Thursday, 1 October 2015

International Mime Festival Thessaloniki

Πέμπτη 1 Οκτωβρίου 2015 - Το Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών, σε συνεργασία με την Inter Show Productions και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, δημιουργούν ένα νέο θεσμό στη πόλη, το πρώτο Διεθνές Mime Φεστιβάλ, ένα ιδιαίτερο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών μικρής φόρμας. Κάποιες από τις πιο εντυπωσιακές και απόλυτα πρωτότυπες παραστάσεις του εξωτερικού, όπου το λόγο αντικαθιστά μονάχα η έκφραση, παρουσιάζονται στις σκηνές του Μεγάρου Μουσικής.

Το σώμα, η μουσική, τα εφέ, αλλά και όλες οι σύγχρονες τεχνικές του σωματικού θεάτρου και του τσίρκου συνδυάζονται και δημιουργούν νέες φόρμες θεατρικής έκφρασης. Εδώ, οι λέξεις παραμερίζουν και δίνουν τη θέση τους σε μια άλλου είδους "ομιλία" που αναμένεται να συναρπάσει και να ενθουσιάσει το κοινό της Θεσσαλονίκης. Για την πρώτη διοργάνωση επιλέχτηκαν τέσσερις εξαιρετικές παραστάσεις από την Ευρώπη, αλλά και τη μακρινή Ιαπωνία, που χαράζουν μια μοναδική διαδρομή στην ανθρώπινη έκφραση και προσφέρουν μια συνολική σπουδαία εμπειρία σε όσους τις παρακολουθήσουν.

Αναλυτικά:



Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου:
ONLY YOU από το Teatr Formy (Πολωνία)
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης Μ2 - 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 18€, 15€, 12€ (μαθητικό, φοιτητικό, κάρτα ανεργίας)
Η παράσταση ξεκινάει στις αρχές του '30 στην Πολωνία. Η υπόθεση διατρέχει μια περίοδο περίπου 60 χρόνων. Κάποια από τα γεγονότα της ιστορίας είναι ένα ομιχλώδες όνειρο, η ίδια η ιστορία είναι ένα ομιχλώδες όνειρο που επέστρεψε από την παιδική ηλικία... Είναι η καταγραφή μιας σκληρής, κάποτε παράλογης, μα πιθανής αγάπης...
Workshop με τον Józef Markocki του Teatr Formy (Πολωνία)
Πέμπτη, 1 Οκτωβρίου, 20:00, Θέατρο "Τ" (Φλέμινγκ 16), είσοδος ελεύθερη
Το Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών, σε συνεργασία με την Inter Show Productions και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης προσφέρουν στο κοινό ένα ανοικτό workshop με τον Józef Markocki. Τηλέφωνο κρατήσεων: 2310 854333. Επειδή ο αριθμός θέσεων είναι περιορισμένος, θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

Σάββατο, 10 Οκτωβρίου:
IKIRU. ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΗΝ PINA BAUSCH, από τον Tadashi Endo (Ιαπωνία)
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης Μ2 - 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 23€, 18€, 15€ (μαθητικό, φοιτητικό, κάρτα ανεργίας)
To IKIRU, που στα πορτογαλικά σημαίνει "ζωή", είναι ένα αφιέρωμα στη μεγάλη Γερμανίδα χορεύτρια και χορογράφο Pina Bausch, την οποία ο Tadashi Endo γνώρισε μέσω του Γερμανού κοντραμπασίστα Peter Kowald και του σημαντικότερου χορευτή Butoh, τον Ιάπωνα Kazuo Ohno. Όλοι τους είχαν την ίδια επιθυμία: να φέρουν με την τέχνη τους την αγάπη και την ανθρωπιά στον κόσμο. Την ατμοσφαιρική αυτή παράσταση συνοδεύουν μουσικά κομμάτια με τη Μαρία Κάλλας, τον Νορβηγό τρομπετίστα Arve Henriksen, τους Bach και Purcell, τον φημισμένο Αργεντινό τραγουδιστή του tango Alberto Castillo, τον Heitor Villa-Lobos και τον Ιάπωνα μουσικοσυνθέτη Ryūichi Sakamoto.

Πέμπτη, 22 Οκτωβρίου:
DÉJÀ-VU? από τους Bodecker & Neander Company (Γερμανία / Γαλλία)
Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης Μ2 - 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 18€, 15€, 12€ (μαθητικό, φοιτητικό, κάρτα ανεργίας)
Εδώ και μια δεκαετία οι Bodecker & Neander γεμίζουν μεγάλες θεατρικές αίθουσες, παρουσιάζοντας τη δουλειά τους σε περισσότερες από 30 χώρες, σε Ευρώπη, Ασία και Αμερική, γοητεύοντας κοινό και κριτικούς. Δυο κωμικοτραγικές φιγούρες, χωρίς λόγια, σχεδόν χωρίς σκηνικά, προσαρμόζουν την παράσταση ανάλογα με το κοινό και παίζουν με τις αισθήσεις. Η χαρά, η έκπληξη, η συγκίνηση, αλλά και η μαγεία που φτάνει στα όρια του θεάτρου, θα κάνει κάθε θεατή, μικρό ή μεγάλο, να μπει για λίγο σε μια άλλη διάσταση.

Σάββατο, 7 Νοεμβρίου
FIREFLY από το eVolution Dance Theater (ΗΠΑ / Ιταλία)
Αίθουσα Φίλων Μουσικής Μ1 - 21:00
Τιμές εισιτηρίων: 35€ (25€*), 25€ (18€*), 18€ (12€*) *μαθητικό, φοιτητικό, κάρτα ανεργίας
Ένας συναρπαστικός συνδυασμός χορού και ψευδαίσθησης. Μια εκπληκτική παράσταση που συνδυάζει χορό, ακροβατικά, θέατρο, video art και την τεχνολογία σε μια οπτική πανδαισία που υπόσχεται τον ενθουσιασμό, τη μαγεία και την ψευδαίσθηση. Πυροτεχνήματα, πεφταστέρια, κύματα ωκεανού, λαμπρές αστραπές... Μια πληθώρα από λαμπερά υποθαλάσσια πλάσματα που δεν υπακούουν στους νόμους της φυσικής λάμπουν μέσα στον χώρο, μπλέκονται και απομακρύνονται μεταξύ τους. Η παράσταση συνδυάζει με αριστοτεχνικό τρόπο το φανταστικό και το μαγικό, σε ένα πρωτότυπο, γοητευτικό και αλησμόνητο θέαμα που ενθουσιάζει συνεχώς το κοινό, μαγνητίζοντας μικρούς και μεγάλους.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ