Monday, 22 December 2014

WWW Treasures | Europeana

Δευτέρα 22 Δεκεμβρίου 2014 - Η Europeana είναι ένα Ίδρυμα με βάση την Ολλανδία, το οποίο διοικείται από Διοικητικό Συμβούλιο στο οποίο εκπροσωπούνται φορείς και ενώσεις μουσείων, αρχείων και βιβλιοθηκών από όλη την Ευρώπη, όπως το Συμβούλιο των επικεφαλής των Εθνικών Βιβλιοθηκών της Ευρώπης, το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Μουσείων, η Διεθνής Ένωση Αρχείων Τηλεόρασης, η Διεθνής Ένωση Οπτικοακουστικών Αρχείων και Αρχείων Ήχου. Από το 2008 που συστάθηκε η Europeana κατάφερε να δημιουργήσει μία διαδικτυακή Πύλη πρόσβασης σε περισσότερα από 30 εκατομύρια ψηφιακά αντικείμενα που προέρχονται από περισσότερους από 3.000 φορείς από όλη την Ευρώπη. Κατάφερε ακόμη, να επιφέρει καινοτόμες αλλαγές στο χώρο της διαδικτυακής διάθεσης της πολιτιστικής κληρονομιάς, προωθώντας τις ανοικτές άδειες χρήσης για τα μεταδεδομένα και το περιεχόμενο και αναπτύσσοντας ένα μοντέλο μεταδεδομένων συμβατό με το σημασιολογικό ιστό. Το τελευταίο διάστημα προωθεί συστηματικά την αξιοποίηση του πολιτιστικού περιεχομένου σε επιμέρους κοινότητες ενδιαφέροντος που άπτονται της εκπαίδευσης, της έρευνας, του τουρισμού και των δημιουργικών βιομηχανιών με στόχο να προκύψουν νέοι ενδιαφέροντες τρόποι αξιοποίησης του περιεχομένου. 

Εξίσου ή και περισσότερο ενδιαφέρον είναι το blog της Europeana. Εκεί αναδεικνύνται θέματα καθώς προκύπτουν, αρχειακές έρευνες από τα μέλη της που εξδίδονται και είναι επίκαιρα, και κείμενα τεκμηρίωσης ποικίλων θεμάτων. Το κύριο site βρίσκεται στην διεύθυνση europeana.eu/, ενώ το Blog ΕΔΩ. Εν τω μεταξύ η πλατφόρμα προσφέρει και μετάφραση σε περισσότερες από 40 γλώσσες, ανάμεσα στις οποίες συγκαταλέγονται τα Ελληνικά. Οι μεταφράσεις στα Ελληνικά δεν πριέχουν σημαντικά λάθη ή αλλόκοτο συντακτικό, οπότε, αν τα αγγλικά σας δεν είναι τα καλύτερα, ενθαρρύνεστε να δοκιμάσετε την ελληνική έκδοση. Φυσικά σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να κρατήσετε στο μυαλό σας ότι η "ελληνική έκδοση" δεν είναι τίποτα άλλο από μια τίμια αυτόματη μετάφραση, οπότε και λάθη θα βρείτε κάποιες φορές, και υπομονή θα απαιτηθεί να επιδείξετε.

EDITO Οκτωβρίου 2016 | Το Αύριο και το Σήμερα της Τέχνης στην Ελλάδα

Γιώργος Καραφωτιάς, Άτιτλος πίνακας, Λάδι σε καμβά.
H Ελλάδα παρουσιάζει πλέον σημαντικό καλλιτεχνικό δυναμικό στις εικαστικές τέχνες, το οποίο δυστυχώς παραμένει υποπροβεβλημένο, σε σύγκριση με άλλα είδη καλλιτεχνικής παραγωγής. Συν τω χρόνω οι νέοι Έλληνες καλλιτέχνες διαμορφώνουν αυτό που ονομάζουμε νέα Ελληνική εικαστική ταυτότητα. Το ζήτημα τώρα είναι η επαρκής υποστήριξη της. Μέσα σε μια εξαιρετικά μικρή και καθόλου αναπτυγμένη αγορά, οι νέοι έλληνες εικαστικοί  καλλιτέχνες συχνά ασφυκτιούν.

- "Κρίση",  θα πείτε και θα γυρίσετε στο άλλο πλευρό. Εδώ όμως θα έχετε κάνει μεγάλο λάθος, και ο ύπνος σας δεν πρέπει να είναι καθόλου γαλήνιος, διότι σύντομα θα αντικρύσετε μία στείρα έρημο, και, το χειρότερο είναι, πως δεν θα πρόκειται για έναν εφιάλτη, αλλά για μια πραγματικότητα χωρίς προηγούμενο. Μάλιστα, αυτό το ενδεχόμενο καθίσταται πιο τραγικό, αν αναλογιστείτε  την ποιοτική αναβάθμιση των νεότερων Ελλήνων καλλιτεχνών. Σε αυτή έχουν συμβάλει τόσο οι Σχολές Καλών Τεχνών της χώρας, και νεότεροι σε ηλικία καθηγητές που είναι μέλη ΔΕΠ και διαδάσκοντες, όσο και ιδιωτικά ιδρύματα με σημαντική δράση με υποτροφίες και προγράμματα, που βελτίωσαν θεαματικά τις "παραστάσεις", το γνωσιακό και το εμπειρικό επίπεδο των νέων Ελλήνων καλλιτεχνών.

Μόλις όμως οι σπουδές ολοκληρωθούν, ο νέος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης έχει να αντιμετωπίσει μία ζοφερή πραγματικότητα. Ο χώρος της τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει τους μηχανισμούς να προβάλλει νέο και μη ήδη εγκαθιδρυμένο περιεχόμενο από την πρώτη δεκαετία της χιλιετίας και εξής. Οι ελάχιστες χιλιάδες αποδεδειγμένοι φιλότεχνοι, και οι λίγες εκατοντάδες μικρότεροι ή μεγαλύτεροι, πλην όμως σοβαροί συλλέκτες, δεν επαρκούν για να συντηρήσουν, πόρρω δε μάλλον, για να αναπτύξουν την εγχώρια αγορά. Αυτό που προβάλλεται ως εκλεκτικισμός από πολλούς, είναι πρόφαση εν αμαρτίαις και όχι επιλογή: η κεντρική σκηνή της Τέχνης στην Ελλάδα δεν έχει ισχυρό έρεισμα σε "λίγους και καλούς", αλλά  μικρή αποδοχή από όλους. Ελθούσης της κρίσης η αγορά δεν στέναξε, διότι δεν πρόλαβε ούτε στεναγμό να βγάλει! Άλλωστε, ήταν ήδη ημιθανής χτυπημένη από την διεθνοποίηση των αγορών, την αυξημένη προσβασιμότητα όσων πραγματικά αναζητούν και συλλέγουν τέχνη σε πηγές στο εξωτερικό, και βρίσκουν πληροφορίες στο διαδίκτυο. Εδώ και 5-7 χρόνια είναι πανεύκολο να εντοπίσεις εκλεκτή τέχνη στο Facebook, στην πλατφόρμα Saatchi, στο Behance Network ή/και αλλού, να μάθεις και να κανονίσεις την επίσκεψη σου στις μεγαλύτερες Art Fairs του  κόσμου, να αποκτήσεις τέχνη είτε για ευχαρίστηση, είτε ως επενδυτικό αγαθό, ορθολογικά τεκμηριωμένη και επαρκώς πιστοποιημένη.

Διαβάστε την συνέχεια ΕΔΩ.