Sunday, 15 February 2015

Dogs' art New York calling

Sunday, February 15, 2015 - The annual auction, Dogs in Show & Field - the world's premier venue for fine art dedicated to dogs - will be held on 18 February at Bonhams New York. Timed to coincide with the prestigious Westminster Kennel Club Dog Show, this will be the 34th sale in the category for Bonhams, and the 16th in the US.

 Lot 49 John Emms (British, 1843-1912)
Waiting for master 28 x 36in. (71 x 91.5cm.) unframed

Known for having works for collectors at all levels, the sale will feature lots from in variety of media, including paintings, prints, bronzes, ceramics, and 'Dogiania,' such as collars, jewelry, books and other related ephemera. Works by noted dog and sporting artists from the UK - such as John Emms, Arthur Wardle, and Thomas Blinks - and from the US - such as John Martin Tracy and Percival Rosseau - will be featured, along with a strong selection of sculptures by Richard Fath.

The artworks in the sale will feature dogs from all of the American Kennel Club acknowledged groups: Sporting, Herding, Working, Terrier, Hounds, Toys, and Non-Sporting. Leading the way for paintings is a recently-discovered canvas by the renowned sporting artist, Arthur Fitzwilliam Tait. Recorded in his 1878 inventories, Steady: Quail Shooting, estimated at $30,000-50,000, depicts two dogs spying a couple of quail scurrying behind a rock. This is a quintessential work for the artist, and remains in near-pristine condition.
Also included is the John Emms painting, Waiting for Master, which is estimated at $30,000-50,000. Emms, the acknowledged master painter of Foxhounds and Terriers, is often referred to as the Guardi of dog painting for his commanding use of the brush. The painting displays an active kennel where three Hounds and a Terrier clamor for the attention of an approaching master.

Contemporary dog painting will be represented by In the Surf, estimated at $4,000-6,000, by the celebrated portraitist, Christine Merrill, and the ever-popular blue dog by George Rodrigue, which appears in I Wish I had a Polka Dot Bikini, and is estimated at $20,000-30,000.

Once again, Bonhams will present the joyous and much-anticipated annual 'Barkfest' Brunch on Sunday 15 February, between 10am and 12 noon. The pet-friendly auction preview benefits the American Kennel Club Humane Fund, which provides grants to domestic violence shelters and breed rescue organizations throughout the country. Guests will be served a light brunch while they browse the collection. Meanwhile, Shark Tank entrepreneur, Ryan Kelly, will be on hand to serve tasty treats from his company Ry's Ruffery for the event's four-legged attendees. Tickets are $50 in advance online or by calling 212-696-8306, and $60 at the door. Barkfest sponsor Motorola will provide Digital Pet Monitors to the first 200 pre-paid guests.

The auction will preview at the Madison Avenue galleries of Bonhams New York, 14-17 February. A complete catalog for the sale is available online here. 

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.