Saturday, 31 January 2015

Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος | Έκθεση Εφαρμοσμένα Υψόμετρα

Σάββατο 31 Ιανουαρίου 2015 - Η Nitra Gallery παρουσιάζει την τελευταία ενότητα του project «Σε Αναζήτηση του Ερωτήματος» του Θεόδωρου Ζαφειρόπουλου με τίτλο «Εφαρμοσμένα Υψόμετρα». Το  “Quest of Query” είναι ένα συνεργατικό project σε εξέλιξη που ξεκίνησε στο Μπέργκεν της Νορβηγίας το 2013. Η έκθεση παρουσιάζει μία εγκατάσταση 20 μέτρων, ενός πανοραμικού τοπίου που είναι αποτέλεσμα ανά-σύνθεσης 500 φωτογραφιών από την ευρύτερη περιοχή της Νορβηγίας. To ψηφιακό αρχείο επεξεργάστηκε από τον φωτογράφο Γ. Μπουλασίδη και εκτυπώθηκε με UV Inject σε επί- ζωγραφισμένα πλακάκια linoleum. Η έκθεση ενεργοποιεί μία από τις βασικές αναζητήσεις του project “Quest of Query”, της άποψης πως το «τοπίο δεν είναι αθώο» ενώ ασχολείται με το θέμα της αναπτυξιακής ροής στο παγκόσμιο σύστημα. Το ψηφιακά επεξεργασμένο φωτογραφικό κολάζ παρουσιάζει μια απέραντη θέα της κορυφογραμμής  του βουνού Fløyen, που αποτελεί ορόσημο ψυχαγωγίας και φυσικό «οχυρό» για την πόλη του Μπέργκεν. 


Αυτό το συμβολικό ορεινό σημείο που είναι κρυμμένο από την πόλη, αποτέλεσε τη βάση για μια σειρά ψηφιακών μετασχηματισμών, με στόχο να αναδειχθούν τα ζητήματα των διεθνών περιβαλλοντικών πολιτικών: την εμπορευματοποίηση και  οικονομική εκμετάλλευση της φύσης. Το πανόραμα παρουσιάζει μια σειρά από σημαίνοντα της ανθρώπινης παρέμβασης και εκμετάλλευσης μέσα από μία «επιστημονικά φαντασιακή» αναπαράσταση: μηχανήματα και κατασκευές όπως εξέδρες υποθαλάσσιων γεωτρήσεων πετρελαίου, εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, τουριστικές εγκαταστάσεις, χώροι διάθεσης απορριμμάτων, καθώς και ηλιακά, υδροηλεκτρικά πάρκα και μονάδες αιολικής ενέργειας προβάλλονται ως «εναλλακτικές λύσεις» για την παραγωγή ενέργειας από τα ορυκτά καύσιμα. Το τοπίο δεν είναι πλέον ένα φυσικό περιβάλλον, αλλά πεδίο  κοινωνικών και πολιτικών αποτυπωμάτων.

Τα «Εφαρμοσμένα Υψόμετρα» είναι ένα επινοημένο μοντέλο αντίληψης του κόσμου που λειτουργεί μέσω της ψευδαισθητικής πρόσληψης. Αυτό το δομημένο περιβάλλον από απομεινάρια άνθρακα της ανθρώπινης παραβίασης, τα ίχνη και τα υπολείμματα από «υπαρκτά» αντικείμενα και στοιχεία που στο σύνολό τους σχηματίζουν μία φυσική αλληγορία: την εικόνα μιας εννοιολογικά ανύπαρκτης γης. Το μνημειώδες πανόραμα βασίζεται στα αποτελέσματα μίας θελκτικής οφθαλμαπάτης, ενώ συγχρόνως εμπεριέχει τους κινδύνους που ενέχει η (κατά)χρήση της φύσης. Αυτή η γοητευτική σύνθεση, η οποία δεν στοχεύει σε κάποια ηθικολογική προσέγγιση, είναι περισσότερο μια αφήγηση από ό,τι μία απλή εικόνα, είναι μια παράθεση των τμημάτων ενός νέου κόσμου που φτιάχνουμε για τους εαυτούς μας.

Η έκθεση Applied Altitudes αποτελεί την τέταρτη ενότητα του project Quest of Query. Οι πρώτες δύο ενότητες παρουσιάστηκαν στη Βουδαπέστη το 2014 (Διεθνή Οργανισμός Transit & Erika Deak Gallery), η τρίτη θα παρουσιαστεί στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Β1, λιμάνι, παράρτημα του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) από τις 23 Ιανουαρίου έως 9 Μαρτίου 2015 με τίτλο Quest of Query: Interpretations of the Actual σε επιμέλεια Eszter Szakács και με την υποστήριξη της Nitra Gallery.

Θεόδωρος Ζαφειρόπουλος
Γεννήθηκε το 1978. Αποφοίτησε με άριστα από το τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. (1998-2003).
Συμμετείχε στο πρόγραμμα Erasmus με υποτροφία του Ι.Κ.Υ στο Universidad de Barcelona, Βαρκελώνη – Ισπανία. (2000-2001).
Αποφοίτησε με άριστα από το Μεταπτυχιακό Εικαστικών Τεχνών της ΑΣΚΤ (2004-2006).
Αποφοίτησε με άριστα και τιμήθηκε με το Paula Rhodes Μemorial Award από το MFA του School of Visual Arts, Nέα Υόρκη-ΗΠΑ με υποτροφίες από τα Ιδρύματα Fulbright, Gerondelis  και Αλέξανδρος Ωνάσης (2007-2009).
Συμμετείχε στο Skowhegan School of Painting and Sculpture (2009).
Είναι Υποψήφιος Διδάκτορας του Τμήματος Αρχιτεκτόνων στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Από το 2001 έχει πραγματοποιήσει 8 ατομικές εκθέσεις και έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 50 διεθνείς ομαδικές εκθέσεις, residencies και project στην Ελλάδα και εξωτερικό.
Έχει αποσπάσει επαίνους και αναθέσεις παραγωγής έργων σε δημόσιους και ιδιωτικούς χώρους, σε Ιδρύματα και Ινστιτούτα όπως το Morton Arboretum στο Lisle Illinois των ΗΠΑ, το Μουσείο Πολιτικής Αεροπορίας στην Αθήνα, την εταιρία Miltech Hellas κ.ά.
Έργα του βρίσκονται σε πολλές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Ελβετία, Λονδίνο και ΗΠΑ. Άρθρα, κριτικές και παρουσιάσεις του έργου του έχουν δημοσιευτεί σε δεκάδες ελληνικά, διεθνή και διαδικτυακά μέσα.
Το 2013 ήταν resident artist στο Flux Factory στην Νέα Υόρκη και στο το USF residency program στο Μπέργκεν της Νορβηγίας.
Το 2013 εκπροσώπησε την Ελλάδα στην 16η Μπιενάλε Νέων Καλλιτεχνών της Ευρώπης και της Μεσογείου με τίτλο “Errors Allowed” στην Ανκόνα της Ιταλίας.
Το 2014 συμμετείχε στη Biennale Φωτογραφίας (Photobiennale) του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης.
Zεί και εργάζεται στην Αθήνα και Νέα Υόρκη.

Διάρκεια: 29 Ιανουαρίου – 28 Φεβρουαρίου 2015
Nitra Gallery, Φιλίππου 51, Θεσσαλονίκη

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.