Thursday, 19 November 2015

Be there | Κώστας Γραμματόπουλος: Ένας μοντέρνος κλασσικός: Παρίσι - Αθήνα

Πέμπτη 19 Νοεμβρίου 2015 - Απόψε στις 8.30 μ.μ. εγκαινιάζεται η αναδρομική έκθεση του Κώστα Γραμματόπουλου, «Ένας μοντέρνος κλασσικός: Παρίσι - Αθήνα» Στην έκθεση αυτή παρουσιάζεται μια μεγάλη σειρά έργων (ζωγραφική, χαρακτική) που έγιναν από τα μέσα της δεκαετίας του '50 μέχρί και τις αρχές της δεκαετίας του '80. Παρακολουθούμε μια εικαστική πορεία από το Παρίσι στην Αθήνα και πως η εμπειρία του τόπου και του φωτός αποτυπώνεται κάθε φορά γλαφυρά στην δουλειά του Κώστα Γραμματόπουλου. Κλασσικός πλέον αλλά ακραιφνώς μοντέρνος δεν παύει να μας εκπλήσσει με την ευρηματικότητα των λύσεων που δίνει σε ζητήματα σύνθεσης και φόρμας, στο πως διαχειρίζεται το ζήτημα της ελληνικότητας αλλά και με την τρυφερότητα με την οποία εν τέλει αντιμετωπίζει πάντοτε τα θέματά του. Έστησε πλάι πλάι τους ήρωες του μύθου στους λουόμενους του Ελληνικού καλοκαιριού, την Οδύσσεια δίπλα στις πιο απλές σκηνές της καθημερινότητας και έμαθε σε γενιές ολόκληρες ανάγνωση με την αξεπέραστη δύναμη των εικόνων του μακροβιότερου ίσως αναγνωστικού που πέρασε από τα σχολεία.

Διάρκεια έως τις 12 Δεκεμβρίου 2015.
Γκαλερί Ειρμός
Λεωφ. Νίκης 17, Θεσσαλονίκη
Ώρες / Ημέρες: καθημερινά ανοικτή εκτός Κυριακής & Δευτέρας. Ώρες / Μέρες: Τρίτη: 11:00 με 13:30 Τρίτη: 18:30 με 21:00 Τετάρτη: 11:00 με 14:00 Πέμπτη: 11:00 με 13:30 Πέμπτη: 18:30 με 21:00 Παρασκευή: 11:00 με 13:30 Παρασκευή: 18:30 με 21:00 Σάββατο: 11:00 με 14:00, και επιβεβαίωση ωραρίου / πληφορορίες για την έκθεση: 2310222863, e-mail: info@eirmosgallery.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ