Saturday, 3 October 2015

Η "Παρέα της Φλώρινας" στην Αθήνα: Περί Έρωτος Διασταυρώσεις

Σάββατο 3 Οκτωβρίου 2015 - Με άξονα το περιεχόμενο της θεματικής «Περί έρωτος Διασταυρώσεις», η ενεργοποίηση (23) είκοσι τριών Καλλιτεχνών, καταγράφετε ως δράση, από τη διάθεση τους να ανιχνεύσουν τις ορατές και αόρατες μορφές των εσωτερικών ενεργοποιήσεων ενός φαινομένου, όπως είναι ο Έρωτας. Η ανίχνευση, ο εντοπισμός και η αγωνία για να φθάσουμε ξανά στις πηγές των στοιχείων που ορίζουν τις λεπτές νοητικές και πνευματικές λειτουργίες του ανθρώπου, οριοθετούν το πεδίο για να δημιουργηθεί ένα αποτέλεσμα το οποίο μόνο πρωτότυπο και μοναδικό μπορεί να χαρακτηριστεί.

Ο επαναπροσδιορισμός των γεγονότων με άξονα την ουσία της εντύπωσης, η τιτλοφόρηση της ομαδικής έκθεσης «Περί Έρωτος Διασταυρώσεις» περιγράφει γεγονότα μέσα από το πρίσμα των πολλαπλών θεάσεων, έτσι όπως αυτά θα αποτυπωθούν ως ύλη στο χώρο επάνω σε ζωγραφικές, χαρακτικές και γλυπτικές συνθέσεις.

Αυτές οι προτεινόμενες εικαστικές και γλυπτικές προτάσεις δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αρχή της ανάπτυξης ενός διαλόγου που αφορά και διαπραγματεύεται τις έννοιες του Έρωτα, από την εμφάνισή του, στη βάση ενεργοποίησης των ατομικών ή των συλλογικών συμπεριφορών.



Σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η αφύπνιση των αισθήσεων, όπως ο πόθος, η αγωνία, η προσμονή, ο πόνος, η πίστη, το πάθος, οι κρυμμένες εσωτερικές επιθυμίες του υποσυνείδητου, το ταξίδι του νου στο φανταστικό για την αναπλήρωση του κενού που αφήνει η έλλειψη, ωθούν τους δημιουργούς να παρουσιάσουν εκείνα τα σημεία τα οποία τους παιδεύουν και τους ενεργοποιούν.

Οι πηγές των εσωτερικών αφυπνίσεων, προβάλουν στα έργα των καλλιτεχνών τις οπτικές ενός φαινόμενου, που δεν είναι τίποτα άλλο, από μια συγκίνηση, από το ίδιο το καθρέφτισμα των στερητικών στοιχείων, της αναπλήρωσης ενός κενού που επιβάλει η δίψα, η απουσία και η έλλειψη του ποθητού ερεθίσματος ή του επιθυμητού αντικειμένου – υποκείμενου.

Τα διλήμματα που αναπτύσσονται μέσα από τα κείμενα και τους διάλογους των καλλιτεχνών, δεν είναι τίποτα άλλο, παρά αυτό που προκύπτει από την ενεργοποίηση του Εγώ, από τον παραλογισμό της ανοησίας των ακολουθιών μιας σειράς πράξεων για την ικανοποίηση των έσω επιθυμιών για το άγγιγμα της ομορφιάς, το άδειασμα της ψυχής. Υπερβατικές ενέργειες στο Νου των καλλιτεχνών, υποταγμένες σε ένα ρεαλισμό για τη δημιουργία υπερεκτιμένων αξιών για να νιώσουμε τη μαγεία.

Μια δημιουργική διαδικασία, μια λυτρωτική ένωση, ίσως ένας μικρός θάνατος, μια ακολουθία για την ανακάλυψη της πηγής στη ζωή, που στην ουσία μας κάνει ως θνητούς μικρούς και μεγάλους, αθάνατους στο πέρασμα του χρόνου.

Συμμετέχουν : Στάθης Ανδρουτσάκης, Έλενα Γκαρτσέα, Δημήτριος Δήμου, Έλενα Ζαμπούνη, Φίλιππος Καλαμάρας, Γιώτα Καρβουνιάρη, Γεώργιος Κόρας, Σύλβια Λαϊνά, Μαρία Μιντιούρη, Δημήτριος Μπέσσας, Βασιλική Μπούρμα, Βαρβάρα Μυστίλογλου, Ειρήνη Μώρου, Ευγενεία Νόση, Χρυσούλα Ξυνέλη, Γιώργος Παναγιωταράς, Χριστινα Παναγιωτίδου, Γιώτα Περδικάρη, Νίκος Πολυχρονόπουλος, Έλενα Σαρλή, Νικόλαος Ταμουτσέλης, Παντελής Ταμουτσέλης, Άννα Τσαμκόσογλου .
Συντονισμός – Οργάνωση : Παρέα της Φλώρινας.
Επιμέλεια –Κείμενα: Νικόλαος Ταμουτσέλης.

Εγκαίνια : 15 Οκτωβρίου 2015 και 20:00 μμ.
Διάρκεια έκθεσης: 15 Οκτωβρίου έως 30 Οκτωβρίου 2015.
Χώρος : ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗ ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ.
Διεύθυνση : Μαρίνου Αντύπα 18, 14121 Ηράκλειο Αττικής. Τηλ 2102719744. www.pinakothiki. gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ