Wednesday, 4 February 2015

Ψυχολογία – Τέχνη | “art introjection”: Θεόφιλος Τραμπούλης - Το γκροτέσκο, μια πολιτική κατηγορία

Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015 - Ο χώρος Ψυχολογία – Τέχνη (Π.Μελά 38, 3ος όροφος, κέντρο Θεσσαλονίκης) παρουσιάζει το workshop/συνάντηση της σειράς “art introjection” με την επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης και Επιμελήτριας Μαρίας Κενανίδου και τον σχεδιασμό/συντονισμό της εικαστικού και Art Therapist Έλενας Τονικίδη, με τίτλο “Το γκροτέσκο, μια πολιτική κατηγορία” και καλεσμένο τον κριτικό τέχνης Θεόφιλο Τραμπούλη, σήμερα στις 18.00.

To γκροτέσκο, φευγαλέα κατηγορία που διατρέχει την ιστορία της τέχνης, από την αρχαϊκή κεραμική έως τους πίνακες του John Currin και τις εγκαταστάσεις του Paul McCarthy, αφορά πάντα το σώμα, ένα σώμα υβριδικό ή παραμορφωμένο, διογκωμένο ή αλλοιωμένο, ένα σώμα απωθητικό και την ίδια στιγμή ελκυστικό, στα όρια της βλασφημίας και της ιερότητας. Δεν είναι διόλου παράξενο που το υβριδικό, παραμορφωμένο, αλλοιωμένο σώμα επανέρχεται στην επικαιρότητα, στις εικόνες της βίας των δρόμων ή των διογκωμένων χρυσαυγιτών, των κακοποιημένων προσώπων των ληστών του Βελβεντού ή των ομήρων των τζιχαντιστών που περιμένουν την εκτέλεσή τους. Διαρκής υπενθύμιση πως το νοσηρό με το αστείο, το εκμαυλισμένο με το ηθικά ακέραιο, το αλλόκοτο με το κοινότοπο συμφύρονται, δεν είναι δυνατόν να ξεδιαλύνει κανείς το ένα από το άλλο σε μια εποχή που το γκροτέσκο δεν είναι πλέον μόνον αισθητική αλλά και πολιτική κατηγορία.


Σχετικά με την εταιρεία “Ψυχολογία-Τέχνη”
Η “Ψυχολογία - Τέχνη” είναι μια Επιστημονική, μη Kερδοσκοπική εταιρεία που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη, και έχει ως βασικό σκοπό την υλοποίηση ενεργειών και η ευαισθητοποίηση της κοινότητας πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, η ψυχοκοινωνική στήριξη, η ανάπτυξη δημιουργικών δράσεων, η ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου και η προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και η προβολή της δημιουργικότητας των ατόμων με ψυχική διαταραχή. Επίσης, στα αντικείμενα της εταιρείας συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης, τα οποία παρέχονται μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης, που εκπροσωπείται από την εταιρεία βάσει αναγνωρισμένων κριτηρίων σύμφωνα με τα Διεθνή ισχύοντα με την Ελληνική Νομοθεσία, και σε συνεργασία με φορείς διεθνούς ανάγνωρισης και πιστοποίησης. Η εταιρεία βρίσκεται Παύλου Μελά 38, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54622.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το κέντρο στο Τηλ. & Fax : 2310 257070, 6970898814,
psychologyart@cyta.gr.

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ