Saturday, 7 February 2015

Be there | Πρόσκληση σε συζήτηση με τον Γιώργο Ίκαρο Μπαμπασάκη & την Ελεάννα Μαρτίνου

Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015 - Ο χώρος Ψυχολογία – Τέχνη και οι εκδόσεις "Σαιξπηρικόν", σας προσκαλούν σε μια συζήτηση με την ζωγράφο Ελεάννα Μαρτίνου και τον ποιητή, μεταφραστή και συγγραφέα Γιώργο Ίκαρο Μπαμπασάκη στο πλαίσιο των συναντήσεων του project “Ο καλλιτέχνης ως βιωματικό υλικό”, που επιμελούνται και παρουσιάζουν οι Δρ. Δωροθέα Κοντελετζίδου,ιστορικός/θεωρητικός της τέχνης, και Έλενα Τονικίδη,εικαστικός/art-therapist αυτή την Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2015 στις 18.00.

Στην εκδήλωση θα λάβει χώρα και η παρουσίαση του νέου βιβλίου του Γιώργου Ίκαρου Μπαμπασάκη που εκδίδεται από τις εκδόσεις “Σαιξπηρικόν” “ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΙΟΥΑΡΝΤ ΜΠΑΡΟΟΥΖ : Ο Παππούς Όλων Μας” και εντάσσεται στην σειρά "Μικρές Μονογραφίες/Εκλεκτά Κείμενα" των εκδόσεων. Το βιβλίο θα παρουσιάσει ο εκδότης Γιώργος Αλισάνογλου.

Με εφαλτήριο το ποίημα του ε.ε. κάμμινγκς (το ένα δεν είναι το μισό του δύο / αλλά τα δύο μισά του ένα) η Ελεάννα Μαρτίνου και ο Γιώργος Ίκαρος Μπαμπασάκης συμπλέκουν και αναμειγνύουν τις Τέχνες, διατηρώντας πάντα την αυτονομία τους. Συνεργάζονται και αλληλεπιδρούν. Η ζωγραφική αντλεί από τον στοχασμό, η συγγραφή πλάθει εικόνες με τις λέξεις, η μουσική ακούγεται μέσα από τα σχήματα. Το βιωματικό υλικό είναι το θησαυροφυλάκιο των δύο καλλιτεχνών, όπως δείχνουν στο βιβλίο και την έκθεση Σχέση/Σχάση. Οι Μαρτίνου & Μπαμπασάκης συνεργάζονται τα τελευταία πέντε χρόνια επιθυμώντας τη χαρτογράφηση του χάους και το στήσιμο δικτύων επικοινωνίας και δράσης ανάμεσα στις τέχνες.


"Έχοντας την τάση να πιστεύουμε ότι ο καλλιτέχνης επιτελεί κοινωνικό έργο, οι συζητήσεις-παρουσιάσεις που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της Art Therapy, θα πλαισιωθούν από καλλιτέχνες ποικίλων εκφραστικών μέσων –ζωγραφική, γλυπτική, περφόρμανς, εγκαταστάσεις, θέατρο, ποίηση κ. ά- ώστε να ερευνηθεί εάν και πως τα διαφορετικά μέσα έκφρασης ανήκουν σ’ αυτή τη διαδικασία ‘παραγωγής’ ενός έργου το οποίο έχει ως τελικό αποδέκτη τον θεατή αλλά και συγχρόνως με ποιον τρόπο η διαδικασία αυτή εντάσσεται ή δεν εντάσσεται στον προσωπικό ή συλλογικό μύθο του καθενός μας", αναφέρει η Έλενα Τονικίδη.

Οι συναντήσεις έχουν είσοδο, καθορισμένη σε συμβολικό κόστος €10 και το ποσό που θα συγκεντρωθεί θα διατεθεί σε δράσεις Art Therapy προς τον σύλλογο Γυναικών με καρκίνο του Μαστού “ΑΛΜΑ ΖΩΗΣ”.

Σχετικά με το βιβλίο
Το βιβλίο “ ΟΥΙΛΙΑΜ ΣΙΟΥΑΡΝΤ ΜΠΑΡΟΟΥΖ : Ο Παππούς Όλων Μας είναι το πρώτο από τα βιβλία της σειράς «Radio Propaganda» των εκδόσεων Σαιξπηρικόν. Πρόκειται για μια σειρά που θα φιλοξενούνται ολιγοσέλιδες μονογραφίες και άλλα, εκλεκτά κείμενα γραμμένα ή / και επιμελημένα από τον Γ.Ι. Μπαμπασάκη. Η τυπογραφία είναι εξαιρετική- σε μονοτυπία με πολυτελή υδατογραφημένα –χαρτιά σε διαστάσεις 14,50 x 21. Στο εσωτερικό των βιβλίων θα περιλαμβάνεται πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που θα αναβιώνει  την αισθητική των φανζίν.Αξίζει να σημεθιωθεί ότι έχουν ήδη προγραμματισθεί τόμοι για τους Allen Ginsberg και Jack Keruac.


Δήλωση Συμμετοχής
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή με email: psychologyart@cyta.gr & psychotherapyart@yahoo.gr.

Σχετικά με την εταιρεία “Ψυχολογία-Τέχνη”
Η “Ψυχολογία - Τέχνη” είναι μια Επιστημονική, μη Kερδοσκοπική εταιρεία που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη, και έχει ως βασικό σκοπό την υλοποίηση ενεργειών και η ευαισθητοποίηση της κοινότητας πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, η ψυχοκοινωνική στήριξη, η ανάπτυξη δημιουργικών δράσεων, η ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου και η προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και η προβολή της δημιουργικότητας των ατόμων με ψυχική διαταραχή. Επίσης, στα αντικείμενα της εταιρείας συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης, τα οποία παρέχονται μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης, που εκπροσωπείται από την εταιρεία βάσει αναγνωρισμένων κριτηρίων σύμφωνα με τα Διεθνή ισχύοντα με την Ελληνική Νομοθεσία, και σε συνεργασία με φορείς διεθνούς αναγνώρισης και πιστοποίησης. Η εταιρεία βρίσκεται Παύλου Μελά 38, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54622.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το κέντρο στο Τηλ. & Fax : 2310 257070, 6970898814,
psychologyart@cyta.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ