Thursday, 12 March 2015

Lebaniz Blonde - 'The Birth of the Sloganist' στην Θεσσαλονίκη

<πατήστε για μεγέθυνση>
Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015 - Ο χώρος φιλοξενίας καλλιτεχνικών projects La Toss Gallery (Βηλαρά 1, περιοχή Βαλαωρίτου, Θεσσαλονίκη) έχει μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση τόσο ειδικά όσο και γενικά. Γενικά, διότι κατά το είδος, δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιες εκθέσεις στην Ελλάδα, και, ειδικά, διότι η τέχνη της Lebaniz Blonde, "γραμμένη" στον δρόμο και στο μυαλό όσων διαβάζουν αιφνίδια αυτό που ο τοίχος, μια πόρτα, ή ένα εγκαταλελειμένο κτίριο έχει να πει, ή/και στους εικονικούς "τοίχους" των social media,   δύσκολα -σκέφτεται κανείς- μεταγράφεται σε τυπικό εικαστικό χώρο και εκτίθεται σε έναν χώρο τέχνης.

Η Lebaniz Blonde είναι μία από τις γνωστότερες sloganists στην Αθήνα. Αυτές τις μέρες (κυριολεκτικώς, "αυτές τις μέρες" αφού η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 16 Μαρτίου, οπότε, μάλλον, πρέπει να βιαστείτε για να την προλάβετε) παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη τη συλλογή urban stencils της με τίτλο 'The Birth of the Sloganist', την οποία αποτελούν stencils μεγάλων διαστάσεων στη digital μορφή τους τα οποία συνοδεύουν τα slogans που έκαναν τη street artist γνωστή στο διαδίκτυο. Η γνωστή εικαστικός Μαγδαληνή Σίγα που υπογράφει την επιμέλεια της έκθεσης γράφει "Η συλλογή πλαισιώνεται από συνθήματα της LB γραμμένα, όπως στο δρόμο αλλά σε μη αναμενόμενη επιφάνεια ( πλαστικές κουρτίνες μπάνιου ). Η καλλιτέχνης η οποία εισήγαγε τα συνθήματα δρόμων στους χώρους των galleries προβαίνει μέσα από το έργο της σε ένα καυστικό αλλά εύστοχο κοινωνικό σχόλιο. Επίσης παρουσιάζει για πρώτη φορά και έργα αμιγώς αυτοαναφορικά. Συνδέοντας τα slogans της με προσωπικότητες ευρέως αναγνωρίσιμες, με συνέπεια στην αναφορά στο ελληνικό ιδίωμα και χρησιμοποιώντας παρηχήσεις κι αναγραμματισμούς , κατορθώνει να δημιουργήσει μία διαλεκτική σχέση μοναδική στο είδος της και ταυτόχρονα άκρως αναγνωρίσιμη του έργου της".

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ