Thursday, 15 January 2015

Γιώργος Τσάρας | Je suis non Charlie Hebdo

Εγκατάσταση: Γιώργος Τσάρας


Εκατοντάδες σοροί βρίσκονται σκορπισμένες σε δάσος στη Νιγηρία, στα σύνορα με το Τσαντ, μετά από επίθεση της ισλαμιστικής οργάνωσης Μπόκο Χαράμ στην πόλη Μπάγκα. Εκφράζονται φόβοι για 2.000 νεκρούς, με τη Διεθνή Αμνηστία να μιλά για «την πιο αιματηρή σφαγή» στην ιστορία των επιθέσεων της Μπόκο Χαράμ. Ο επικεφαλής της περιοχής, Μπάμπα Αμπά Χασάν, είπε ότι τα περισσότερα από τα θύματα είναι παιδιά, γυναίκες και ηλικιωμένοι που δεν μπορούσαν να τρέξουν όταν οι ένοπλοι εισέβαλαν στην Μπάγκα, εκτοξεύοντας ρουκέτες και γαζώνοντας με σφαίρες τους κατοίκους. Ανακοίνωση της Διεθνούς Αμνηστίας ανέφερε ότι υπάρχουν πληροφορίες ότι οι νεκροί μπορεί να φτάνουν τους 2.000”.
Διεθνής ειδησεογραφία, 10/01/2015


Τουλάχιστον δώδεκα είναι οι νεκροί ο απολογισμός της ένοπλης επίθεσης που πραγματοποιήθηκε στα κεντρικά γραφεία του περιοδικού κόμικ «Charlie Hebdo» στο Παρίσι. Οι κομικογράφοι Charb, Cabu, Wolinski και Tignous είναι νεκροί. Πρόκειται για την πιο πολύνεκρη επίθεση που σημειώθηκε στη Γαλλία από το 1835. «Nous sommes Charlie»/ «Je suis Charlie» («Είμαστε όλοι Charlie»/ «Είμαι Charlie») ήταν η άμεση αντίδραση στους ιστοτόπους κοινωνικής δικτύωσης, αμέσως μόλις έγινε γνωστή η αιματηρή επίθεση στην εφημερίδα. Το hashtag έγινε trending topic στο Twitter. Σε μία ιστορική συγκέντρωση, τη μεγαλύτερη από την απελευθέρωση του Παρισιού από τους ναζί το 1944, τεράστια πλήθη ύψωσαν στη γαλλική πρωτεύουσα δυνατή φωνή υπέρ της ελευθερίας και της δημοκρατίας μετά το μακελειό στο Charlie Hebdo και το διήμερο τρόμου που ακολούθησε. Δεκάδες ηγέτες από την Ευρώπη και όλο τον κόσμο έδωσαν το «παρών» στην Πορεία Ενότητας, γεγονός εξίσου πρωτοφανές στην ιστορία... Συγγενείς των θυμάτων του τριήμερου εφιάλτη που έζησε η Γαλλία και συνάδελφοι των σκιτσογράφων που θρηνεί η εφημερίδα Charlie Hebdo βρέθηκαν στην κεφαλή της Πορείας Ενότητας. Εκτιμάται ότι δύο εκατομμύρια άνθρωποι πλημμύρισαν το Παρίσι, και άλλο ένα εκατομμύριο διαδήλωσε σε όλη τη Γαλλία, για να υψώσουν τοίχος στο φόβο και να υπερασπιστούν τις αξίες της ελευθερίας και της δημοκρατίας απέναντι στον κίνδυνο της τρομοκρατίας και του θρησκευτικού εξτρεμισμο”.

Διεθνής ειδησεογραφία, 09/01/2015


Είμαι ανώνυμος από την Μπάγκα. Δεν με ξέρεις και το όνομα μου δεν βρίσκεται στα χείλη των ηγετών του κόσμου. Για μένα, δεν θα συγκεντρωθούν 2 εκατομύρια άνθρωποι “να πολεμήσουν τον τρόμο”, να υπερασπιστούν την Δημοκρατία, να δηλώσουν ότι δεν φοβούνται. Για μένα μάτια δεν θα κλάψουν από συγκίνηση και κεφάλια δεν θα σταθούν ψηλά με αποφασιστικότητα. Για μένα οι Anonymous δεν θα “κατεβάσουν” τις ιστοσελίδες όσων συμφωνούν ιδεολογικά με τους δολοφόνους μου. Οι κάτοικοι της πόλης μου, που είδαν ενόπλους τις τελευταίες δέκα μέρες να διατρέχουν τους δρόμους της και να πυροβολούν όσους ήταν ανήμποροι να τρέξουν ή μικροί σε ηλικία για να καταλάβουν τον κίνδυνο, δεν μπορούν να συγκεντρωθούν μπροστά στο μνημείο της Δημοκρατίας, ούτε να τιμήσουν το άυλο μνημείο της “ελευθερίας του Λόγου”. Για μένα δεν θα συζητήσεις με συγκίνηση και οργή στο facebook, δεν θα “κελαηδήσεις”στο Twitter, δεν θα δημοσιεύσεις φωτογραφίες από το Instagram. Εγώ δεν είμαι Charlie Hebdo, και ποτέ δεν θα μάθεις το όνομα μου.

Το σκοτάδι του Φασισμού καλύπτει τον κόσμο: δεν έχουμε την πολυτέλεια να κοιτάμε μονάχα προς μία κατεύθυνση πια. Η απώλεια κάθε ανθρώπινης ζωής έχει το ίδιο βάρος.

Από τις 15 Ιανουαρίου μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου η Myrό Gallery (Νικηφόρου Φωκά 8, στο κέντρο της Θεςσσαλονίκης) έχει την τιμή να φιλοξενεί στον χώρο της Βιτρίνας της μια εικαστική εγκατάσταση του γλύπτη και καθηγητή του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ Γιώργου Τσάρα, η οποία εκτείνεται εκατομμύρια μίλια σε χώρο νοητό, αγκαλιάζει την γη και μας διδάσκει ότι πρέπει να κοιτάζουμε και τους τρόμους στις σκιές και όχι μονάχα εκεί που πέφτουν τα φώτα. 

Εγκαίνια/Αποκαλυπτήρια: Πέμπτη 15 Ιανουαρίου 2015 στις 20.00

Nous sommes non Charlie Hebdo (Δεν είμαστε ο Charlie Hebdo) αλλά ο εαυτός μας και ο αντικατοπτρισμός της κοινωνίας μας, και, ως τέτοιος, πρέπει να αναλάβουμε το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί. 

 

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ