Monday, 7 December 2015

Γνωριμία με το έργο του Κωστή Γεωργίου στο Hyatt Regency Thessaloniki

Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου 2015 - Από σήμερα και μέχρι τις πρώτες ημέρες Φεβρουαρίου έχουμε την χαρά να παρουσιάζουμε στο πλαίσιο της συνεργασίας μας με το ξενοδοχείο ολοκληρωμένη έκθεση των χαρακτηριστικών έργων ζωγραφικής και γλυπτικής του Κωστή Γεωργίου στο Hyatt Regency Thessaloniki. Η έκθεση είναι διαθέσιμη σε καθέναν να την απολαύσει καθώς δεσπόζει στους χώρους της κεντρικής εισόδου του ξενοδοχείου. Καμιά δεκαριά πίνακες μεγάλου μεγέθους, γλυπτικά συμπλέγματα των Ακροβατών/Χορευτών του, και γλυπτά ατιπροσωπευτικά γλυπτά από τα Equus του είναι μερικά μόνο από τα εκθέματα που μπορεί να περιδιαβεί ο επισκέπτης.

Στην πραγματικότητα αισθάνεται κανείς λίγο αμήχανα, αν πρέπει να γράψει για τα εύγλωττα και εκφραστικότατα έργα του εικαστικού δημιουργού, ίσως και κάπως μικρός αν αναλογιστεί όσους προηγήθηκαν αυτού, γράφοντας άρθρα, σημειώματα και βιβλία ολόκληρα για τον σημαντικό Έλληνα καλλιτέχνη. Συνεπώς θα αρκεστώ σε αυτό το σημείωμα να διαπιστώσω κάποιες γενικές αλήθειες που θα φανερωθούν σε καθέναν που θα δει τα έργα του, με την προσδοκία να σας πείσω να επισκεφτείτε την έκθεση και να έχετε την ευκαιρία να γίνετε μύστες στον κόσμο που ο δημιουργός δομεί, ειδάλλως κινδυνεύετε να χάσετε την ευκαιρία να γνωρίσετε έναν υπέροχο κόσμο νέων μορφών.

Ο μοναδικός εξπρεσσιονισμός, έμπλεος χρώματος, τόσο χαρακτηριστικός στα ζωγραφικά έργα του Κωστή Γεωργίου, όσο σε λίγους ζωγράφους. Οι μορφές που εμφανίζονται στα έργα δεν έχει καταβληθεί προσπάθεια να εξυπηρετούν κανέναν ρεαλισμό, πέραν αυτόν της έννοιας που ενθυλακώνουν, του δραματικού περιεχομένου  και του μυστηρίου που και η εικονιζόμενη προσωπικότητα προσπαθεί να επιλύσει με την ύπαρξη της. Το χαρακτηριστικό στοιχείο της ζωγραφικής του εικαστικού δημιουργού είναι ακριβώς το γεγονός ότι ο εξπρεσιονισμός του δεν παραδίδεται στο χρώμα, αλλά η δυαρχία σχεδίου και χρώματος, που καθιστούν τα έργα συγκλονιστικά μοναδικά και ιδιαίτερα αναγνωρίσιμα. Η σχέση του με την γλυπτική είναι εξίσου μοναδική, καθώς δικαιώνει τον χαρακτηρισμό “εικαστικός δημιουργός”, αφού δημιουργεί μία νέα οντολογία μορφών με τα έργα του. Το κόκκινο χρώμα, που κυριαρχεί στις γλυπτικές μορφές του, έχει κάτι από επείγον, όσο και από αιμάτινο. Έχει ψυχή, φωνή και κραυγάζει για να γεννηθεί. Η καμπύλες των μορφών επιφέρουν ισοροπία, ενώ η ανυπέρβλητα φυσική κίνηση τους τις καθιστά αποδεκτές στον χώρο που οράται ο θεατής ως συγκλίνουσες από έναν άλλο τόπο, χρόνο ή κόσμο.

H πρώτη έκθεση του Κωστή Γεωργίου έλαβε χώρα το 1974. Από τότε έτυχε ευρείας αναγνώρισης σε όλο τον κόσμο. Έχει εκθέσει σε μερικά από τα μεγαλύτερα Μουσεία και γλυπτά του κοσμούν τον δημόσιο χώρο σε δεκάδες πόλεις διεθνώς. Ζωγραφικά και γλυπτικά έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, μόνιμες συλλογές ιδρυμάτων και Μουσείων. Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή Έλληνες εικαστικούς δημιουργούς. Επισκεπτόμενοι την έκθεση, δεν θα αργήσετε να αντιληφθείτε γιατί.

Η έκθεση εντάσεται στο πλαίσιο της συνεργασίας του με το Hyatt Regency Thessaloniki για την διοργάνωση εκθέσεων και εικαστικών δράσεων στους χώρους του ξενοδοχείου. Στο πλαίσιο των δράσεων εντάσσονται εκθέσεις καλλιτεχνών που συνεργάζονται με την Myrό Gallery και την Greek Marble Initiative που είναι δύο από τις δράσεις/projects του γνωστού ελληνικού Οίκου δημοπρασιών. Μία σειρά από εκθέσεις Ελλήνων και ξένων γλυπτών και ζωγράφων έχει προγραμματιστεί για τους επόμενους μήνες. Οι εκθέσεις φιλοξενούνται στο κεντρικό lobby του ξενοδοχείου. Επιπρόσθετα, λαμβάνουν χώρα δράσεις που περιλαμβάνουν τους εξωτερικούς και περιβάλλοντες χώρους του συγκροτήματος.

Τα έργα θα διατίθενται στους ενδιαφερόμενους με ευθύνη του Myrό Antiques House, από τον κ. Σταύρο Μυρωνίδη (για συναντήσεις παρακαλώ καλέστε στο 6971890212). 


EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ