Sunday, 15 February 2015

ΜΜΣΤ | Μετάβαση στο μέλλον: Τέχνη από τη Νέα Γενιά της Ιαπωνίας

Nobuyuki Takahashi,
162 x 130 cm, Καλοκαιρινά Μανταρίνια,
1999, λάδι σε καμβά 162 x 130 cm
Κυριακή 15 Φεβρουαρίου 2015 - Έκθεση στη Θεσσαλονίκη με τίτλο «Μετάβαση στο μέλλον: Τέχνη από τη Νέα Γενιά της Ιαπωνίας» -Passage to the Future: Art from a New Generation in Japan διοργανώνει από τις 20 Φεβρουαρίου έως και τις 12 Απριλίου 2015 η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα σε συνεργασία με το Japan Foundation και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Η έκθεση επικεντρώνεται στην τέχνη που παράγεται στην Ιαπωνία στις αρχές του 21ου αιώνα. Εκθέτει 42 έργα τέχνης-πίνακες, γλυπτά, εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και βίντεο- έντεκα νέων Ιαπώνων καλλιτεχνών που επί του παρόντος προσελκύουν αρκετά την προσοχή, πιο συγκεκριμένα συμμετέχουν οι Atsushi Fukui, Satoshi Hirose, Maywa Denki (ομάδα), Tomoyasu Murata, Tetsuya Nakamura, Masafumi Sanai, Katsuhiro Saiki, Yoshihiro Suda, Tabaimo, Nobuyuki Takahashi, και η Miyuki Yokomizo.

Η δεκαετία του 90′ βίωσε μεγάλες αλλαγές στην παγκόσμια πολιτική και οικονομική κατάσταση. Πολλοί άνθρωποι ανταποκρίθηκαν σε αυτές τις αλλαγές με την απομάκρυνσή τους από τα πιο σημαντικά θέματα και την επικέντρωση της προσοχής τους σε πιο μικρούς και πιο προσωπικούς τομείς της ζωής, επανεξετάζοντας επί της ουσίας το έδαφος κάτω από τα δικά τους πόδια. Στην σύγχρονη τέχνη επίσης, έχει αναπτυχθεί μια παγκόσμια τάση οι καλλιτέχνες να ενδιαφέρονται περισσότερο για την καθημερινή ζωή και να επικεντρώνονται στην έκφραση πολύ προσωπικών αντιλήψεων και συναισθημάτων.



Οι έντεκα καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε αυτήν την έκθεση ανταποκρίνονται με παρόμοιο τρόπο στην κατάσταση που βρίσκεται σήμερα ο κόσμος. Αντλούν το υλικό τους από το άμεσο περιβάλλον τους και παράγουν τέχνη η οποία αντικατοπτρίζει με έντονο τρόπο την δική τους προσωπική πραγματικότητα. Η δουλειά τους έχει πλούσιο οπτικό αντίκτυπο και αποκαλύπτει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την διαδικασία κατασκευής πραγμάτων. Αυτή η έκθεση θα επιτρέψει στους θεατές να βιώσουν την φρεσκάδα και τη ζωντάνια της σύγχρονης ιαπωνικής τέχνης και ταυτόχρονα παρέχει μια ευκαιρία για ανανεωμένη σκέψη και συζήτηση σχετικά με τον θεμελιώδη αντίκτυπο και το νόημα της τέχνης.

Παράλληλες εκδηλώσεις
Συζήτηση για την έκθεση: Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 13.00, ο κριτικός τέχνης-Καθηγητής Tetsuo Shimizu θα παρουσιάσει την έκθεση και θα συζητήσει με το κοινό. Ανοιχτή εκδήλωση.

Eγκαίνια: Παρασκευή 20 Φεβρουαρίου 2015, ώρα 19.00.

Ομιλία με θέμα, Η σύγχρονη τέχνη στην Ιαπωνία: Στα εγκαίνια θα μιλήσει ο κριτικός τέχνης-Καθηγητής Tetsuo Shimizu, Tokyo Zokei University, για τη σύγχρονη τέχνη στην Ιαπωνία. Ανοιχτή εκδήλωση.

Η συζήτηση και η ομιλία θα γίνουν στα ιαπωνικά με ελληνική διερμηνεία.

Tetsuo Shimizu – Κριτικός τέχνης
Γεννήθηκε το 1956, ζει και εργάζεται στο Τόκιο, Ιαπωνία. ΒΑ και ΜΑ πτυχία από το Πανεπιστήμιο Waseda του Τόκιο το 1986 και το 2002. Ερευνητής στην αισθητική, την επιστήμη του εργαστηρίου τέχνης στην Ανωτάτη Σχολή Ανθρωπιστικών Σπουδών και Επιστημών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Τόκιο το 2012. Επιμελητής του Seibu Μουσείο Τέχνης, στο Τόκιο και του Sezon Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στο Ναγκάνο μέχρι το 1998. Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Τόκιο Zokei στο Τόκιο από το 1998. Η έρευνά του περιλαμβάνει θέματα για τη σύγχρονη τέχνη, κριτική της τέχνης, και τη φιλοσοφία, την αισθητική και την ηθική ταυτόχρονα. Με στόχο να αντιλαμβανόμαστε τις «intersectional (Διατμηματικές)» σχέσεις που βρίσκονται ανάμεσα στις πραγματικότητες των έργων τέχνης και τη φιλοσοφία, την αισθητική και την ηθική. Με αυτόν τον τρόπο αναλύονται οι δυνατότητες της θεμελιώδους φαντασιακής δύναμη που κατέχουν έργα τέχνης.

Διάρκεια: 20 Φεβρουαρίου – 12 Απριλίου 2015
Ωράριο λειτουργίας:
ΠΕ.: 10.00 – 22.00, ΠΑ-ΣΑ.: 10.00-18.00, ΚΥ. 11.00-15.00, ΔΕ.-TE. ΚΛΕΙΣΤΑ

Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Εγνατίας 154 (εντός ΔΕΘ-HELEXPO), Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2310 240002

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ