Sunday, 5 April 2015

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | Γεωργία Γρηγοριάδου: Τέχνη ως την άλλη άκρη της γης, με κάθε τρόπο

Κυριακή 5 Απριλίου 2015 - Άνθρωπος ακραία δημιουργικός, η Γεωργία Γρηγοριάδου με εντυπωσίασε από την στιγμή της γνωριμίας μας, το 2012. Μία κοινή παρουσίαση έργων που συνήθως διαρκεί 15 - 20 λεπτά κράτησε μερικές ώρες, αποκαλύπτοντας μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα προσωπικότητα. Στα χρόνια που ακολούθησαν είχε την χαρά να επιμεληθώ μια ατομική έκθεση της και να την συμπεριλάβω σε πολλά ομαδικά projects που επιμελούμουν, αλλά και να βλέπω ενδελεχώς το διαρκώς εξελισσόμενο εικαστικό της έργο, αφού με τίμησε με την φιλία της και την εμπιστοσύνη της.  Τον τελευταίο καιρό την απασχολούν κυρίως χαρακτικά, εγκαταστάσεις και Mail Art, ένα σύγχρονο κίνημα που τώρα αρχίζει να γίνεται γνωστό στην Ελλάδα, και στο οποίο, με την ευκαιρία, της συνέντευξης μας, μας συστήνει. 

Συνέντευξη στον Πάρη Καπράλο

Πότε και με ποιά αφορμή ξεκινήσατε με την Τέχνη;
Στο σπίτι πάντα κάποιος έκανε κάτι. Η μητέρα μου πάντα μας αγόραζε μπογιές και μπλόκ ζωγραφικής.

Με τι υλικά έχετε δουλέψει έργα σας και ποια είναι η σχέση με τα υλικά που έχετε καταλήξει ότι σας εκφράζουν και δουλεύετε περισσότερο με αυτά; Τι σας προσέλκυσε στην Χαρακτική, τι στις εγκαταστάσεις;
Από χαλκογραφία και κατασκευή κούκλας κουκλοθεάτρου με χαρτοπολτό, μέχρι φακελάκια τσαγιού και από υφάσματα και γάζες μέχρι κλωστές και νήματα. Η χαρακτική όμως είναι η μεγάλη αδυναμία μου. Η χαρακτική μου δίνει μια ελευθερία έκφρασης και έχει και το στοιχείο της έκπληξης το οποίο με ενθουσιάζει. Οι εγκαταστάσεις από την άλλη, είναι σαν να πραγματοποιείς όνειρα.

Ασχολείστε με Mail Art, ένα κίνημα λίγο γνωστό στην Ελλάδα. Μιλήστε μας για το κίνημα και πως μπορεί κάποιος να συμμετέχει...
Η mail art είναι μια συνήθως αμοιβαία ανταλλαγή έργων μικρής διάστασης μεταξύ των καλλιτεχνών. Το τι θα μπεί στον φάκελο, έχει πολύ μικρή σημασία. Σημασία έχει ο χρόνος και η διάθεση που θα αφιερώσει ο δημιουργός και θα το στείλει στην άλλη άκρη της γης. Η ικανοποίηση του να λαμβάνεις έναν φάκελο από έναν άγνωστο από την Βραζιλία ή την Κορέα. Να ξέρεις ότι το έργο σου ταξιδεύει και αυτό, και μοιράζεσαι την χαρά που προσφέρει η έκπληξη του ταχυδρομικού κουτιού. Η συμμετοχή είναι ελεύθερη και ο οποιοσδήποτε μπορεί να δημιουργήσει το προφίλ του στην ιστοσελίδα της ένωσης των mail-artists: http://iuoma-network.ning.com. Μόλις κάποιος ξεκινήσει να στέλνει, αρχίζουν να έρχονται οι απαντήσεις και να γεμίζει το γραμματοκιβώτιο…..
 
Πότε μπαίνει στο προσκήνιο η Mail Art ως καλλιτεχνική έκφραση / δραστηριότητα και πως εξυπηρετεί το καλλιτεχνικό σας όραμα;
Το 2006 ξεκίνησα την ανταλλαγή, μέσω μιας ανακοίνωσης που έλαβα στο email μου από έναν φίλο. Στη συνέχεια, ο ένας φάκελος έφερε τον άλλον, και άρχισα να εκπλήσσομαι ευχάριστα από τα έργα που λάμβανα. Η mail art μου δίνει την ελευθερία δημιουργικής έκφρασης που δεν είχα πριν. Το γεγονός ότι η τέχνη μου διασκορπιζόταν σε διάφορα μέρη του κόσμου, με ενθουσιάζει ακόμα. Η mail art σου μαθαίνει, όχι μόνο να εκφράζεσαι ελεύθερα, αλλά και την αλληλεγγύη, την υποστήριξη, την συμπαράσταση, την δωρεά, τον εθελοντισμό.



Οι νεότερες σειρές έργων σας είναι αυτό που θα χαρακτηρίζαμε "ανεικονική" ή, τουλάχιστον, μη απεικονιστική τέχνη: ποια θέματα σας απασχολούν εννοιολογικά;
Η κρίση με έχει επηρεάσει πολύ, όπως φυσικά και όλους μας τα τελευταία χρόνια. Έννοιες όπως επιβίωση, συμβίωση, συμπαράσταση, συναίσθηση, εκφράζονται με πολύ μεγάλη ευκολία με την ξηρή χάραξη που τα τελευταία χρόνια δουλεύω. Η ταχύτητα με την οποία βγαίνει πάνω στη μήτρα το έργο, χωρίς προσχέδιο, χωρίς μορφή, εμφανίζεται όταν μπαίνει πάνω το μελάνι και το τελικό αποτέλεσμα, στο χαρτί.

Υπάρχουν άλλα είδη τέχνης ή παραγωγής πολιτιστικού περιεχομένου (κινηματογράφος, πεζογραφία, ποίηση, θέατρο, μουσική, κλπ) που σας επηρεάζουν ή σας προκαλούν να συνδιαλεχθείτε μαζί τους στο έργο σας;Δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο. Άλλες φορές η μουσική και άλλες ο κινηματογράφος μπορεί να αποτελέσουν πηγές έμπνευσης, αλλά η έμπνευση είναι κάτι που δεν μπορώ να το προσδιορίσω. Έρχεται σε στιγμές που δεν το περιμένεις και από διάφορα ερεθίσματα.

Επιδιώκετε συνέργειες με άλλους καλλιτέχνες, και την αλληλεπίδραση που μπορούν αυτές να επιφέρουν;
Είναι πολύ σημαντικό για έναν καλλιτέχνη να μπορεί να συνεργάζεται με άλλους καλλιτέχνες, να αλληλεπιδρούν ο ένας στον άλλον. Έτσι, πιστεύω, αναπτύσσεσαι και ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης. Η εμπειρία μου έχει δείξει ότι όπου υπάρχουν τέτοιες συνεργασίες, προκύπτουν όμορφα πράγματα, είτε στην τέχνη, είτε στην προσωπική ζωή.

Πόσο αποδεκτή είναι η Τέχνη στην Ελλάδα σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει στον δημόσιο χώρο; 
Η τέχνη πιστεύω ότι περνάει κρίση στην Ελλάδα, και μάλιστα πολύ μεγαλύτερη σε σχέση άλλους τομείς. Ενώ υπάρχει ανάπτυξη και νέα ταλέντα με υπέροχες δουλειές, δυστυχώς, τα πράγματα στην Ελλάδα δεν τους ευνοούν.

Αν ένας έφηβος σας πει ότι θέλει να γίνει εικαστικός, τι θα τον συμβουλεύατε να προσέξει/κάνει;
Να κάνει αυτό που τον εκφράζει καλύτερα με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Να ταξιδέψει πολύ και να αφιερωθεί ολοκληρωτικά σε ό,τι αποφασίσει να κάνει.


_________________________________________

Σύντομο  Βιογραφικό
H Γεωργία Γρηγοριάδου γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1975. Σπούδασε Διοίκηση Επιχειρήσεων και παράλληλα σπουδές σε βιτρώ και κατασκευή κούκλας κουκλοθεάτρου. Από το 2005 συμμετέχει στο εργαστήριο χαρακτικής «ΗΛΙΟΣ» του Δήμου Νεάπολης στη Θεσσαλονίκη. Έχει διδάξει βιτρώ και δημιούργησε τη θεατρική ομάδα κουκλοθεάτρου «Φουρφούρι» στις Σέρρες και ανέβαζε παραστάσεις για δύο χρόνια. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με τη χαρακτική, digital art και εγκαταστάσεις. Είναι ιδρυτικό μέλος της Εικαστικής Ομάδας TeeToTuM. Το 2009 διοργάνωσε το 1ο Διεθνές Περιβαλλοντικό Εικαστικό Συμπόσιο: Zone Zero - Γαλλικός Ποταμός. Συμμετείχε σε εικαστικά συμπόσια στην Ολλανδία, τη Γαλλία και την Ιταλία. Έχει κάνει δυο ατομικές εκθέσεις και έχει πάρει μέρος σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έργα της υπάρχουν σε ιδιωτικές συλλογές.
.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ