Thursday, 12 March 2015

Lebaniz Blonde - 'The Birth of the Sloganist' στην Θεσσαλονίκη

<πατήστε για μεγέθυνση>
Πέμπτη 12 Μαρτίου 2015 - Ο χώρος φιλοξενίας καλλιτεχνικών projects La Toss Gallery (Βηλαρά 1, περιοχή Βαλαωρίτου, Θεσσαλονίκη) έχει μία πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση τόσο ειδικά όσο και γενικά. Γενικά, διότι κατά το είδος, δεν είμαστε συνηθισμένοι σε τέτοιες εκθέσεις στην Ελλάδα, και, ειδικά, διότι η τέχνη της Lebaniz Blonde, "γραμμένη" στον δρόμο και στο μυαλό όσων διαβάζουν αιφνίδια αυτό που ο τοίχος, μια πόρτα, ή ένα εγκαταλελειμένο κτίριο έχει να πει, ή/και στους εικονικούς "τοίχους" των social media,   δύσκολα -σκέφτεται κανείς- μεταγράφεται σε τυπικό εικαστικό χώρο και εκτίθεται σε έναν χώρο τέχνης.

Η Lebaniz Blonde είναι μία από τις γνωστότερες sloganists στην Αθήνα. Αυτές τις μέρες (κυριολεκτικώς, "αυτές τις μέρες" αφού η έκθεση διαρκεί μέχρι τις 16 Μαρτίου, οπότε, μάλλον, πρέπει να βιαστείτε για να την προλάβετε) παρουσιάζει στη Θεσσαλονίκη τη συλλογή urban stencils της με τίτλο 'The Birth of the Sloganist', την οποία αποτελούν stencils μεγάλων διαστάσεων στη digital μορφή τους τα οποία συνοδεύουν τα slogans που έκαναν τη street artist γνωστή στο διαδίκτυο. Η γνωστή εικαστικός Μαγδαληνή Σίγα που υπογράφει την επιμέλεια της έκθεσης γράφει "Η συλλογή πλαισιώνεται από συνθήματα της LB γραμμένα, όπως στο δρόμο αλλά σε μη αναμενόμενη επιφάνεια ( πλαστικές κουρτίνες μπάνιου ). Η καλλιτέχνης η οποία εισήγαγε τα συνθήματα δρόμων στους χώρους των galleries προβαίνει μέσα από το έργο της σε ένα καυστικό αλλά εύστοχο κοινωνικό σχόλιο. Επίσης παρουσιάζει για πρώτη φορά και έργα αμιγώς αυτοαναφορικά. Συνδέοντας τα slogans της με προσωπικότητες ευρέως αναγνωρίσιμες, με συνέπεια στην αναφορά στο ελληνικό ιδίωμα και χρησιμοποιώντας παρηχήσεις κι αναγραμματισμούς , κατορθώνει να δημιουργήσει μία διαλεκτική σχέση μοναδική στο είδος της και ταυτόχρονα άκρως αναγνωρίσιμη του έργου της".

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.