Friday, 9 January 2015

Be there | "Ο επαγγελματίας" του Ντούσαν Κοβάτσεβιτς στο Θέατρο Σοφούλη

Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2014 - Οι Enigma Theatre Group παρουσιάζουν στο Θέατρο Σοφούλη το έργο του γνωστού Σέρβου συγγραφέα Ντούσαν Κοβάτσεβιτς, «Ο Επαγγελματίας» σε μετάφραση Γκάγκα Ρόσιτς και σκηνοθεσία Κυριάκου Δανιηλίδη, από τη Δευτέρα 12 Ιανουαρίου και για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.

Βελιγράδι, λίγο μετά τον θάνατο του Στρατάρχη Τίτο. Ο αστυνομικός Λούκα Λάμπαν, που επί δεκαοκτώ χρόνια παρακολουθούσε στενά την αντικαθεστωτική δράση του συγγραφέα και νυν διευθυντή εκδοτικού οίκου Τέγια Κράιγ, εισβάλλει τώρα στο γραφείο του τελευταίου και του ανατρέπει όλη του τη ζωή. Του θυμίζει ξεχασμένα περιστατικά της ζωής του, του επιστρέφει χαμένα προσωπικά αντικείμενα και τον αναγκάζει να κάνει μια πορεία πίσω στον χρόνο.
Ένα ξεκαθάρισμα λογαριασμών ανάμεσα στο χθες και το σήμερα και ένας ογκώδης αστυνομικός φάκελος που μετατρέπεται σε λογοτεχνικό έργο. Πως μπορεί άραγε μια ολόκληρη ζωή να χωρέσει μέσα σε μια βαλίτσα;


Ο Ντούσαν Κοβάτσεβιτς είναι Σέρβος σεναριογράφος, σκηνοθέτης και θεατρικός συγγραφέας, που έγινε ευρύτερα γνωστός με το σενάριο της ταινίας "Underground" του Εμίρ Κουστουρίτσα, όταν αυτή κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, το 1995. Το έργο του «Ο Επαγγελματίας», γραμμένο το 1991, έχει ανεβεί σε τριάντα τρία θέατρα ανά τον κόσμο.

"Ο Επαγγελματίας", που χαρακτηρίζεται από τον Κοβάτσεβιτς ως «θλιβερή κωμωδία», είναι ένα έργο διαχρονικά πολιτικό και βαθιά ανθρώπινο. Οι ήρωες αφηγούνται, δρουν, συγκρούονται, ψάχνουν, εκμυστηρεύονται, βιώνουν και υφίστανται, άλλοτε θύτες και άλλοτε θύματα, τη βία της εξουσίας. Κάθε μορφής εξουσίας που παραβιάζει τα προσωπικά δεδομένα και τις ελευθερίες του ατόμου, για να αισθάνεται η ίδια «ασφαλής».

Μετάφραση: Γκάγκα Ρόσιτς
Σκηνοθεσία: Κυριάκος Δανιηλίδης
Σκηνικά-κοστούμια-φωτισμοί: Χαρίτων Παπαδόπουλος
Μουσική επιμέλεια: Νάσια Καλημέρη
Σκηνική μάχη: Βαγγέλης Μανιτάκης
Δραματολόγος: Έφη Βαφειάδη
Βοηθός σκηνοθέτις-οργάνωση παραγωγής: Έλενα Ζήκου

Βοηθός παραγωγής: Έλσα Λεωνίδου
Κατασκευή σκηνικού: Βασίλης Χαρέλας
Φωτογραφίες: Λευτέρης Τεκτονίδης

Παίζουν:
Κυριάκος Δανιηλίδης
Έλενα Ζήκου
Ηλίας Παπαδόπουλος
Κάτια Παπαϊωάννου
Δημήτρης Χατζημιχαηλίδης


Θέατρο ΣΟΦΟΥΛΗ
(Τραπεζούντος 5 & Σοφούλη)

Πρεμιέρα: Δευτέρα 12 Ιανουαρίου στις 9μμ.
Παραστάσεις: Δευτέρα, Τρίτη στις 9μμ. (για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων)
Εισιτήρια: 10€ κανονικό, 8€ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, ΑΜΕΑ & άνω των 65), 5€ ατέλειες.
Ειδικές τιμές για γκρουπ.

Πληροφορίες – κρατήσεις: 2310423925 & www.theatrosofouli.gr

EDITO | Ο ρόλος και η επίδραση του Εικαστικού Επιμελητή

Ο γράφων, ως επιμελητής της έκθεσης
του ζωγράφου Μιχάλη Τσίνογλου
στην Myrό Gallery, τον Οκτώβριο του 2016,
στην διάρκεια του στησίματος,
φωτογραφημένος από τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
©Φωτογραφία: Μιχάλης Τσίνογλου,
All rights reserved, 2016.

Ο ρόλος του Επιμελητή και της εικαστικής επιμέλειας έχει παραμείνει σε ένα καθεστώς θολής αιώρησης στο κενό στην Ελλάδα σήμερα, με αποτέλεσμα πολλά να λέγονται, λίγα να γράφονται και σε πολλές ασυμφωνίες να οδηγούν. Συνεπώς σε αυτό το άρθρο θεωρώ άστοχο να ασχοληθώ με το τι είναι και τι δεν είναι Επιμέλεια -όπως άλλωστε θα ήταν εξίσου άστοχο να ασχοληθεί κάποιος με το τι είναι και τι δεν είναι Τέχνη. Θα ασχοληθώ με το τι μπορεί να κάνει ο Επιμελητής σήμερα και τι μπορεί να περιμένει καθένας από αυτόν στην Ελλάδα· διότι η αποτελεσματικότητα κάθε επαγγελματικής ενασχόλησης, δεν είναι διάφορη από τις δυνατότητες του ευρύτερου χώρου της  Τέχνης και την ωρίμανση του χρόνου που λαμβάνει χώρα η δραστηριότητα.

Ορισμένως, ο ρόλος της Επιμέλειας είναι να φροντίζει για μια ορθή πρόσληψη του συνόλου του εννοιολογικού περιεχομένου μιας έκθεσης αδιαχώριστα μαζί με τις αισθητικές επιλογές και τα επιδραστικά στοιχεία που επιλέγει για τα έργα του ο καλλιτέχνης απευθυνόμενος στο κοινό του, ειδικό ή/και γενικό. Ο  ρόλος της Επιμέλειας μιας σειράς έργων περιλαμβάνει την Έκθεση και Τεκμηρίωση τους με στόχο την καλύτερη πρόσληψη τους από το γενικότερο, και όχι μόνο το στενοκέφαλα εννοούμενο σαν  “φιλότεχνο” κοινό. Σε αυτό το σημείο ο ρόλος του Επιμελητή είναι καίριος, καθώς ουσιαστικά χτίζει γέφυρες και εισάγει στην ουσία του έργου του καλλιτέχνη και των έργων που αποτελούν την Έκθεση τους θεατές του με το Επιμελητικό Κείμενο. Πέραν του Επιμελητικού Κειμένου,  σημαντική θεωρείται η Επιλογή Έργων που θα εκτεθούν και η Χωροθεσία των έργων Τέχνης στον δεδομένο χώρο της έκθεσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις το ύφος ή/και το περιεχόμενο έργων που έχουν παραχθεί την ίδια χρονική περίοδο δεν εντάσσονται αρμονικά σε μια σειρά έργων που δημιουργήθηκε την ίδια περίοδο, συνεπώς η έκθεση τους τείνει να αποπροσανατολίζει ή να αντιτίθεται στο “σώμα” της σειράς, οπότε η συνέκθεση με τα υπόλοιπα έργα κρίνεται από την Επιμελητή ότι θα συμβάλλει αρνητικά στην πρόσληψη των έργων του καλλιτέχνη· τότε τα συγκεκριμένα έργα αποβάλλονται από την ύλη της έκθεσης. Ακολουθεί η Χωροθεσία των έργων τέχνης. Στον αντίποδα, ο καλλιτέχνης βρίσκεται συχνά σε μειονεκτική θέση ως προς την χωροθέτηση της έκθεσης του για ψυχολογικούς λόγους που σχετίζονται με αυτό που ξέρει για τα έργα έναντι της πρόσληψης τους από έναν λιγότερο διαμεσολαβημένο θεατή. Επιπρόσθετα θεωρείται σημαντικό αφενός να περιοριστεί η “συνομιλία” των έργων με δομικά στοιχεία του χώρου, αφετέρου η παρουσίαση τους να είναι ισορροπημένη, και, συχνά, να εκφέρεται αρμονικά ως προς  την θέαση του.


Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ