αποκαλούμενης Χαμένης Γενιάς των Αμερικάνων λογοτεχνών ιδιαίτερα μέσα από το O Υπέροχος Γκάτσμπι και το Τρυφερή είναι η Νύχτα πραγματεύεται την “ύλη” ενός συγγραφέα που είναι ο άνθρωπος περιγράφοντας όσο κανείς άλλος τα πάθη και τα προβλήματα της γενιάς σχηματίζοντας γύρω από τους ήρωες ένα τοπίο που μοιάζει με μια τεράστια “σκοτεινή νύχτα” της ψυχής.

H έκθεση διερευνά τον τρόπο που τοποθετούνται πάνω σε παρόμοια ζητήματα ύλης και εικόνας, αφήγησης και αφαίρεσης οκτώ εικαστικοί καλλιτέχνες σήμερα.



Συμμετέχουν: Ανδρέας Ραγκνάρ Κασάπης, Γιώργος Κόντης, Γιώργος Μαραζιώτης, Κώστας Μπασάνος, Χαρά Πιπερίδου, Πάνος Φαμέλης, Σωκράτης Φατούρος, Δημήτρης Φουτρής

Εγκαίνια: Τρίτη, 19 Ιανουαρίου στις 8μ.μ.
Διάρκεια: 19.01.16 - 27.02.16

CAN CHRISTINA ANDROULIDAKI GALLERY
Π. Αναγνωστοπούλου 42
Κολωνάκι
10673 Αθήνα
T/F +30.210.3390833
info@can-gallery.com
www.can-gallery.com

ΩΡΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ:
Τρίτη - Παρασκευή: 11π.μ. - 3μ.μ. / 5μ.μ. - 8μ.μ.
Σάββατο: 11π.μ. - 4μ.μ.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ