Sunday, 15 February 2015

ΜΜΣΤ | Μετάβαση στο μέλλον: Τέχνη από τη Νέα Γενιά της Ιαπωνίας

Nobuyuki Takahashi,
162 x 130 cm, Καλοκαιρινά Μανταρίνια,
1999, λάδι σε καμβά 162 x 130 cm
Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015 - Έκθεση στη Θεσσαλονίκη με τίτλο «Μετάβαση στο μέλλον: Τέχνη από τη Νέα Γενιά της Ιαπωνίας» -Passage to the Future: Art from a New Generation in Japan διοργανώνει από τις 20 Φεβρουαρίου έως και τις 12 Απριλίου 2015 η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Japan Foundation και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η έκθεση επικεντρώνεται στην τέχνη που παράγεται στην Ιαπωνία στις αρχές του 21ου αιώνα. Εκθέτει 42 έργα τέχνης-πίνακες, γλυπτά, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και βίντεο- έντεκα νέων Ιαπώνων καλλιτεχνών που επί του παρόντος προσελκύουν αρκετά την προσοχή, πιο συγκεκριμένα συμμετέχουν οι Atsushi Fukui, Satoshi Hirose, Maywa Denki (ομάδα), Tomoyasu Murata, Tetsuya Nakamura, Masafumi Sanai, Katsuhiro Saiki, Yoshihiro Suda, Tabaimo, Nobuyuki Takahashi, και η Miyuki Yokomizo.

Η δεκαετία του 90′ βίωσε μεγάλες αλλαγές στην παγκόσμια πολιτική και οικονομική κατάσταση. Πολλοί άνθρωποι ανταποκρίθηκαν σε αυτές τις αλλαγές με την απομάκρυνσή τους από τα πιο σημαντικά θέματα και την επικέντρωση της προσοχής τους σε πιο μικρούς και πιο προσωπικούς τομείς της ζωής, επανεξετάζοντας επί της ουσίας το έδαφος κάτω από τα δικά τους πόδια. Στην σύγχρονη τέχνη επίσης, έχει αναπτυχθεί μια παγκόσμια τάση οι καλλιτέχνες να ενδιαφέρονται περισσότερο για την καθημερινή ζωή και να επικεντρώνονται στην έκφραση πολύ προσωπικών αντιλήψεων και συναισθημάτων.



Οι έντεκα καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε αυτήν την έκθεση ανταποκρίνονται με παρόμοιο τρόπο στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο κόσμος. Αντλούν το υλικό τους από το άμεσο περιβάλλον τους και παράγουν τέχνη η οποία αντικατοπτρίζει με έντονο τρόπο την δική τους προσωπική πραγματικότητα. Η δουλειά τους έχει πλούσιο οπτικό αντίκτυπο και αποκαλύπτει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την διαδικασία κατασκευής πραγμάτων. Αυτή η έκθεση θα επιτρέψει στους θεατές να βιώσουν την φρεσκάδα και τη ζωντάνια της σύγχρονης ιαπωνικής τέχνης και ταυτόχρονα παρέχει μια ευκαιρία για ανανεωμένη σκέψη και συζήτηση σχετικά με τον θεμελιώδη αντίκτυπο και το νόημα της τέχνης.

Παράλληλες εκδηλώσεις
Συζήτηση για την έκθεση: Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 13.00, ο κριτικός τέχνης-Καθηγητής Tetsuo Shimizu θα παρουσιάσει την έκθεση και θα συζητήσει με το κοινό. Ανοιχτή εκδήλωση.

Eγκαίνια: Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 19.00.

Ομιλία με θέμα, Η σύγχρονη τέχνη στην Ιαπωνία: Στα εγκαίνια θα μιλήσει ο κριτικός τέχνης-Καθηγητής Tetsuo Shimizu, Tokyo Zokei University, για τη σύγχρονη τέχνη στην Ιαπωνία. Ανοιχτή εκδήλωση.

Η συζήτηση και η ομιλία θα γίνουν στα ιαπωνικά με ελληνική διερμηνεία.

Tetsuo Shimizu – Κριτικός τέχνης
Γεννήθηκε το 1956, ζει και εργάζεται στο Τόκιο, Ιαπωνία. ΒΑ και ΜΑ πτυχία από το Πανεπιστήμιο Waseda του Τόκιο το 1986 και το 2002. Ερευνητής στην αισθητική, την επιστήμη του εργαστηρίου τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών και Επιστημών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Τόκιο το 2012. Επιμελητής του Seibu Μουσείο Τέχνης, στο Τόκιο και του Sezon Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Ναγκάνο μέχρι το 1998. Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Τόκιο Zokei στο Τόκιο από το 1998. Η έρευνά του περιλαμβάνει θέματα για τη σύγχρονη τέχνη, κριτική της τέχνης, και τη φιλοσοφία, την αισθητική και την ηθική ταυτόχρονα. Με στόχο να αντιλαμβανόμαστε τις «intersectional (Διατμηματικές)» σχέσεις που βρίσκονται ανάμεσα στις πραγματικότητες των έργων τέχνης και τη φιλοσοφία, την αισθητική και την ηθική. Με αυτόν τον τρόπο αναλύονται οι δυνατότητες της θεμελιώδους φαντασιακής δύναμη που κατέχουν έργα τέχνης.

Διάρκεια: 20 Φεβρουαρίου – 12 Απριλίου 2015
Ωράριο λειτουργίας:
ΠΕ.: 10.00 – 22.00, ΠΑ-ΣΑ.: 10.00-18.00, ΚΥ. 11.00-15.00, ΔΕ.-TE. ΚΛΕΙΣΤΑ

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO), Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2310 240002

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.