Saturday, 19 September 2015

Κολέγιο Ανατόλια: Η συναρπαστική ιστορία της εκπαίδευσης στην Θεσσαλονίκη

Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου 2015 - Η ιστορία του Κολλεγίου Ανατόλια βρίσκεται στο νέο βιβλίο «Educating Across Cultures: Anatolia College in Turkey and Greece» ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, 7 µ.µ. Κολλέγιο Ανατόλια (Raphael Hall) Την αξιοµνηµόνευτη και περιπετειώδη διαδροµή του Κολλεγίου Ανατόλια, από τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας του στον Πόντο µέχρι τη σηµερινή εποχή στη Θεσσαλονίκη, καταγράφει το βιβλίο του William McGrew µε τίτλο «Educating Across Cultures: Anatolia College in Turkey and Greece» που κυκλοφόρησε πρόσφατα στο εξωτερικό. H έκδοση θα παρουσιαστεί τη ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, στις 7 το βράδυ, στο Κολλέγιο Ανατόλια (Raphael Hall) από διακεκριµένους οµιλητές και τον συγγραφέα. H εκδήλωση έχει ενταχθεί στο πρόγραµµα των 50ων ∆ηµητρίων, συνδιοργανώνεται µε τον Σύλλογο Αποφοίτων του Κολλεγίου Ανατόλια µε την υποστήριξη της Αρµενικής Κοινότητας Θεσσαλονίκης. Ο William McGrew, Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια για 25 χρόνια (1974 – 1999), παρακολουθεί και καταγράφει τη συναρπαστική διαδροµή του µη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού ιδρύµατος µε βασικούς σταθµούς τη Βοστόνη, όπου βρίσκονται οι απαρχές του Κολλεγίου Ανατόλια, τη Μερζιφούντα του Πόντου όπου πρωτολειτούργησε το ίδρυµα το 1886 και τη Θεσσαλονίκη, όπου εγκαταστάθηκε το 1924. Η σηµασία της γενναίας αυτής εκπαιδευτικής πρωτοβουλίας, που επιβίωσε τριών πολέµων, τεκµηριώνεται από σπάνια ιστορικά ντοκουµέντα, πολύτιµο αρχειακό υλικό και αναδεικνύεται από συγκινητικές προσωπικές ιστορίες µαθητών και δασκάλων µε όραµα. Η έκδοση συνδέει την ιστορία του Κολλεγίου Ανατόλια µε µεγάλα ιστορικά γεγονότα του περασµένου αιώνα αλλά και την ιστοριογραφία της Θεσσαλονίκης. Παράλληλα συνεισφέρει στον εµπλουτισµό των πηγών σχετικά µε το κίνηµα των Αµερικανών ιεραποστόλων, τη Γενοκτονία των Αρµενίων, την Ελληνοτουρκική σύγκρουση, τους δύο Παγκοσµίους Πολέµους. Τέλος αναδεικνύει τα συνεχή επιτεύγµατα της εκπαίδευσης µε διεθνή χαρακτηριστικά µέσα από το πρίσµα της επιβίωσης και της εξέλιξης ενός αµερικανικού κολλεγίου παρά τις αδιάκοπες αναταράξεις της Ιστορίας.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα 
Ο William McGrew διετέλεσε Πρόεδρος του Κολλεγίου Ανατόλια από το 1974 µέχρι το 1999 και εν συνεχεία ανέλαβε την προεδρία της Αµερικάνικης Γεωργικής Σχολής (2005- 2009). Προηγουµένως είχε διατελέσει µέλος του ∆ιπλωµατικού Σώµατος των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Τουρκία και Κύπρο. Ο κ. McGrew είναι κάτοχος διδακτορικού στην Ελληνική και Μοντέρνα Ευρωπαϊκή Ιστορία. Το προηγούµενο βιβλίο του αφορούσε στο νέο Ελληνικό κράτος και είχε τίτλο «Land and Revolution in Modern Greece, 1800–1881».

Η παρουσίαση του βιβλίου θα λάβει χώρα στην ∆ευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015, στις 19:00 στο  Κολλέγιο Ανατόλια. Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό. 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.