Saturday, 28 November 2015

Tapetum Lucidum

Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015 - Η Αίθουσα Τέχνης «έ κ φ ρ α σ η – γιαννα γραμματοπουλου» παρουσιάζει την Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015, στις 19:30, την ατομική έκθεση της Αντιγόνης Καββαθά «Tapetum Lucidum» σε επιμέλεια του Γιάννη Μπόλη.

Ο Γιάννης Μπόλης αναφέρει μεταξύ άλλων σχολιάζοντας το έργο της Καββαθά:
«Η Αντιγόνη Καββαθά προτείνει διαδρομές ανάμεσα στο φως, τη σκιά και το σκότος, σε συνθέσεις που διακρίνονται για την εξαιρετική τεχνική τους. Με υλικά τα ακρυλικά σε mylar και το κάρβουνο σε χαρτί δημιουργεί έργα που διακρίνονται για την ένταση των αντιπαραθέσεων, τον ανάγλυφο χαρακτήρα των επιφανειών, την πλαστικότητα των μορφών και των σχημάτων, τη μνημειακότητα των συνθέσεων, που εντοπίζεται τόσο σε εξωτερικά χαρακτηριστικά, όπως η μεγάλη διάσταση, όσο και σε μια εσωτερική δημιουργική πνοή.  Τα φυτά και τα δέντρα, με τα δαιδαλώδη πλέγματα των κλαδιών τους, ακινητοποιημένα σ’ ένα αρχέγονο σταμάτημα του χρόνου, πάλλονται από ρυθμό, βρίθουν από ευαισθησία και αμεσότητα, και επιβάλλουν τη μεστή, όλο δύναμη παρουσία τους. Κάθε έργο της συγκροτεί μια ενιαία εικαστική πρόταση, αποτέλεσμα συστηματικής μελέτης και προσήλωσης, επίμονης άσκησης και οξείας παρατήρησης, καταδεικνύοντας μια συγκροτημένη έρευνα και εξέλιξη υψηλών δυνατοτήτων και προβληματισμών».



Η Αντιγόνη Καββαθά γεννήθηκε το 1955 στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Ζωγραφική στην ΑΣΚΤ και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις ΗΠΑ (Ν. Υόρκη και Βοστόνη). Έχει παρουσιάσει δέκα ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε πολλές ομαδικές. Έργα της βρίσκονται σε συλλογές στην Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Εγκαίνια: Πέμπτη 10 Δεκεμβρίου 2015, 19:30 Διάρκεια: 10/12/2015 – 9/1/2016
Opening: Thursday 10 December 2015, 19:30 Duration: 10/12/2015 – 9/1/2016

Valaoritou 9a, Athens, 10671, tel: 0030 210-3607598, fax: 0030 210-3607546, info@ekfrasi-art.gr, www.ekfrasi-art.gr
Ώρες λειτουργίας / Opening hours:
Τρίτη έως Παρασκευή 11:00 - 20:00, Σάββατο: 11:00 - 15:00, Κυριακή και Δευτέρα κλειστά
Tuesday to Friday 11:00 - 20:00, Saturday: 11:00 - !5:00, Sunday and Monday closed

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ