Saturday, 19 September 2015

Κολέγιο Ανατόλια: Η συναρπαστική ιστορία της εκπαίδευσης στην Θεσσαλονίκη

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2015 - Η ιστορία του Κολλεγίου Ανατόλια βρίσκεται στο νέο βιβλίο «Educating Across Cultures: Anatolia College in Turkey and Greece» ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, 7 µ.µ. Κολλέγιο Ανατόλια (Raphael Hall) Την αξιοµνηµόνευτη και περιπετειώδη διαδροµή του Κολλεγίου Ανατόλια, από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του στον Πόντο µέχρι τη σηµερινή εποχή στη Θεσσαλονίκη, καταγράφει το βιβλίο του William McGrew µε τίτλο «Educating Across Cultures: Anatolia College in Turkey and Greece» που κυκλοφόρησε πρόσφατα στο εξωτερικό. H έκδοση θα παρουσιαστεί τη ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, στις 7 το βράδυ, στο Κολλέγιο Ανατόλια (Raphael Hall) από διακεκριµένους οµιλητές και τον συγγραφέα. H εκδήλωση έχει ενταχθεί στο πρόγραµµα των 50ων ∆ηµητρίων, συνδιοργανώνεται µε τον Σύλλογο Αποφοίτων του Κολλεγίου Ανατόλια µε την υποστήριξη της Αρµενικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης. Ο William McGrew, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια για 25 χρόνια (1974 – 1999), παρακολουθεί και καταγράφει τη συναρπαστική διαδροµή του µη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού ιδρύµατος µε βασικούς σταθµούς τη Βοστόνη, όπου βρίσκονται οι απαρχές του Κολλεγίου Ανατόλια, τη Μερζιφούντα του Πόντου όπου πρωτολειτούργησε το ίδρυµα το 1886 και τη Θεσσαλονίκη, όπου εγκαταστάθηκε το 1924. Η σηµασία της γενναίας αυτής εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας, που επιβίωσε τριών πολέµων, τεκµηριώνεται από σπάνια ιστορικά ντοκουµέντα, πολύτιµο αρχειακό υλικό και αναδεικνύεται από συγκινητικές προσωπικές ιστορίες µαθητών και δασκάλων µε όραµα. Η έκδοση συνδέει την ιστορία του Κολλεγίου Ανατόλια µε µεγάλα ιστορικά γεγονότα του περασµένου αιώνα αλλά και την ιστοριογραφία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα συνεισφέρει στον εµπλουτισµό των πηγών σχετικά µε το κίνηµα των Αµερικανών ιεραποστόλων, τη Γενοκτονία των Αρµενίων, την Ελληνοτουρκική σύγκρουση, τους δύο Παγκοσµίους Πολέµους. Τέλος αναδεικνύει τα συνεχή επιτεύγµατα της εκπαίδευσης µε διεθνή χαρακτηριστικά µέσα από το πρίσµα της επιβίωσης και της εξέλιξης ενός αµερικανικού κολλεγίου παρά τις αδιάκοπες αναταράξεις της Ιστορίας.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα 
Ο William McGrew διετέλεσε Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια από το 1974 µέχρι το 1999 και εν συνεχεία ανέλαβε την προεδρία της Αµερικάνικης Γεωργικής Σχολής (2005- 2009). Προηγουµένως είχε διατελέσει µέλος του ∆ιπλωµατικού Σώµατος των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τουρκία και Κύπρο. Ο κ. McGrew είναι κάτοχος διδακτορικού στην Ελληνική και Μοντέρνα Ευρωπαϊκή Ιστορία. Το προηγούµενο βιβλίο του αφορούσε στο νέο Ελληνικό κράτος και είχε τίτλο «Land and Revolution in Modern Greece, 1800–1881».

Η παρουσίαση του βιβλίου θα λάβει χώρα στην ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, στις 19:00 στο  Κολλέγιο Ανατόλια. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ