Saturday, 12 December 2015

Kostis Georgiou art show in Hyatt Regency Thessaloniki

"Semper Idem", Oil on canvas
Saturday, December 12, 2015 - A notable art show is taking place in  Hyatt Regency Thessaloniki Hotel, Greece. It is the exhibition of the renowned Greek painter and sculptor Kostis Georgiou, arranged by Myrό Antiques House. If you find yourselves to be in the area do not pass wisiting. The exhibition is consisted by signifant series of paintings and feature sculpture which are laid upon the vast main lobby of the luxurious hotel. The exhibition will last till the 1st of February 2016.

There is a unique kind of  expressionism in Georgiou's paintings, dictated not only by the vigorous colour, but also by the crisp design. The presumed intent of the artist is certainly no degree of realism but the transcendence of agony, the personal dramatic context of existentialism for each of his figures, the private mysteries of life craving to be fulfilled. Kostis Georgiou's relation to sculpture is unique in a similar manner; calling him an artist, or a sculptor do not suffice. He is a creator of new beings, he invents a new ontology of forms, provoking the appointment of the “art creator” rather the simple “visual artist” title which rather impoverish and undermines what he really achieves.

His first exhibition took place in 1974. Since that time Kostis Georgiou and his works travelled and showed all over the world, were acknowledged for their significance and uniqueness worldwide. He has shown his works at some of the major museums, his monumental sculptures adorn public spaces all over the world, while his smaller sculptures, installations and paintings are found in private collections and Museum collections internationally. Strongly put, Kostis Georgiou is considered one of the most important living Greek visual artists now.

"Dancers on the air"
The Hyatt Regency Thessaloniki exhibition is part of the agreement of the Hotel with Myrό Antiques House and its project Myrό Gallery of Contemporary Art to hold exhibitions, organize art shows and events in the public space of the Hotel, both interior and exterior all over the year. The artworks can be acquired in appointment with the Founder and chairman of  Myrό Antiques House Mr Stavros Muronidis; for acquisitions and any other kind of information please contact him directly at his mobile (0030) 6971890212 or send an email at myro.antiques.house@gmail.com.

Myrό Antiques House (www.myroauctions.gr) was founded 15 years ago as an Antiques & Auctions venue, one of the very few in Greece, and establishing ties with clients and collectors worldwide. It is the lead company of the group focusing in Arts, Antiques, collectible objects, distinguished Real Estate (islands, historical buildings, etc), organizer of sculpture symposiums. Its current facilities on a mountainous plateau gifted with a clear view of Mount Olympus. The company building, a 1100 square meters mansion, functions a cultural center, arts gallery and auctions house, while its premises are the field of creation and the repository of the sculptures created by the Symposiums of the Greek Marble Initiative platform which it accommodates and has founded. Myró Antiques House is an established preferred Auctions institution in Greece, which, apart from his own international events, organizes auction events for other significant parties, such as the Macedonian Museum of Contemporary Arts.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.