Wednesday, 4 February 2015

Ψυχολογία – Τέχνη | “art introjection”: Θεόφιλος Τραμπούλης - Το γκροτέσκο, μια πολιτική κατηγορία

Τετάρτη 4 Φεβρουαρίου 2015 - Ο χώρος Ψυχολογία – Τέχνη (Π.Μελά 38, 3ος όροφος, κέντρο Θεσσαλονίκης) παρουσιάζει το workshop/συνάντηση της σειράς “art introjection” με την επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης και Επιμελήτριας Μαρίας Κενανίδου και τον σχεδιασμό/συντονισμό της εικαστικού και Art Therapist Έλενας Τονικίδη, με τίτλο “Το γκροτέσκο, μια πολιτική κατηγορία” και καλεσμένο τον κριτικό τέχνης Θεόφιλο Τραμπούλη, σήμερα στις 18.00.

To γκροτέσκο, φευγαλέα κατηγορία που διατρέχει την ιστορία της τέχνης, από την αρχαϊκή κεραμική έως τους πίνακες του John Currin και τις εγκαταστάσεις του Paul McCarthy, αφορά πάντα το σώμα, ένα σώμα υβριδικό ή παραμορφωμένο, διογκωμένο ή αλλοιωμένο, ένα σώμα απωθητικό και την ίδια στιγμή ελκυστικό, στα όρια της βλασφημίας και της ιερότητας. Δεν είναι διόλου παράξενο που το υβριδικό, παραμορφωμένο, αλλοιωμένο σώμα επανέρχεται στην επικαιρότητα, στις εικόνες της βίας των δρόμων ή των διογκωμένων χρυσαυγιτών, των κακοποιημένων προσώπων των ληστών του Βελβεντού ή των ομήρων των τζιχαντιστών που περιμένουν την εκτέλεσή τους. Διαρκής υπενθύμιση πως το νοσηρό με το αστείο, το εκμαυλισμένο με το ηθικά ακέραιο, το αλλόκοτο με το κοινότοπο συμφύρονται, δεν είναι δυνατόν να ξεδιαλύνει κανείς το ένα από το άλλο σε μια εποχή που το γκροτέσκο δεν είναι πλέον μόνον αισθητική αλλά και πολιτική κατηγορία.


Σχετικά με την εταιρεία “Ψυχολογία-Τέχνη”
Η “Ψυχολογία - Τέχνη” είναι μια Επιστημονική, μη Kερδοσκοπική εταιρεία που βρίσκεται στην Θεσσαλονίκη, και έχει ως βασικό σκοπό την υλοποίηση ενεργειών και η ευαισθητοποίηση της κοινότητας πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, η ψυχοκοινωνική στήριξη, η ανάπτυξη δημιουργικών δράσεων, η ευαισθητοποίηση του κοινωνικού συνόλου και η προάσπιση των δικαιωμάτων των ατόμων με ψυχικές διαταραχές και η προβολή της δημιουργικότητας των ατόμων με ψυχική διαταραχή. Επίσης, στα αντικείμενα της εταιρείας συγκαταλέγονται ο σχεδιασμός και η υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης, τα οποία παρέχονται μέσα από το Ινστιτούτο Εκπαίδευσης, που εκπροσωπείται από την εταιρεία βάσει αναγνωρισμένων κριτηρίων σύμφωνα με τα Διεθνή ισχύοντα με την Ελληνική Νομοθεσία, και σε συνεργασία με φορείς διεθνούς ανάγνωρισης και πιστοποίησης. Η εταιρεία βρίσκεται Παύλου Μελά 38, 3ος όροφος, Θεσσαλονίκη, ΤΚ 54622.

Για περισσότερες πληροφορίες επικοινωνήστε με το κέντρο στο Τηλ. & Fax : 2310 257070, 6970898814,
psychologyart@cyta.gr.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.