Monday, 11 January 2016

Αθηναϊκή γκαλερότσαρκα Ιανουαρίου 2016

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016 - Στην πραγματικότητα η σημερινή μας αναφορά εστιάζει σε εκθέσεις Τέχνης που γίνονται σε μουσεία και ιδρύματα. Σίγουρα υπάρχουν εδνιαφέρουσες εκθέσεις σε αθηναϊκές γκαλερί, αλλά τα πραγματικά "must see" για κάθε πραγματικό φιλότεχνο βρίσκονταισε άλλους χώρους αυτό τον καιρό.  Αν δεν έχετε διαβάσει τις πολύ δημοφιλείς γκαλερότσαρκες περασμένων μηνών και έχετε αρχειοδιφικό ενδιαφέρον μπορείτε να το επιχειρήσετε πατώντας ΕΔΩ.


Γιάννης Μιχαηλίδης – Έργα 1972 – 2012, στο ΜΙΕΤ, (Μέγαρο Εϋνάρδου, Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου). Αν και εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο έχετε ακόμα χρόνο μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2016 να επισκεφτείτε την έκθεση. Ο Γιάννης Μιχαηλίδης είναι αυτοδίδακτος ζωγράφος με καταγωγή από την Σκιάθο που γεννήθηκε το 1940. Μελέτησε τη βυζαντινή τέχνη, τη λαϊκή ζωγραφική καθώς και την αφαίρεση. Ασχολήθηκε με τις γραφικές τέχνες, τη γελοιογραφία και τη φωτογραφία. Η απόδοση των θεμάτων στους πίνακές του χαρακτηρίζεται από την αφαίρεση των περιγραφικών τους στοιχείων και τη μετριασμένη ένταση του χρώματος. Η θάλασσα και το τοπίο του Αιγαίου υπήρξαν από τις πρώτες ολοκληρωμένες ενότητες που έδωσε στη ζωγραφική. Αργότερα, με την εγκατάστασή του στην Αθήνα, άρχισε να δουλεύει θέματα με σκηνές εσωτερικού χώρου.Τα έργα του που παρουσιάζονται προέρχονται τις ενότητες Ανατολικό Αιγαίο, Μεταλλικές νεκρές φύσεις, Αιγαίο, Τοπία της σκουριάς, Θεσσαλική γη, Υδατογραφίες, Scrap και Δείγμα γραφής.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 10.00 – 14.00 Τετάρτη & Παρασκευή 18.00  - 20.00, Σάββατο 12.00 – 14.00
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 3234 267

Πάμπλο Πικάσο-Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού, στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη (Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1). Περί τα 200 έργα των δύο κορυφαίων εικαστικών εκτίθονται προερχόμενα από το Μουσείο Picasso της Γερμανίας και τη Συλλογή Γιάννη Κονταξόπουλου. Πρόκειται για έργα έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, και η είσοδος (ανάλογα με εκπτωτικές κάρτες, κλπ) κοστίζει 4-7 ευρώ. Αν δείξετε κάρτα ανεργείας θα διασφαλίσετε δωρεάν είσοδο. Περισσότερες πληροφορίες: www.thf.gr

Mario Merz: Numbers are Prehistoric, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Mέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1)
Το να αποκαλέσουμε αυτή την πανδαισία "έκθεση" θα ήταν ιεροσυλία. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αφιέρωμα με ποίηση, σημειώσεις, μανιφέστο, που αναδεικνύει την ανάγκη που ώθησε τον Μερτζ να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική και τη ζωή. Ο τίτλος προέρχεται από το βιβλίο "I Want to Make a Book Right Now" και μέσα από αυτόν o καλλιτέχνης υπογραμμίζει ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της Γης και του σύμπαντος. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις  31 Ιανουαρίου, ενώ η είσοδος κοστίζει 3,5 ευρώ.

Φωτίου Κόντογλου Κυδωνιέως. Φαντασία και χειρ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, (Βασ. Σοφίας 22). Τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Φώτη Κόντογλου τιμά το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση, που παρουσιάζει την ζωή μέσα από κάθε λογής τεκμήρια, από το Αϊβαλί, όπου γεννήθηκε, στο Παρίσι όπου μαθήτευσε, σε κάθε μέρος που ταξίδεψε, αλλά και στην Αθήνα όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Εκτίθενται περισσότερα από 150 έργα και πολλά τεκμήρια όπως εκδόσεις, φωτογραφίες, χειρόγραφα, συμβόλαια, επιστολές. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 8 Μαΐου 2016. Ώρες Λεριτουργίας: Τρίτη-Κυριακή: 09:00-16:00. Γενική Είσοδος 4 ευρώ μειωμένη 2 ευρώ. Περισσότερες πληροοφορίες: www.byzantinemuseum.gr


Α. Τάσσος, 1914-1985 Μουσείο Μπενάκη (συγκρότημα κτιρίων επί της Πειραιώς), με έργα του σημαντικού χαράκτη που αν τα έχετε ξαναδεί, είναι μόνο σε βιβλία, μαζί με βιβλία και λευκώματα εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες. Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες: Σπουδαστικά έργα, Κατοχή, Έγχρωμες ξυλογραφίες, Μαύρο-Άσπρο Ι και ΙΙ, Τελευταία Έργα, διαρκεί μέχρι τις 31 Ιανουαρίου, και η είσοδος κοστίζει (ανάλογα με εκπτωτικές κάρτες, κλπ) 2,5-5 ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες: www.benaki.gr

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.