Monday, 6 April 2015

WWW Treasures | Google Art project /Street Art

Δευτέρα 6 Απριλίου 2015 - To Google Art Project είναι μία online πλατφόρμα μέσω της οποίας καθένας εξοπλισμένος με έναν υπολογιστή και μία σύνδεση  -ακόμα και μέτριας χωρητικότητας/ταχύτητας, μπορεί να πλοηγηθεί ανάμεσα σε πολλές χιλιάδες πίνακες και άλλα έργα τέχνης, να επισκεφτεί μουσεία και ιδρύματα με συλλογές, που έχουν ανοίξει τις πόρτες τους στα ειδικά μηχανήματα φωτογράφισης της Google. To Google Art Project υπάρχει από το 2011 και είναι το κορυφαίο και πιο  επιτυχημένο του είδους. Αρχικά, είχε μικρή συλλογή, γεγονός που απογοήτευσε πολλούς, που έκτοτε έχουν μείνει με αυτή την εντύπωση. Αν είστε κάποιος από αυτούς, ξαναεπισκεφτείτε το: δείτε το σαν χάρη στον εαυτό σας -κάτι τόσο όμορφο και μοναδικό είναι κρίμα να αγνοείται, εξαιτίας μιάς πρώτης ατυχούς επαφής.

Στο "μπουκέτο" τέχνης του Google Art Project ήρθε να προστεθεί το καλοκαίρι του 2014 το Google Street Art Project. Ήδη ενδιαφέρον από γενικότερης απόψεως, το εγχείρημα καθίσταται ακόμα πιο ενδιαφέρον ανανλογιστούμε την αναπόφευγη μοίρα των αριστουργημάτων του ...διπλανού μας τοίχου. Πολλά από τα έργα της τέχνης του δρόμου ακολουθπύν την ήπια φθορά του χρόνου, που τους εξασφαλίζει η έκθεση στα στοιχεία της φύσης (ήλιος, βροχή, κλπ), άλλα παλά καταλήγουν μαζί με το φέρον κτίριο, ενώ κάποια ακόμα πέφτουν θύμα βανδαλισμού ή παρανόησης, καθώς συχνά βάφονται, ή πέφτουν θύμα κάποιας ανακαίνισης.


Οι υψηλής ανάλυσης φωτογράφιση τους έχει περισότερο νόημα από αυτό της διάδοσης τους εκτός του γεωγραφικού νμήκους και πλα΄τους που βρίσκεται ο κάθε θεατής τους. Επίσης, εξασφαλίζει θέαση σε κάθε συσκευή, και άρα μεγαλύτερο ακόμα κοινό. Από την πλευρά του αποδέκτη, ισχύει ο κανόνας κάθε έργου τέχνης που φωτογραφίζεται: καλύτερο το πρωτότυπο, πάνω στον τοίχο, ακόμα κι αν η ολαισθητική εμπιρία θα πρέπει να σας φέρει σε μια κακόφημη γειτονιά του Μοντεβιδέο ή σε μια ρημαγμένη συνοικία της Θεσσαλονίκης. Το αμέσως προηγούμενο σκαλοπάτι στην εμπειρία πάντως, είναι το Google Street Art Project: το επισκέπτομαι συχνά. Ίσως σας ενδιφέρει εξίσου. Μια δοκιμή θα σας πείσει. ;)

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ