Monday, 11 January 2016

Αθηναϊκή γκαλερότσαρκα Ιανουαρίου 2016

Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2016 - Στην πραγματικότητα η σημερινή μας αναφορά εστιάζει σε εκθέσεις Τέχνης που γίνονται σε μουσεία και ιδρύματα. Σίγουρα υπάρχουν εδνιαφέρουσες εκθέσεις σε αθηναϊκές γκαλερί, αλλά τα πραγματικά "must see" για κάθε πραγματικό φιλότεχνο βρίσκονταισε άλλους χώρους αυτό τον καιρό.  Αν δεν έχετε διαβάσει τις πολύ δημοφιλείς γκαλερότσαρκες περασμένων μηνών και έχετε αρχειοδιφικό ενδιαφέρον μπορείτε να το επιχειρήσετε πατώντας ΕΔΩ.


Γιάννης Μιχαηλίδης – Έργα 1972 – 2012, στο ΜΙΕΤ, (Μέγαρο Εϋνάρδου, Αγ. Κωνσταντίνου 20 & Μενάνδρου). Αν και εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο έχετε ακόμα χρόνο μέχρι τις 13 Φεβρουαρίου 2016 να επισκεφτείτε την έκθεση. Ο Γιάννης Μιχαηλίδης είναι αυτοδίδακτος ζωγράφος με καταγωγή από την Σκιάθο που γεννήθηκε το 1940. Μελέτησε τη βυζαντινή τέχνη, τη λαϊκή ζωγραφική καθώς και την αφαίρεση. Ασχολήθηκε με τις γραφικές τέχνες, τη γελοιογραφία και τη φωτογραφία. Η απόδοση των θεμάτων στους πίνακές του χαρακτηρίζεται από την αφαίρεση των περιγραφικών τους στοιχείων και τη μετριασμένη ένταση του χρώματος. Η θάλασσα και το τοπίο του Αιγαίου υπήρξαν από τις πρώτες ολοκληρωμένες ενότητες που έδωσε στη ζωγραφική. Αργότερα, με την εγκατάστασή του στην Αθήνα, άρχισε να δουλεύει θέματα με σκηνές εσωτερικού χώρου.Τα έργα του που παρουσιάζονται προέρχονται τις ενότητες Ανατολικό Αιγαίο, Μεταλλικές νεκρές φύσεις, Αιγαίο, Τοπία της σκουριάς, Θεσσαλική γη, Υδατογραφίες, Scrap και Δείγμα γραφής.
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Παρασκευή 10.00 – 14.00 Τετάρτη & Παρασκευή 18.00  - 20.00, Σάββατο 12.00 – 14.00
Πληροφορίες: 210 5223 101, 210 3234 267

Πάμπλο Πικάσο-Ζαν Κοκτώ: Οι καινοτόμοι του Μοντερνισμού, στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη (Βασ. Σοφίας 9 και Μέρλιν 1). Περί τα 200 έργα των δύο κορυφαίων εικαστικών εκτίθονται προερχόμενα από το Μουσείο Picasso της Γερμανίας και τη Συλλογή Γιάννη Κονταξόπουλου. Πρόκειται για έργα έργα ζωγραφικής, γλυπτικής, κεραμικής, σχεδίων και καλλιτεχνικών εκδόσεων. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου, και η είσοδος (ανάλογα με εκπτωτικές κάρτες, κλπ) κοστίζει 4-7 ευρώ. Αν δείξετε κάρτα ανεργείας θα διασφαλίσετε δωρεάν είσοδο. Περισσότερες πληροφορίες: www.thf.gr

Mario Merz: Numbers are Prehistoric, Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Mέγαρο Σταθάτου, Βασ. Σοφίας & Ηροδότου 1)
Το να αποκαλέσουμε αυτή την πανδαισία "έκθεση" θα ήταν ιεροσυλία. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό αφιέρωμα με ποίηση, σημειώσεις, μανιφέστο, που αναδεικνύει την ανάγκη που ώθησε τον Μερτζ να ασχοληθεί και να αφοσιωθεί στην τέχνη, την πολιτική και τη ζωή. Ο τίτλος προέρχεται από το βιβλίο "I Want to Make a Book Right Now" και μέσα από αυτόν o καλλιτέχνης υπογραμμίζει ότι οι αριθμοί υπήρχαν πριν από την ιστορία και εξελίσσονται στο άπειρο παράλληλα με την εξέλιξη της Γης και του σύμπαντος. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις  31 Ιανουαρίου, ενώ η είσοδος κοστίζει 3,5 ευρώ.

Φωτίου Κόντογλου Κυδωνιέως. Φαντασία και χειρ, Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, (Βασ. Σοφίας 22). Τα 50 χρόνια από τον θάνατο του Φώτη Κόντογλου τιμά το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση, που παρουσιάζει την ζωή μέσα από κάθε λογής τεκμήρια, από το Αϊβαλί, όπου γεννήθηκε, στο Παρίσι όπου μαθήτευσε, σε κάθε μέρος που ταξίδεψε, αλλά και στην Αθήνα όπου έζησε μέχρι το τέλος της ζωής του. Εκτίθενται περισσότερα από 150 έργα και πολλά τεκμήρια όπως εκδόσεις, φωτογραφίες, χειρόγραφα, συμβόλαια, επιστολές. Η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 8 Μαΐου 2016. Ώρες Λεριτουργίας: Τρίτη-Κυριακή: 09:00-16:00. Γενική Είσοδος 4 ευρώ μειωμένη 2 ευρώ. Περισσότερες πληροοφορίες: www.byzantinemuseum.gr


Α. Τάσσος, 1914-1985 Μουσείο Μπενάκη (συγκρότημα κτιρίων επί της Πειραιώς), με έργα του σημαντικού χαράκτη που αν τα έχετε ξαναδεί, είναι μόνο σε βιβλία, μαζί με βιβλία και λευκώματα εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες. Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες: Σπουδαστικά έργα, Κατοχή, Έγχρωμες ξυλογραφίες, Μαύρο-Άσπρο Ι και ΙΙ, Τελευταία Έργα, διαρκεί μέχρι τις 31 Ιανουαρίου, και η είσοδος κοστίζει (ανάλογα με εκπτωτικές κάρτες, κλπ) 2,5-5 ευρώ. Περισσότερες πληροφορίες: www.benaki.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ