Saturday, 5 December 2015

Σαράντης Γκάγκας | Τα πολυσήμαντα κουκούλια

Σάββατο 5 Δεκεμβρίου 2015 - Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, στην τελευταία έκθεση για το 2015, συναντά τον εικαστικό Σαράντη Γκάγκα και την έκθεση με τίτλο «Τα πολυσήμαντα κουκούλια», η οποία εγκαινιάζεται την Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015, στις 20:00. Τα έργα που παρουσιάζονται, αποτελούν μία σπουδή πάνω στο χρόνο και τις διάφορες εκφάνσεις του και μια μελέτη της συνέχειας του χώρου: του χώρου που συμβαίνει ως εμπειρία και που καθίσταται ως βίωμα. Υπηρετώντας και εξελίσσοντας τον Μινιμαλισμό, με οδηγό τη στέρεη και γόνιμη λιτότητά του και με βασικό γνώμονα τα κουκούλια του μεταξοσκώληκα και το κείμενο «Περί Φύσεως» του Επίκουρου, ο Σαράντης Γκάγκας εξερευνά τις τεχνικές με τις οποίες διαχέεται η γνώση, και μας αποκαλύπτει τις οργανικές σχέσεις που υπογραμμίζουν τον περιρρέοντα χρόνο.

Σύμφωνα με την κριτικό τέχνης, Μαίρη Καιρίδη: «Αν ο Μινιμαλισμός, γοητευμένος από τον συνεχώς άπιαστο ενεστώτα, βρήκε τις εκφραστικές του οδούς στα γεωμετρικά σχήματα, τις κυβικές φόρμες, τα δομικά υλικά, την επανάληψη, τις ουδέτερες επιφάνειες, και διάλεξε συνειδητά να απαλλαχθεί από τα εννοιολογικά οχήματα της μεταφοράς και του συμβολισμού, ο Γκάγκας ανανεώνει τις τεχνικές του είδους, και πέρα του είδους, εντάσσοντας τα πολυσήμαντα κουκούλια στην εικαστική του γλώσσα. Σύμβολο και μη-σύμβολο συγχρόνως, τα κουκούλια καταθέτουν τον μόχθο και την συνεπή δημιουργία. Πρόκειται για τα προϊόντα των μεταξοσκωλήκων, η ζωή των οποίων ορίζεται εξ ολοκλήρου από αυστηρά στάδια δημιουργίας» ενώ προσθέτει ότι «κουτιά, κιβώτια, και τετράγωνα οριοθετούν εκ νέου τον χώρο, όχι ώστε να φυλακίσουν μα ώστε, μέσα τους, στον εσωτερικό τους χώρο, να σχηματίσουν με τη σειρά τους τις συνθήκες εκκόλαψης και δημιουργίας. Υπό αυτό το πρίσμα, ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τον κενό χώρο, όπως ο Ρώσος γλύπτης Naum Gabo χρησιμοποιεί τον χρόνο και τον χώρο, δηλαδή ως δομικά υλικά τα οποία θα στεγάσουν μέσα τους ύλη, άλλοτε απτή κι άλλοτε ακαθόριστη».



Ο Σαράντης Γκάγκας γεννήθηκε το 1966. Είναι ένας εικαστικός που έχει ευθύ και άμεσο προσανατολισμό προς το εξωτερικό και έχει συνεργαστεί με πολλούς Έλληνες και ξένους παλιούς και νέους καλλιτέχνες. Έχει πάρει μέρος σε πολλές εκθέσεις σε όλο τον κόσμο, μπιεννάλε, συμπόσια τέχνης κτλ. Μεταξύ άλλων το 2011 στην 15η Μπιεννάλε της Lulea, Σουηδία και το 2010 στην 25η Μπιεννάλε της Αλεξάνδρειας (Aftermath), Αίγυπτος. Έχει παρουσιάσει την δουλειά του σε πολλές ομαδικές και ατομικές εκθέσεις, οι σημαντικότερες εκ των οποίων μετά το 2010 είναι: «Τα πολυσήμαντα κουκούλια», αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, Αθήνα 2015, «Words of wisdom», Γκαλερί Λόλα Νικολάου, Θεσσαλονίκη 2014, Βιτρίνες Τέχνης ΟΤΕ, Θεσσαλονίκη 2013, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 2013, Gallery Anixis, μαζί με τον A.Sieber, Baden, Ελβετία 2013, Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος, μαζί με την A. Thulin Αθήνα 2012, Γκαλερί Ορφέως 20, Ξάνθη 2011, Unesco gallery, μαζί με τους R. Ceckauskaite & N. Τερζής, Vilnious, Λιθουανία 2011, World Art Delft, μαζί με τον W. Brenner, Ολλανδία 2010, Gallery Anixis, Baden, Ελβετία 2010. Ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.

Εγκαίνια Έκθεσης: Παρασκευή 11 Δεκεμβρίου 2015, 20:00

Διάρκεια Έκθεσης: 11 έως 31 Δεκεμβρίου 2015
Ημέρες και ώρες λειτουργίας:
Σάββατο και Κυριακή 12, 13 και 19, 20 Δεκεμβρίου, καθώς και Παραμονή Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς: 11:00 – 17:00.
Τρίτη 15 έως Παρασκευή 18 Δεκεμβρίου: 11:00 – 14:30 και 17:30 – 20:30.
Τρίτη και Τετάρτη 22, 23 και 29, 30 Δεκεμβρίου: 11:00 – 20:30.

Αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος
Λεμπέση 4 & Μακρυγιάννη, Αθήνα | metro Ακρόπολη
Τηλέφωνο 211 182 38 18
www.technohoros.org | info@technohoros.org

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.