Friday, 15 January 2016

Ορέστης Διαμάντης | Εκ Φωτός

Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016  - Η Myrό Gallery παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Θεσσαλονίκη τον ανερχόμενο ζωγράφο Ορέστη Διαμάντη και σας προσκαλεί στα εγκαίνια της ατομικής έκθεσης του που θα λάβουν χώρα την Πέμπτη 21 Ιανουαρίου 2016 στις 20.00 στην Κεντρική Αίθουσα της (Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, κέντρο Θεσσαλονίκης). Η έκθεση έχει τίτλο “Εκ Φωτός” και παρουσιάζει τη νεότερη σειρά έργων του καλλιτέχνη.

Στο κείμενο της επιμέλειας, που υπογράφει ο Πάρης Καπράλος, σημειώνεται:  “Η ζωγραφική του Ορέστη Διαμάντη  κινείται μεταξύ του μαγικού ρεαλισμού και συμβολισμού, με μπαρόκ στοιχεία, τόσο ως προς τη αποτύπωση όσο και ως προς την ατμόσφαιρα τους. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης υλοποιεί μια αναπόδραστη πραγματικότητα στην οποία “η ατμόσφαιρα  τρέφεται από τη σήψη που προκαλεί το φως στην ύλη”. Η θερμών χρωμάτων και η άριστη ρεαλιστική φόρμα αποδίδει μία νέα ανάγνωση στην σύγχρονη παραστατική τέχνη που δεν συναντούμε συχνά σε Έλληνες δημιουργούς της νεότερης γενιάς, ενώ η άριστη αποτύπωση των ανθρώπινων μορφών δεν χάνει στο ελάχιστο σε εκφραστικότητα. Συνολικά τρέφουμε μεγάλες προσδοκίες για τις προοπτικές του καλλιτέχνη”.

Σε καλλιτεχνική δήλωση του για την ατομική έκθεση και την παρουσίαση της νέας σειράς έργων του ο ζωγράφος σημειώνει “Ορμώμενος από ψυχές, που στη ψυχή μου εμφύσησαν βιώματα, αδράτω και δράττομαι από φως, σμιλεύοντας στο καμβά προβληματισμούς και αναζητήσεις. Φως, ατμόσφαιρα και σώμα αποτελούν και αποτελούνται, από και προς στο έργο μου. Η πολυδιάστατη έννοια του φωτός, σε προκαλεί να το ερωτευτείς και να το μισήσεις. Έχει δύναμη ικανή να ξεσκεπάσει το σκοτάδι, από το ίδιο του το πέπλο και να θολώσει με ιστορίες την ύπαρξη της ύλης. Άλλοτε αναφέρεται ως ιερό, άλλοτε ως άκτιστο και άλλοτε ως ρομφαία που ανακαλεί την όραση που σου δώρισε. Ορίζει και ορίζεται από την υλη και το κενό. Είναι μετέωρο στην ύπαρξη και την ανυπαρξία, γεγονός που το κάνει να μοιάζει με κάτι που κρύβεται βαθιά στην ψυχή κάθε ανθρώπου. Το σώμα είναι ο αρχέγονος κώδικας επικοινωνίας όλων των πλασμάτων. Αμφορέας ψυχών, που ορίζει την υπόσταση από την έννοια, το φως από το σκοτάδι. Εκεί που το φως κατακτά το σκοτάδι, αναδύεται η σάρκα. Άλλοτε με σφρίγος νεαρού ίππου και άλλοτε με αδυναμία γέρικου κορμιού [...]. Είναι ο συγκερασμός της ύλης και του φωτός, που ατέρμονα ενώνονται και χωρίζουν, σε μια προσπάθεια για δικαίωση και αλήθεια. Ορίζοντας αυτά ως εργαλεία μου, προσπαθώ να αποδώσω την υπόσταση εκείνων που αγαπάμε, μισούμε ή αδιαφορούμε. Άλλες φορές θα τα δείτε να απεικονίζονται σαν αδικοχαμένες ψυχές, άλλοτε σαν συναισθήματα που υποτάσσουν σώμα και ψυχή, άλλοτε σαν βασιλιάδες, που ορίζουν εμάς να ψάξουμε στο θολό της ιστορίας για τα χαμένα σκήπτρα τους”.



Σύντομο Βιογραφικό
Ο Ορέστης Διαμάντης γεννήθηκε, ζει και εργάζεται στην Πάτρα. Γεννήθηκε το 1990, τρίτο παιδί του Γιώργου και της Ειρήνης. Από τη νηπιακή ηλικία έδειξε την κλίση του στη δημιουργία και τις τέχνες, μετατρέποντας οποιοδήποτε υλικό σε κάτι έμψυχο, μεστό και σαφές. Έδειξε επίσης από νωρίς το ενδιαφέρον του για τη μουσική, το θέατρο και το χορό, με μεγάλη ευχέρεια. Τελείωσε το γενικό λύκειο αποφασισμένος να κυνηγήσει το όνειρό του, λαμβάνοντας μαθήματα σχεδίου, πριν εισαχθεί στο τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας το 2008. Αριστούχος απόφοιτος πλέον, επέστρεψε στην Πάτρα το 2013, έχοντας ήδη στο ενεργητικό του μια προσωπική ατομική έκθεση, ένα χρόνο πριν (Πάτρα – Μάιος 2012), σεμινάρια χαρακτικής, σκηνογραφίας, αγιογραφίας, συντήρησης τοιχογραφίας, αλλά και την πολύτιμη εμπειρία του ψηφιδογράφου στους Αγίους Τόπους (ατομικά και συλλογικά έργα του βρίσκονται στην Ι.Μ. του Αγ. Γερασίμου στη Παλαιστίνη). Έλαβε παράλληλα διακρίσεις σε διαγωνισμούς γραμματοσήμου, ετικέτας , γελιογραφίας και άλλες. Έχει φιλοτεχνήσει μετάλλια και βραβεία για αθλητικές διοργανώσεις. Το έτος 2014-15 εργάστηκε στο Δήμο Πατρέων ως καθηγητής εικαστικών και σχεδίου. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 21 Ιανουαρίου μέχρι και τις 27 Φεβρουαρίου 2016. Η Myro Gallery θα είναι ανοικτή για το κοινό Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 & 17.00 – 21.00, και Σάββατο 11.00 – 15.00 στην διάρκεια της έκθεσης. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Σχετικά με την  Myrό Gallery
Η  Myrό Gallery ιδρύθηκε από τον Σταύρο Μυρωνίδη στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του στον χώρο του Πολιτισμού και των εικαστικών τεχνών (Myrό Antiques House, Greek Marble Initiative, κ.α.) τον Σεπτέμβριο του 2011. Καλλιτεχνικά διευθύνεται από τον Πάρη Καπράλο, Εικαστικό Επιμελητή. Πέντε διακριτοί χώροι συναποτελούν την Myrό Gallery, με κοινή κεντρική είσοδο στην διεύθυνση: Νικηφόρου Φωκά 8, περιοχή Λευκού Πύργου, Κέντρο Θεσσαλονίκης. Αυτόνομα ο καθένας φιλοξενεί εκθέσεις σε μηνιαία βάση, με κοινές ημερομηνίες εγκαινίων. Ο χώρος δίνει σε νέους ανερχόμενους Έλληνες δημιουργούς, ευνοεί συνεργατικά σχήματα μεταξύ καλλιτεχνών, παρουσιάζει πολλά projects και concept εκθέσεις, και παρουσιάζει συχνά εκθέσεις σύγχρονης γλυπτικής και σε συνεργασία με την Greek Marble Initiative. Περισσότερες πληροφορίες: www.myro.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ