Tuesday, 3 March 2015

Be there | "Art Introjection" με τον Νικόλα Σεβαστάκη

Τρίτη 3 Μαρτίου 2015 - Σε μία εξαιρετική συνάντηση θα έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν & να συμμετέχουν όσοι βρεθούν την Τετάρτη 10 Μαρτίου στις 18.00 στην συνάντηση του workshop “art introjection”, με τίτλο "Λογοτεχνία και Υποκειμενικότητα" που φιλοξενεί το εκπαιδευτικό κέντρο "Ψυχολογία - Τέχνη" (Παύλου Μελά 38, 3ος όροφος Θεσσαλονίκη) με προσκεκλημένο τον ποιητή, συγγραφέα και καθηγητή Πολιτικών Επιστημών Νικόλα Σεβαστάκη.

Ο Νικόλας Σεβαστάκης είναι Αναπληρωτής καθηγητής Πολιτικών Επιστημών στο ΑΠΘ, έχει συγγράψει πλήθος δοκιμίων, μελετών και παρουσιάζει εξίσου σημαντικό λογοτεχνικό έργο, τόσο στον πεζό λόγο, όσο και στην ποίηση. Την σειρά workshops “art introjection - στον κοινό τόπο τέχνης & ψυχανάλυσης" επιμελείται η ιστορικός τέχνης-επιμελήτρια Μαρία Κενανίδου. Σε κάθε συνάντηση συμμετέχουν ως προσκεκλημένοι της επιμελήτριας μεμονομένες προσωπικότητες ή ομάδες καλλιτεχνών, οι οποίοι μοιράζονται την γνώση και την εμπειρία τους με τους παρευρισκόμενους. Οι συναντήσεις έχουν κόστος συμμετοχής €20, μπορείτε να δηλώσετε συμμετοχή με email στην διεύθυνση psychologyart@cyta.gr, για να είστε σίγουροι ότι θα βρείτε θέση, ενώ δίνδονται βεβαιώσεις συμμετοχής σε όσους το ζητήσουν. Το workshop έχει διάρκεια 3 ώρες (18.00 - 21.00).

Της συγκεκριμένης συνάντησης έχουν προηγηθεί άλλες. Το γενικότερο πλαίσιο αλλά και πληροφορίες για τις συναντήσεις που έχουν προηγηθεί μπορείτε να αντλήσετε ΕΔΩ.

Τον σχεδιασμό και συντονισμό του project έχει η  Έλενα Τονικίδη, εικαστικός, art-therapist.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ