Tuesday, 3 November 2015

Εγκατάστασεις ...ανάγνωσης σε Γενί Τζαμί & Casa Bianca

Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015 - Το χειρόγραφο βιβλίο με τίτλο «Clementina» που δημιούργησαν η Giulia Casartelli και η Εύα Μαραθάκη, θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο μιας εικαστικής εγκατάστασης αλλά και ενός Δωματίου Ανάγνωσης, που θα φιλοξενηθούν στο Γενί Τζαμί και στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης - Casa Bianca, αντίστοιχα. Τα εγκαίνια της εικαστικής εγκατάστασης θα πραγματοποιηθούν την Τρίτη 3 Νοεμβρίου 2015, στις 20.00, ενώ το Δωμάτιο ανάγνωσης, θα λειτουργήσει την Τετάρτη 4 και την Πέμπτη 5 Νοεμβρίου 2015. Η ιστορία της Clementina προέκυψε με τη γνωριμία και την επίσκεψη της Giulia Casartelli στο στούντιο της Εύας Μαραθάκη, με αφορμή την οποία, η Casartelli δημιούργησε το επιμελητικό κείμενο για μια συγκεκριμένη σειρά έργων της Μαραθάκη. Σκοπός αυτής της συνεργασίας δεν ήταν η εικονογράφηση και η παραγωγή ενός βιβλίου σε πολλαπλά τυπωμένα αντίτυπα, αλλά η ολοκλήρωση και η παρουσίαση της μιας ιστορίας. Παράλληλα, δημιουργήθηκε και η ιδέα ενός χειρόγραφου βιβλίου - έργου τέχνης, το οποίο ωστόσο, λόγω της εύθραυστης φύσης του, μπορεί να εκτεθεί και να διαβαστεί από ένα περιορισμένο κοινό. Το χειρόγραφο της Clementina θα παρουσιάζεται πλαισιωμένο από μια σειρά έργων και μια εγκατάσταση της Εύας Μαραθάκη, στο Γενί Τζαμί (Αρχαιολογικού Μουσείου 30, τηλ. 2310 857978) έως τις 6 Δεκεμβρίου 2015, από Τρίτη έως και Παρασκευή, κατά τις ώρες 10.00 έως 18.00 και το Σάββατο από τις 11.00 έως τις 15.00 (Κυριακή και Δευτέρα, κλειστά). Το Δωμάτιο Ανάγνωσης, για το διήμερο 4 και 5 Νοεμβρίου, θα λειτουργήσει στην Casa Bianca (Βασ. Όλγας 180 & Θεμ. Σοφούλη, τηλ. 2310 427555) κατά τις ώρες 10.00 έως 18.00. 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.