Monday, 5 October 2015

Θεσσαλονίκη: 9 εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε

Δευτέρα 5 Οκτωβρίου 2015 - Αδιαμφισβήτητα η καλύτερη εποχή της Θεσσαλονίκης είναι το Φθινόπωρο, όχι μονάχα διότι τα χρώμαατα της φύσης την ευνοοούν, αλλά επειδή αυτή την εποχή επανεκινούνται όλοι φορείς που προβάλλουν, παράγουν και διαχειρίζονται πολιτιστικό περιεχόμενο στην πόλη, προσφέροντας στον επισκέπτη μια απαράμιλλη εμπειρία. Αν αφήσουμε τα Δημήτρια, το μεγάλο φεστιβάλ της πόλης για το οποίο έχουμε γράψει εκτενώς, ανοίγει η εκθεσιακή σεζίν στους χώρους που προβάλλουν συστηματικά την Τέχνη και τα εικαστικά στην πόλη. Τόσο οι γκαλερί -αν και με κάποιες απουσίες προς το παρόν- όσο και Μουσεία και ιδρύματα δίνουν το "παρών" με πολύ ενδιαφέρουσες εκθέσεις, που δεν πρέπει να χάσετε.

Θα ξεκινήσω με τις εκθέσεις που έχουν ήδη ανοίξει τις πύλες τους και θα συνεχίσω με εκείνες που ανοίγους το αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα.

Ιστορικής σημασίας έκθεση φωτογραφίας
Ξεκινώ με φωτογραφία, που έχει την τιμητική της στην φυσική της έδρα, ήτοι το Μουσείο Φωτογραφίας στις προβλήτες του παλιού Λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για την έκθεση "Faces - Το πορτραίτο στην Ευρωπαϊκή Φωτογραφία μετά το 1990", μια συνδιοργάνωση των BOZAR – Palais des Beaux-Arts Nederlands Fotomuseum και του ΜΦΘ, με διάρκεια 11/09/15-28/02/16. Η έκθεση συγκεντρώνει περίπου 200 έργα 32 φωτογράφων και εικαστικών από 20 χώρες (Αυστρία, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ιρλανδία, Ισπανία, Ισραήλ, Ιταλία, Μ. Βρετανία, Ολλανδία, Ουκρανία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σλοβακία, Σουηδία, Τσεχία, Φιλανδία), οι οποίοι τα τελευταία 25 χρόνια συνετέλεσαν αποφασιστικά στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού φωτογραφικού πορτρέτου. Μεταξύ αυτών και τρεις Έλληνες, ο Στράτος Καλαφάτης, ο Νίκος Μάρκου και ο Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης, που δίνουν ο καθένας με το δικό του τρόπο και ύφος, μια άλλη ματιά επάνω στη θεματική του πορτραίτου. Συμμετέχουν οι Tina Barney, Sergey Bratkov, Koos Breukel, Clegg & Guttmann, Anton Corbijn, Christian Courrèges, Denis Darzacq, Luc Delahaye, Rineke Dijkstra, Jitka Hanzlová, Alberto García-Alix, Boris Mikhailov, Hellen van Meene, Jorge Molder, Lucia Nimcova, Adam Pańczuk, Dita Pepe, Anders Petersen, Paola De Pietri, Jorma Puranen, Thomas Ruff, Clare Strand, Beat Streuli, Thomas Struth, Juergen Teller, Ari Versluis & Ellie Uyttenbroek, Stephan Vanfleteren, Manfred Willmann, Κωνσταντίνος Ιγνατιάδης, Στράτος Καλαφάτης, Νίκος Μάρκου. Εξαιτίας του μεγέθους της η έκθεση καταλαμβάνει δύο χώρους, το Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, 1ος όροφος, Λιμάνι) και το παράρτημα ΜΦΘ-κτίριο πρώην Αποθηκών Στρατού (Α’ Προβλήτα, Λιμάνι). Και οι δύο χώροι θα υποδέχονται το κοινό 11.00 - 19.00 καθημερινά εκτός Δευτέρας.

Το μάρμαρο στην σύγχρονη τέχνη
Έκθεση που έχει ήδη ανοίξει τις πύλες της στο φιλότεχνο κοινό είναι και αυτή που ο γράφων έχει την χαρά και την τιμή να επιμελείται για λογαριασμό του Myrό Antiques House και της Greek Marble Initiative, η οποία φιλοξενείται στους χώρους της Myrό Gallery of Contemporary Art του Σταύρου Μυρωνίδη. Γλυπτική, Ζωγραφική, Χαρακτική και εγκαταστάσεις έχουν την τιμητική τους. Η έκθεση "Σε μάρμαρο και Χρώμα" περιλαμβάνει έργα 22 εικαστικών καλλιτεχνών, εκ των οποίων περίπου οι μισοί είναι ξένοι γλύπτες διεθνούς φήμης της σκηνής της σύγχρονης τέχνης που δημιουργούν τα έργα τους σε μάρμαρο. Οι άλλοι μισοί είναι νεαροί και ανερχόμενοι Έλληνες γλύπτες, με εκπληκτικό έργο, για τους οποίους είμαι προωπικά υπερήφανος όχι μόνο ως επιμελητής αλλά και σαν Έλληνας. Μαζί τους δύο νεαρότατοι και τρεις διεθνώς εγκαθιδρυμένοι Έλληνες ζωγράφοι, και η γνωστή και ιδιαίτερα αγαπητή στην Ελλάδα και την Ρουμανία χαράκτρια Christiana Iliopoulou - Hopirtean. Η έκθεση είναι επσκέψιμη Παρασκευή 11.00 - 14.00 & 17.00 - 21.00 και Σάββατο 11.00 - 15.00. Λεπτομέρειες για τους καλλιτέχνες, τα έργα τους, τον χώρο κλπ. στο www.myro.gr.

Με αιτία και αφορμή την γυναίκα
Η νεαρή ζωγράφος Θεώνη Καρακάντζου  δείχνει τα έξοχα μεγάλης διάστασης ζωγραφικά έργα της στο εστιατόριο "Αμβροσία" του Hyatt Regency Thessaloniki σε μια έκθεση που ξεκίνησε προχθές και θα διαρκέσει περίπου έναν μήνα. Την έκθεση διοργανώνει το Myrό Antiques House που είναι ο μόνιμος συνεργάτης και προμηθευτής τέχνης του πολυτελούς ξενοδοχείου. Στο πλαίσιο της εν λόγω δραστηριότητας ο Οίκος έχει μτατρέψει τους εξαιρετικής αισθητικής χώρους του συγκροτήματος σε εικαστικές εκθέσεις από τον περασμένο Μάρτιο, με την θερμή υποστήριξη και σε υλοποίηση μιας πρωτότυπης ιδέας του Διευθυντή του Rufat Babayev.  Αναλυτικά μπορείτε να διαβάσετε στο Myrό Arts&Antiques @Hyatt Regency Thessaloniki, που περιλαμβάνει όλες τις τρέχουσες εκθέσεις στους χώρους του ξενοδοχείου, ή απευθείας για την έκθεση της Θεώνης Καρακάντζου ΕΔΩ.

Το μετρό της Θεσσαλονίκης έφτασε στο Hyatt Regency Thessaloniki
Παράλληλα με την προαναφερθείσα έκθεση, στους χώρους της κυρίως υποδοχής του Hyatt Regency Thessaloniki, ξεκίνησε αυτή την εβδομάδα η έκθεση του Φώτη Κλογέρη. Η σειρά των έργων του που εκτίθεται έχει θέμα την κατασκευή του μετρό της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για εξαιρετική δουλειά με ενδιαφέρουσα αποτύπωση των ποικίλων χώρων και αντικειμένων και δομών του εργοταξίου από ένα ιδιαίτερα αγαπητό στη πόλη δημιουργό. O ζωγράφος Φώτης Κλογέρης γεννήθηκε στη Αλβανία το 1973. Σπούδασε ζωγραφική και εφαρμοσμένες τέχνες στη Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών των Τιράνων. Απο το 1996 ζει και εργάζεται στην Θεσσαλονική. Έχει λάβει μέρος σε περισσότερες από 50 εκθέσεις στην Ελλάδα και την Αλβανία. Έργα του ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές.



Η επανένωση, το τείχος, τα ντοκουμέντα
Η Γκαλερί ΕΙΡΜΟΣ στα τέλη Σεπτεμβρίου εγκαινίασε μία έκθεση φωτογραφίας του Νίκου Παναγιωτόπουλου και της Πηνελόπης Πετσίνη, με τίτλο «Aufarbeitung: The Wall» (2010-14), με αφορμή την 20η επέτειο της επανένωσης των Γερμανιών. Η γκαλερί Ειρμός βρίσκεται στην Λεωφόρο Νίκης 17, είναι καθημερινά ανοικτή εκτός Κυριακής & Δευτέρας. Ώρες / Μέρες: Τρίτη: 11:00 με 13:30 Τρίτη: 18:30 με 21:00 Τετάρτη: 11:00 με 14:00 Πέμπτη: 11:00 με 13:30 Πέμπτη: 18:30 με 21:00 Παρασκευή: 11:00 με 13:30 Παρασκευή: 18:30 με 21:00 Σάββατο: 11:00 με 14:00, και επιβεβαίωση ωραρίου / πληφορορίες για την έκθεση: 2310222863, e-mail: info@eirmosgallery.gr.

Έκθεση - υπερπαραγωγή στην γκαλερί της Λόλας Νικολάου
Την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2015, 19.00 – 22.00, μια έκθεση - υπερπαραγωγή εγκαινιάζεται στην γκαλερί της Λόλας Νικολάου ένα ενδιαφέρον αν και υπερβολικά πολύπλοκο project σε συνεργασία με νέους καλλιτέχνες της Σχολής Καλών Τεχνών Φλώρινας αλλά και με την υποστήριξη διεθνώς αναγνωρισμένων Concept Αrtist από τον κόσμο του Hollywood και των Βίντεο Games διοργανώνει το Project «periapsis». Το κείμενο της επιμέλειας αναφέρει ότι πρόκειται για "την πρώτη ελληνική Sci-Fi Concept Art - Εικαστική έκθεση σε γκαλερί της χώρας μας" [...] "Εννέα καλλιτέχνες, τρεις διεθνείς Concept Artists και ένας χαρισματικός 10χρονος σχεδιαστής χτίζουν ένα κόσμο αποκαλυπτικής δυστοπίας στην τροχιά μιας αγγελικής πτώσης". Στο project συμμετέχουν οι καλλιτέχνες Βασίλης Αγγελόπουλος, Γιάννης Βλασιάδης, Ειρήνη Πουλιάση, Θανάσης Μπλιούμης, Κυριάκος Μπουρνάς, Πάρης Ιωάννου, Φώτης Μπάλας, Χριστίνα Τζάνη. Το project πέρα από τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες, έχει και τους ακόλουθους συντελεστές:
Διεθνείς Υποστηρικτές Καλλιτέχνες: Richard Anderson,Thierry Doizon, Ivan Laliashvili
Συνεργατικoί Καλλιτέχνες: Δημοσθένης Αβραμίδης, Χάρης Κοντοσφύρης, Lee Maelzer
Guest Artist: Ραφαήλ Καστερούδης
Επιστημονικοί Σύμβουλοι: Θωμάς Ζωγράφος, Χάρης Κοντοσφύρης
Δημιουργία concept: Κυριακός Μπουρνάς
Οργάνωση έκθεσης : Ειρήνη Πουλιάση
Γραφιστική επιμέλεια : Γιάννης Βγόντζας
Υποστήριξη έκθεσης: Άννα Μαρία Σαμαρά,Γαβριήλ Φτελκόπουλος,Γεωργία Δαμιανού
Η γκαλερί βρίσκεται στην διεύιθυνση Τσιμισκή 52, στον 4ο όροφο, το τηλ. είναι το 2310240416 και υποδέχεται το κοινό Τρίτη: 12:00 με 20:00 Τετάρτη: 12:00 με 15:00 Πέμπτη: 12:00 με 20:00 Παρασκευή: 12:00 με 20:00 Σάββατο: 12:00 με 15:00.

Τεχνητή φύση στην Μητροπόλεως
Την Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015 στις 20.00 η Γκαλερί Artis Causa στη Θεσσαλονίκη παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Στέλιου Κουπέγκου με τίτλο "Φωτοτεχνήματα του ορατού - χειρονομίες του αοράτου". Ο Στέλιος Κουπέγκος είναι ένας Θεσσαλονικιός ζωγράφος με προσωπικό ιδίωμα, που έχει αναφορές στις σύγχρονες καλλιτεχνικές αναζητήσεις. Η τέχνη του, ώριμη, λιτή και λυρική συγχρόνως, αγκαλιάζει ένα ευρύ φάσμα τεχνικών. Στην έκθεση σχέδια από παλαιότερες εποχές συνυπάρχουν με ψηφιακές εικόνες τεχνητής φύσης. Η γκαλερί βρίσκεται Μητροπόλεως 97 Τηλέφωνο: 2310 223041, και είναι ανοικτή για το κοινό: Τρίτη: 10:00 με 15:00 Τρίτη: 18:00 με 21:00 Τετάρτη: 10:00 με 15:00 Πέμπτη: 10:00 με 15:00 Πέμπτη: 18:00 με 21:00 Παρασκευή: 10:00 με 15:00 Παρασκευή: 18:00 με 21:00 Σάββατο: 11:00 με 16:00.

Μια φορά και έναν καιρό στην Βραζιλία...
Την Παρασκευή 16 Οκτωβρίου στις 20.30 η γκαλερί της Ζήνας Αθανασιάδου εγκαινιάζει την έκθεση με τίτλο "Villa Salvatore" των Μαριάννο Καπουράνη και Ντένι Καπουράνη. Στην πρώτη τους κοινή ατομική έκθεση οι καλλιτέχνες Μαριάννο και Ντένις Καπουράνης δημιουργούν το σκηνικό μιας έπαυλης της Βραζιλίας το 1950. Πρώην εγκληματίες πολέμου, αυτόκλητοι ευεργέτες αποικιών, αρχαιοκάπηλοι, μεγαλέμπορες και μεγαλογιατροί έχουν βρει καταφύγιο στη Νότια Αμερική. Η χρονική στιγμή που παρουσιάζεται τρισδιάστατα στο χώρο της γκαλερί είναι τα μεθεόρτια ενός πάρτυ στην έπαυλη ενός ευρωπαίου αρχαιοκάπηλου σε μία νεόδμητη αποικία της Βραζιλίας. Ο άνθρωπος αυτός έχει γυρίσει τις μισές αποικίες της γης, ως ευεργέτης, με σκοπό την εμπορική εκμετάλλευση των πολιτιστικών προϊόντων. Τα αντικείμενα που συλλέγει διαπραγματεύονται κυρίως θεία ή ανθρώπινα είδωλα, αναφορικά με την αιώνια ανάγκη του ανθρώπου για ήρωες και σωτήρες. Ο χώρος της γκαλερί μετατρέπεται στο εσωτερικό της αποικιακής έπαυλης όπου το πάρτυ έχει τελειώσει και ο χώρος είναι πλέον άδειος από ανθρώπους. Παραμένουν μόνο τα έργα, ζωγραφικά και γλυπτικά, τα οποία καταγράφουν τη συνεχή αναζήτηση του σύγχρονου ανθρώπου για προστασία και σωτηρία. Ξεναγός η Μαρία Παπαδημητρίου, εικαστικός, επίσημη εκπροσώπηση της Ελλάδας στη Μπιενάλε της Βενετίας 2015. Την έκθεση επιμελήθηκε η Μαρίνα Αθανασιάδου, ιστορικός τέχνης-μουσειολόγος.

Operation mincemeat asides
Το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας παρουσιάζει την εγκατάσταση του Χρήστου Βενέτη με τίτλο “Operation mincemeat asides”και κάνει εγκαίνια την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου 2015, στις 20:00 (Βιβλιοπωλείο του ΜΙΕΤ - Τσιμισκή 11). Η έκθεση θα διαρκέσει έως το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2015. Η εγκατάσταση αυτή του Χρήστου Βενέτη έχει ως αφορμή την επιτυχημένη επιχείρηση παραπλάνησης των Ναζί από τη Βρετανική Μυστική Υπηρεσία ΜΙ 5 κατά την διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου που ονομάστηκε Operation Mincemeat. Στην πραγματική αυτή ιστορία, ο Χρήστος Βενέτης, θολώνει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας με την ένθεση μιας προσωπικής αφήγησης. Έτσι στο συλλογικό και αντικειμενικό χαρακτήρα του αρχείου υπεισέρχεται μια προσωπική ανάγνωση και ερμηνεία. Σύμφωνα με πληροφορίες την έκθεση υπογράφει η κα. Μάχη Πεσματζόγλου, ιδιοκτήτρια της γνωστής TinT Gallery. Ο χώρος είναι ανοικτός Δευτέρα: 10:00 με 15:00 Τρίτη: 10:00 με 21:00 Τετάρτη: 10:00 με 15:00 Πέμπτη: 10:00 με 21:00 Παρασκευή: 10:00 με 21:00 Σάββατο: 10:00 με 15:00.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.