Friday, 16 October 2015

Μια "Βουτιά στον ψηφιακό πολιτισμό" εγκαινιάζεται την Κυριακή

Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015 - Το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης φιλοξενεί στο  Λουτρό των Αέρηδων, έναν από τους πιο ατμοσφαιρικούς και ποιητικούς μουσειακούς χώρους της Αθήνας, την έκθεση «Βουτιά στον ψηφιακό πολιτισμό». Πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα εγκατάσταση 250 σύγχρονων εικαστικών έργων έντυπης τέχνης, comics, video, animation και καλλιτεχνικών βιβλίων.

Φιλοδοξία της έκθεσης είναι η παρουσίαση νέων έργων, τα οποία σχεδιάστηκαν και τυπώθηκαν κατά τη διάρκεια του Προγράμματος Επικαιροποίησης Γνώσεων Αποφοίτων Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών 2014-2015 για την εφαρμογή και εμπέδωση σύγχρονων προσεγγίσεων μορφών Τέχνης καθώς και ανάπτυξη ειδικών τεχνολογικών δεξιοτήτων δημιουργικής σχεδίασης με γνώμονα τον Ψηφιακό πολιτισμό. Μέσα από τα έργα αναδεικνύεται η εξοικείωση των 120 καλλιτεχνών-αποφοίτων με τη σύγχρονη καλλιτεχνική και τεχνολογική έρευνα και τα Νέα Μέσα, καθώς και η ανάπτυξη δεξιοτήτων δημιουργικής σχεδίασης με ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση είναι το αποτέλεσμα της αγαστής συνεργασίας τεσσάρων Πανεπιστημιακών Τμημάτων: του Τμήματος Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων και Συστημάτων του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Τμήματος Πολιτισμικής Τεχνολογίας και Επικοινωνίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, του Τμήματος Εικαστικών Τεχνών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Κάθε Τμήμα προσέφερε στην έκθεση τη δική του, ιδιαίτερη οπτική και όλα μαζί λειτούργησαν συμπληρωματικά προκειμένου να συμβάλουν στη διεύρυνση της εικαστικής αντίληψης των συμμετεχόντων καλλιτεχνών.

Η έκθεση ταξίδεψε ήδη στο Αρχοντικό Γεωργιάδη - Δημοτική Πινακοθήκη Μυτιλήνης και στο Κέντρο Χαρακτικής «Ήλιος» της Θεσσαλονίκης.
Στην Αθήνα παρουσιάζεται από το Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης στο Λουτρό των Αέρηδων.

Εγκαίνια: Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015, ώρα 12.00
Τόπος: Λουτρό των Αέρηδων, Κυρρήστου 8, Πλάκα
Διάρκεια Έκθεσης: 18 Οκτωβρίου - 30 Νοεμβρίου 2015
Ώρες λειτουργίας: 8.00 - 15.00, καθημερινά,  εκτός Τρίτης
Πληροφορίες: 210 - 32 44 340
www.melt.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ