Friday, 18 September 2015

Πρόσκληση Ενδιαφέροντος | AthensCon :: V for Versatility

Remember, remember, the fifteenth of November....

Παρασκευή 18 Σεπτεμβρίου 2015 - Στα πλαίσια του AthensCon θα φιλοξενηθεί μία εικαστική έκθεση με θέμα «V for Versatility». Με αφορμή τη συμβολική εξέλιξη της μορφής του Guy Fawkes και της Μάσκας του V, το AthensCon προσκαλεί 100 καλλιτέχνες από όλες τις μορφές Τέχνης, μεμονωμένα ή σε ομάδες, να εμπνευστούν και να δημιουργήσουν τη δική τους παραλλαγή της μάσκας του V. Τα έργα τους θα εκτεθούν καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ, ώστε να διασκεδάσουν, να προβληματίσουν, να θλίψουν ή και να προκαλέσουν τους επισκέπτες.

"Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αποστείλουν την πρότασή τους, με περιγραφή, καθώς και ένα μίνι βιογραφικό τους, στην διεύθυνση versatility@athenscon.gr έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2015. Στους καλλιτέχνες θα παρέχουμε εμείς τις μάσκες που θα τροποποιηθούν"!

Δυο λόγια για τον Guy Fawkes και τη Μάσκα του V
Ο Guy Fawkes (1570-1606) ήταν ένας Άγγλος στρατιώτης και ταυτόχρονα μέλος των Καθολικών Συνωμοτών που οργάνωσαν τη Συνομωσία της Πυρίτιδας στις 5 Νοεμβρίου του 1605. Σκοπός τους ήταν να ανατινάξουν το Παλάτι, ώστε να δολοφονήσουν το Βασιλιά, την οικογένειά του, αλλά και τα μέλη της αριστοκρατίας. Το σχέδιο, ωστόσο, απέτυχε και ο Fawkes με τους συνεργάτες του συνελήφθηκαν, βασανίστηκαν και τελικά εκτελέστηκαν για προδοσία.

Σήμερα, 310 χρόνια μετά το θάνατό του, η μορφή του Guy Fawkes αποτελεί σύμβολο αγωνιστικότητας εναντίον κάθε είδους εξουσίας και καταπίεσης, ενώ η Μάσκα του V γίνεται ολοένα και περισσότερο διαδεδομένη, καθώς φοριέται από διαδηλωτές σε ολόκληρο τον κόσμο. Παράλληλα, όμως, εμπνέουν και την Τέχνη. Ο William Shakespeare έγραψε το έργο Macbeth, ενώ ο John Lennon συνέθεσε το τραγούδι Remember στο άλμπουμ Plastic Ono Band (1970). Οι Alan Moore και David Lloyd αποκτούν πηγή έμπνευσης για το κόμικ V for Vendetta, το οποίο έπειτα διασκευάζεται για τη μεγάλη οθόνη το 2005 με τους Hugo Weaving και Natalie Portman.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ