Sunday, 29 November 2015

Τρεις γενιές Ελληνικής Ζωγραφικής – Χαρακτικής

Κυριακή 29 Νοεμβρίου 2015 - Σπουδαία έργα ζωγραφικής και χαρακτικής από τις Συλλογές της Πινακοθήκης Σύγχρονης Τέχνης Αιτωλοακαρνανίας Χρήστου και Σοφίας Μοσχανδρέου Ι.Π. Μεσολογγίου θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει το αθηναϊκό κοινό στην έκθεση «Τρεις γενιές Ελληνικής Ζωγραφικής –  Χαρακτικής», που παρουσιάζει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων  έως 10 Ιανουαρίου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων στο Μεταξουργείο. Για την έκθεση, στην οποία συνυπάρχουν τρεις γενιές καταξιωμένων ελλήνων καλλιτεχνών, η ιστορικός τέχνης Λουΐζα Καραπιδάκη αναφέρει μεταξύ άλλων στο προλογικό της σημείωμα:

«Τα έργα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και στο επίπεδο της  θεματολογίας τους, εξ αιτίας της οποίας  ενσωματώνονται δυναμικά μέσα στη μουσειακή συλλογή παρέχοντας πολλαπλές δυνατότητες αξιοποίησης. Οι περισσότεροι καλλιτέχνες διαπραγματεύονται αισθητικά τοπιογραφίες με ρεαλιστικές τάσεις ή με έντονη αφαιρετικότητα, άλλοτε με ονειρική διάθεση και ενίοτε μεταφυσική. Μεγάλος είναι και ο αριθμός καλλιτεχνών που επικεντρώνονται σε θέματα της αστικής ζωής, από τις σκηνές της καθημερινότητας μέχρι τις οικιστικές αποτυπώσεις. Μία άλλη αρκετά μεγάλη ενότητα αφορά τα ανθρωποκεντρικά έργα, που πέρα από την πρώτη ανάγνωση της εικονιζόμενης ανθρώπινης φιγούρας διαπραγματεύονται και άλλες σημαίνουσες έννοιες, από τον έρωτα μέχρι τη μοναξιά, από την ομορφιά μέχρι την επιθυμία, από την απώλεια μέχρι την απόρριψη. Φυσικά δεν απουσιάζουν και τα έργα που απεικονίζουν αφηγηματικές εικόνες γεμάτες συμβολισμούς ή που κινούνται στη σφαίρα του μύθου, ενώ ακολουθούν τα εντελώς μινιμαλιστικά έργα γεωμετρικής κυρίως αισθητικής, που προδίδουν τη σχέση της σημερινής τέχνης με το design, τις διαφορετικές αισθητικές προσεγγίσεις και τους ποικίλους τρόπους επικοινωνίας με τον θεατή».



Στην έκθεση συμμετέχουν οι καλλιτέχνες:
Ζωγράφοι| Αβραμίδης Δημοσθένης, Αδαμάκης Γιάννης, Αθηναίος Στρατής, Αμάραντος Δ. Μιχαήλ, Αδριανός Σωτήρης, Ανδρουτσάκης Στάθης, Αποστολάτου Εύα, Αρφαράς Μιχάλης, Βαμβατήρα Μάγδα, Βασιλάκη Μαρία, Βασιλειάδης Παύλος, Βατανίδης Στάθης, Γεωργιοπούλου Βίκυ, Γιαγιάννος Απόστολος, Γκολέμας Μίλτος, Δαββέτας Δημοσθένης, Δεβετζής Ανδρέας, Δέδος Ζήκος, Δελή Ελένη, Δήμος Τάσος, Δουκάκης Φραγκίσκος, Ευθυμίου Ιωάννα, Θεοφίλης Χρήστος, Καγκλής Τζουλιάνο, Καμπάνης Μάρκος, Κανά Ειρήνη, Καρακατσάνης Βασίλης, Κατημερτζόγλου Γεώργιος, Κατσουλίδη Μαριάννα, Κεχαγιόγλου Χρήστος, Κληρονόμος Νικόλας, Κόκκαλης Πάνος, Κόκορης Μιχάλης, Κοντέλλης Ανδρέας, Κοντογιαννοπούλου Λήδα, Κοντοσφύρης Χάρης, Κουρσάρης Σπύρος, Κουτσούρης Γιάννης, Κροντηρά Μαρίνα, Κτιστοπούλου Μαρία, Λασηθιωτάκης Γιάννης, Λατινοπούλου Αθηνά, Λιβάνης Στάθης, Μακρής Θανάσης, Μαρτίνου Ελεάννα, Μποβιάτσου Λαμπρινή, Νικολάου Ανδρέας, Παπαδημητρίου Ελενα, Παπανικολάου Ηλίας, Παπούλα Μαυρίδη Λίλα, Παρχαρίδης Ηρακλής, Πάτσιος Κων/νος, Πατσόγλου Αριστείδης, Ραζής Αχιλλέας, Ρόκος Κυριάκος, Ρόκος Στέφανος, Σάλλα Τιτίκα, Σαπέρας Νίκος, Σαρελάκου Ρουμπίνα, Σεβαστάκης Δημήτρης, Σιάμκουρη Μάγδα, Σκληβανιώτης Δημήτρης, Σολιδάκης Βασίλης, Σόρογκας Σωτήρης, Σταθόπουλος Γιώργος, Στεφανάκις Γιάννης, Τάγκαλος Βασίλης, Τζερμιάς Βαγγέλης, Τσακίρης Γιώργος, Φασιανός Αλέκος, Χαδούλης Γιώργος, Χαμπίδης Πάβλος, Χάρος Μανώλης

Γλύπτες & Φωτογράφος| Βαλαής Κωνσταντίνος, Χριστογιάννης Δημήτριος, Βίττης Κώστας
Χαράκτες| Pandolfini Pino, Ανούση Ηλία Ρένα, Γιανναδάκης Μανόλης, Γκαλτέμης Χριστόδουλος, Γουρζής Γιάννης, Δεσεκόπουλος Νίκος, Ζιάκα Μαρία, Κατσουλίδης Τάκης, Κολιός Γιάννης, Κώτσιου Ντίνα, Μαρκάκη Τζένη, Μελά Εύα, Μενδρινού Αννα, Οικονομίδου Φλωρεντία, Παντελιάς Μίλτος, Πειρουνίδης Απόστολος, Πεταλάς Μιλτιάδης, Πετροπούλου-Δημητράκη Μιμή, Σιατερλή Δήμητρα, Σχοινά Μαίρη, Τερζής Νίκος, Τσαλαματά Βίκυ, Τσιρογιάννης Δημήτριος

Η Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης Χ. & Σ. Μοσχανδρέου Ι.Π. Μεσολογγίου την τελευταία εικοσαετία, συνεχίζει σταθερά την ουσιαστική παρουσία της στα πολιτιστικά πράγματα της χώρας μας, με εκθέσεις των συλλογών της σε όλη την επικράτεια, με εκδόσεις Τέχνης, με αυθεντικά χαρακτικά, με μεγάλους εικαστικούς Φασιανό, Βαρλάμο, Καγκλή, Χάρο, Γ. Γουρζή, Γ. Κυριακίδη, κ.ά. και με εκπαιδευτικά προγράμματα στους χώρους.
Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.


Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων – Μεταξουργείο, Κτήριο Α:
Λεωνίδου & Μυλλέρου,  στάση Μετρό Μεταξουργείο,  τηλ. 210 5202420 – 21
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη 10.00 – 21.00, Τετάρτη έως Σάββατο 10.00 – 19.00, Κυριακή 10.00 – 15.00, Δευτέρα κλειστά.
- See more at: http://www.opanda.gr/?p=6999#sthash.3nEH56yF.dpuf

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ