Saturday, 12 December 2015

Kostis Georgiou art show in Hyatt Regency Thessaloniki

"Semper Idem", Oil on canvas
Saturday, December 12, 2015 - A notable art show is taking place in  Hyatt Regency Thessaloniki Hotel, Greece. It is the exhibition of the renowned Greek painter and sculptor Kostis Georgiou, arranged by Myrό Antiques House. If you find yourselves to be in the area do not pass wisiting. The exhibition is consisted by signifant series of paintings and feature sculpture which are laid upon the vast main lobby of the luxurious hotel. The exhibition will last till the 1st of February 2016.

There is a unique kind of  expressionism in Georgiou's paintings, dictated not only by the vigorous colour, but also by the crisp design. The presumed intent of the artist is certainly no degree of realism but the transcendence of agony, the personal dramatic context of existentialism for each of his figures, the private mysteries of life craving to be fulfilled. Kostis Georgiou's relation to sculpture is unique in a similar manner; calling him an artist, or a sculptor do not suffice. He is a creator of new beings, he invents a new ontology of forms, provoking the appointment of the “art creator” rather the simple “visual artist” title which rather impoverish and undermines what he really achieves.

His first exhibition took place in 1974. Since that time Kostis Georgiou and his works travelled and showed all over the world, were acknowledged for their significance and uniqueness worldwide. He has shown his works at some of the major museums, his monumental sculptures adorn public spaces all over the world, while his smaller sculptures, installations and paintings are found in private collections and Museum collections internationally. Strongly put, Kostis Georgiou is considered one of the most important living Greek visual artists now.

"Dancers on the air"
The Hyatt Regency Thessaloniki exhibition is part of the agreement of the Hotel with Myrό Antiques House and its project Myrό Gallery of Contemporary Art to hold exhibitions, organize art shows and events in the public space of the Hotel, both interior and exterior all over the year. The artworks can be acquired in appointment with the Founder and chairman of  Myrό Antiques House Mr Stavros Muronidis; for acquisitions and any other kind of information please contact him directly at his mobile (0030) 6971890212 or send an email at myro.antiques.house@gmail.com.

Myrό Antiques House (www.myroauctions.gr) was founded 15 years ago as an Antiques & Auctions venue, one of the very few in Greece, and establishing ties with clients and collectors worldwide. It is the lead company of the group focusing in Arts, Antiques, collectible objects, distinguished Real Estate (islands, historical buildings, etc), organizer of sculpture symposiums. Its current facilities on a mountainous plateau gifted with a clear view of Mount Olympus. The company building, a 1100 square meters mansion, functions a cultural center, arts gallery and auctions house, while its premises are the field of creation and the repository of the sculptures created by the Symposiums of the Greek Marble Initiative platform which it accommodates and has founded. Myró Antiques House is an established preferred Auctions institution in Greece, which, apart from his own international events, organizes auction events for other significant parties, such as the Macedonian Museum of Contemporary Arts.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ